سـخـنــگــوی آیـت‌الله‌ سیستانی از جامعه جهانی خواست تا عراق را به سلاح‌های پیشرفته بیشتری برای کمک جهت مبارزه با گروه تروریستی داعش مجهز کنند.

عراق

به گزارش ايسنا، شيخ عبدالمهدي كربلايي، سخنگوي آيت‌الله علي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان عراق در مصاحبه با روزنامه انگليسي اينديپندنت از كشورهاي همجوار خواست تا مرزهاي خود را به روي داوطلبان خارجي كه قصد ورود به عراق و سوريه براي پيوستن به تروريست‌هاي داعش يا جبهه نصرت را دارند، ببندند.

اين روزنامه افزود، با وجود اينكه كربلايي نام كشورهاي مجاوري را كه اجازه ورود تروريست‌ها به عراق و سوريه را مي‌دهند ذكر نكرد، اما مقصود وي به‌احتمال زياد تركيه است كه بيشترين ميزان ورود تروريست‌ها از مرزهاي اين كشور است، چرا كه وي در سخنان خود اظهار داشت برخي كشورها مانع از عبور تروريست‌هاي داعش از مرزهاي خود نمي‌شوند. كربلايي همچنين از جامعه جهاني خواست تا اقدامات جدي را عليه اين كشورها به‌كار گيرند. اين روزنامه به نقل از كربلايي نوشت: ممانعت از ورود داوطلبان خارجي براي پيوستن به داعش بايد در راس اولويت‌هاي جهان باشد و بايد اقدامات جدي براي متوقف كردن ورود اين افراد به عراق انجام شود.اين روزنامه انگليسي نوشت: تنها مرز بين‌المللي كه مي‌تواند مانع از ورود آنها شود مرز مشترك تركيه و سوريه است.

  • عيد خونين عراق

در پي انفجار خونين در بازاري در ديالي عراق كه بيش از 120كشته بر جاي گذاشت، رئيس‌جمهور روسيه، دبيركل سازمان ملل، كاخ سفيد، دبير كل اتحاديه عرب، بحرين، كويت و اردن اين انفجار خونين را محكوم كردند. ولاديمير پوتين در پيامي به فواد معصوم رئيس‌جمهور و حيدرعبادي نخست‌وزير عراق، ضمن محكوم‌كردن اين انفجار خونين، بر حمايت مسكو از بغداد در مبارزه با تروريسم تأكيد كرد.

در همين حال وزارت خارجه روسيه نيز به‌شدت حمله تروريستي در بازاري در منطقه خان بني‌سعد در ديالي را محكوم كرد. در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است: اين فاجعه بايد انگيزه‌اي براي كشورهاي منطقه باشد تا تلاش‌هايشان را براي مقابله با تهديد جهاني تروريسم يكپارچه سازند.

روز شنبه در ايام تعطيلات عيد فطر، انفجاري تروريستي با استفاده از يك خودروي بمبگذاري شده در منطقه «خان بني سعد» استان ديالي يكي از خونين‌ترين حوادث از اين دست را از زمان قدرت گرفتن داعش در اين كشور رقم زد. در اين انفجار بيش از 120نفر كشته و ده‌ها نفر مجروح شدند كه در ميان آنها چندين زن و كودك ديده مي‌شود. اين انفجار خونين كه در جريان آمادگي مردم براي برگزاري جشن عيد فطر در يك بازار شلوغ در ۳۰ كيلومتري شمال شرق بغداد رخ داد چندين ساختمان را ويران و ده‌ها خودرو را نيز منهدم كرد. يك مقام پليس بغداد با اعلام اين مطلب از صحنه‌هاي دلخراش اين انفجار ابراز تأسف كرد.

گروه تروريستي داعش با انتشار بيانيه‌اي مسئوليت اين جنايت را كه بيش از ۱۰۰ مجروح نيز داشته، به‌عهده گرفت. تروريست‌هاي داعش طي هفته‌هاي اخير چندين عمليات تروريستي را در بغداد به اجرا گذاشته‌اند. وزير كشور عراق ديروز از دستگيري برخي عوامل دخيل در انفجار خونين ديالي خبر داد.

نخست‌وزير عراق ديروز در سخناني، انفجار خونين ديالي را انتقام داعش از شكست‌هاي اخير در استان انبار در غرب عراق توصيف كرد.
ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي عراق از هفته گذشته با پيشروي در استان انبار، چندين شهر و روستا را از كنترل داعش خارج كردند. گروه تروريستي داعش معمولا وقتي در عراق و سوريه در ميدان جنگ شكست مي‌خورد، دست به حملات انتحاري در داخل شهرها مي‌زند و مردم غيرنظامي را به خاك و خون مي‌كشد.

کد خبر 301398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha