یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

علی شاکری: پیروزی ۳ بر صفر آن هم مقابل تیم مدافع عنوان قهرمانی در لیگ جهانی در آغاز دور برگشت دوره بیست و ششم بسیار دلچسب و در همین حال دور از انتظار بود.

والیبال

شايد تصور پيروزي بر آمريكا آن هم در تقابل نهم رسمي 2تيم طي نزديك به 45سال و در ميان تشويق‌هاي پرشور تماشاگران دو آتشه ايراني خيلي دور از ذهن نبود، اما كمتر كسي چه از كارشناسان داخلي گرفته تا تماشاگران و حتي خود مربيان و بازيكنان ما و چه حتي بازيكنان با تجربه حريف و جان اسپراو هم پيش‌بيني چنين نتيجه‌اي را هرگز با نتيجه 3 بر صفر نداشتند و در خوش‌بينانه‌ترين شرايط، گرفتن 2 امتياز از ديدار اول هم براي ما در بازي نخست راضي‌كننده به‌نظر مي‌رسيد.

با ثبت اين نتيجه شگفت‌انگيز اين سؤال مطرح مي‌شود كه چه دلايلي باعث برتري قاطع ايران و سنگين‌ترين شكست حريف در كارنامه رويارويي 2تيم شده است؟

خيلي‌ها از خود مي‌پرسند، آيا آمريكا به نسبت چند هفته پيش كه در لس‌آنجلس هر دوبار مقابل ما پيروز شد، به مرور زمان دچار افت شده و يا بازيكنانش تغيير پيدا كرده‌اند، يا اينكه ايران به‌تدريج و در زمان بازي‌ها به پيشرفت قابل توجه تكنيكي و تاكتيكي دست يافته و در فرايند بازي‌ها به تيم ديگري و همان تيم شاداب و سرنترس پارسال مبدل شده بود.

  • واقعيت ماجرا

واقعيت اينكه تيم آمريكا به نسبت بازي‌هاي قبلي نه‌تنها تغييري نداشت، بلكه با اضافه شدن بازيكنان با تجربه‌اي چون ويليام پرايدي، روسل هولمز و ديويد لي حتي با تيم قوي تري به ايران آمد. اما همانگونه كه بازيكنان ما در سفر به آمريكا از نظر بدني دچار مشكلاتي شدند، حريف نامدار ما نيز درست گرفتار چنين مشكل مشابهي شد. چنين بود كه اثرات فاصله زماني زياد ميان تهران و لس‌آنجلس و همچنين بازي در جو سنگين ورزشگاه آزادي و از همه مهم‌تر متحول شدن تيم ايران در مقايسه با شروع بازي‌ها هم در كيفيت بازي قهرمان ليگ جهاني سال قبل تأثير منفي خود را بر جاي گذاشت و آنان راحت‌تر از آنچه پيش‌بيني مي‌شد تن به يكي از سنگين‌ترين شكست‌هاي سال‌هاي اخير خود دادند. در اين بين از بازي هوشمندانه و نقش ممتاز سعيد معروف در پيروزي ايران در گيم دوم نيز نبايد به سادگي عبور كرد كه به‌عنوان فرمانده نبض بازي را به‌دست گرفت و ضمن كمك به كواچ در شرايط بحراني در جابه‌جايي بازيكنان در لحظات سخت امتيازات پاياني، مانع از بازگشت حريف به بازي شد. درصورت برتري آمريكايي‌ها در ست دوم معلوم نبود نتيجه نهايي به‌سود چه تيمي مي‌شد.

نقطه قوت تيم ايران در بازي اول با آمريكا توپ‌رساني و زدن سرويس‌هاي خوب توأم با دفاع‌هاي عالي بود. همانند تمامي ديدارهاي قبلي باز هم شهرام محمودي پرثمرترين بازيكن ايران بود كه نقشي محوري در حملات روي تور ايران داشت و در كناراو ميلاد عبادي پور به‌تدريج تبديل به يك بازيكن مطمئن شده است. زوج محمد موسوي و عادل غلامي در دفاع روي تور و حملات سرعتي نويد بازگشت خوب اين دو بازيكن به روزهاي اوجشان داد و مهدي مرندي هم به‌تدريج خيال تيم ملي را از بابت يك ليبروي مطمئن راحت مي‌سازد. در اين بين استفاده بموقع كادرفني از ويژگي‌هاي فردي فرهاد قائمي و مجتبي ميرزاجانپور هم باعث مي‌شود تا تيم ملي مشكل كمتري را در دريافت و حملات روي تور احساس كند.

  • بازي متفاوت با بازي اول

بدون شك امشب بازي دوم تيم‌هاي ملي ايران و آمريكا متفاوت‌تر از بازي اول 2تيم خواهد بود. آمريكايي‌ها و به‌خصوص كادر با تجربه اين تيم مطمئنا با آناليز بازي قبلي با تاكتيك ديگري و احتمالا با تركيب جديدي گام به بازي با تيم ايران مي‌گذارند. از آن‌سو كادرفني و به‌خصوص آناليزور تيم ايران نيز بيكار نمانده و به‌دنبال راهي براي مقابله با ترفندهاي تاكتيكي احتمالي آمريكايي‌هاست. در بازي اول 2تيم هوشياري مدافعان ما باعث شد تا آمريكايي‌ها هرگز نتوانند از پايپ‌هاي سرعتي منحصر به‌فردشان در دنيا استفاده كنند و براي نخستين بار در اين بخش ناكام ماندند.

کد خبر 298663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha