شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

همایش روز ملی دماوند که از سال ۱۳۸۴در نزدیک‌ترین جمعه به سیزدهم تیر (روز تیرگان) و با هدف جلب توجه افکار عمومی به جایگاه دماوند در تاریخ و طبیعت ایران برگزار می‌شود، امسال به‌خاطر مقارن شدن سیزدهم تیر با‌ماه رمضان، این همایش به دوم مرداد موکول و روز گذشته در سالن ورزش دانشگاه پیام نور برگزار شد.

عباس محمدي، مديرگروه ديده‌بان كوهستان با اشاره به اينكه موضوع اصلي همايش ديروز، ثبت كوه دماوند در فهرست ميراث جهاني بود به همشهري گفت:در اين همايش‌ مشكلاتي كه زيست‌بوم دماوند با آن روبه‌روست بررسي و به راه‌حل‌هايي براي رفع اين مشكلات اشاره شد. به گفته وي، بخشي از همايش هم به بررسي معضلات و خطراتي كه ديگر مناطق كوهستاني كشور با آن مواجه هستند ازجمله خطر معدن‌كاري در منطقه حفاظت شده «بهرآسمان» كرمان اختصاص داشت كه در پي آن، حاضران، حمايت خود را از دستور سازمان حفاظت محيط‌زيست مبني بر توقف هرگونه عمليات معدن‌كاري در آن منطقه اعلام كردند.

درهمايش امسال روز ملي دماوند كه رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم حضور داشت بيانيه‌اي خوانده شد كه در آن درخواست شده بود تا يك كارگروه متشكل از نمايندگان گروه‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مسئول دولتي براي پيگيري ثبت جهاني دماوند تشكيل شود. همچنين از مسئولان خواسته شد كه سرمايه‌گذاري‌هاي لازم را براي اصلاح مصرف آب انجام دهند. عموم مردم نيز به صرفه‌جويي در مصرف آب فرا خوانده شده‌اند. يادآور مي‌شود: در حال حاضر، چراي بي‌رويه دام، گردشگري غيرمسئولانه، تخريب دشت‌هاي شقايق، جاده‌سازي‌، برداشت‌هاي بي‌رويه مواد معدني، ريختن زباله، حضور شكارچيان به‌دليل نزديكي به منطقه حفاظت شده لار، ساخت و سازهاي بي‌رويه، نبود سرويس‌هاي بهداشتي و وجود سگ‌هاي گله كه امنيت حيات وحش منطقه را با خطر جدي مواجه كرده‌اند، از مهم‌ترين عوامل تهديد‌كننده دماوند محسوب مي‌شود.

 

کد خبر 301916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha