چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

مهدی شادمانی: حتما یکی از پرحاشیـــه‌ترین دوهفته‌های تاریخ فوتبال به پایان رسیده که آغازش استعفای سپ بلاتررئیس فیفا در شروع هفته قبل بود.

البته تحليل‌هاي زيادي در مورد فساد مالي بزرگ‌ترين نهادورزشي- تجاري دنيا وجود دارد.پاي سياستمداران وسط آمده، همه از تراز مالي فدراسيون مي‌گويند و... اما اين وسط اصل مهمي مغفول مانده:«آيافوتبال با اين استعفا و بازداشت‌ها از فساد پاك مي‌شود؟» با حجم تراز مالي‌اي كه براي فيفاوجود دارد و درآمدهاي سنگين اين نهاد از اسپانسرها بعيد به‌نظر مي‌رسد كه با بازداشت ‌ چند ده نفر هم بشود فيفا را از فساد پاك كرد، اصلا بعيد به‌نظر مي‌رسد كه توانايي و خواستي هم براي اين ماجرا وجود داشته باشد.

انگليس و آمريكا شانس ‌براي برگزاري جام جهاني 2018و 2022از دست داده‌اند و هركدام به شيوه‌اي به‌دنبال به هم زدن بازي‌اي هستند اصولا اين ماجرا بيشتربه يك افشاگري در مورد فساد فيفا شبيه است تاماجرايي كه به پاك شدن آن كمك كند. رفتن بلاتر و بازداشت معاونانش فساد فيفا را كم نمي‌كند همانطور كه كنار رفتن ژائو هاوه لانژ اين كار را نكرد. كلا در اين مدل بازداشت‌ها مسير وسود فساد عوض مي‌شود، اما فسادهمچنان وجود دارد.

در واليبال اماايران به لهستان دوباخت ديگر داد و 4باخته شد.موجي از ناراحتي هم در ميان مردم به‌وجود آمد كه چرا باختيم و چرا اينطور شد؟ هرچند انتظار از موفقيت تيم ملي واليبال خيلي عجيب و غريب نيست اما رتبه تيم‌ها در رنكنيگ جهاني واليبال نشان مي‌دهد كه انتظارات از واليبال ايران زياد است. تيم‌هاي دوم، سوم و پنجم رنكينگ با ايران كه تيم دهم جدول است، هم گروه شده‌اند.

عوامل تأثيرگذار در اين رده‌بندي هرچيزي كه باشد بايد در بازي‌ها هم خودش را نشان بدهد. هرچند بازيكنان بايد بهترباشند، هرچند بدنسازي‌شان مشكل داشته اما انتظار شكست دادن 3غول واليبال در كشورهايشان خيلي انتظار منطقي‌اي نيست. تيم مديريتي فدراسيون واليبال در پروسه‌اي طولاني حالا يك تيم ساخته كه بدن به بدن تيم‌هاي بزرگ جهان مي‌جنگد اين هنوز هم ارزشي دست نيافتني براي مديريت ورزش ايران است.

مثالش را همين نزديك مي‌شود در فوتبال پيدا كرد. جايي كه مسئولان فدراسيون فوتبال از پرداخت هزينه بليت هواپيما به هر دليلي برنمي‌آيند و تيمي كه قرار است براي آماده‌سازي‌ به ازبكستان برود 4ساعت ارزشمند را در فرودگاه از دست مي‌دهد، سرمربي‌اش را كلافه مي‌كند و بازيكنانش را خسته. اين البته فقط داستان فوتبال نيست دور وبرتان را كه نگاهي بيندازيد از اين مدل كارها زياد اتفاق مي‌افتد.براي همين است كه حتي براي شكست واليباليست‌ها هم بايد خوشحال بود. البته نقدشان كرد، البته كمك‌شان كرد كه بهتر شوند اما در كل رقابت با بزرگان در واليبال در سطح جهاني رخ مي‌دهد و اين فوق‌العاده است.

کد خبر 297781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha