جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش اعلام کرد: بیش از 67 درصد مدارس کشور استیجاری هستند.

به گزارش ایسنا، سید نصرت الله فاضلی‌پور در جمع کارشناسان، ‌مدیران و موسسان مدارس غیردولتی همدان با بیان این خبر، بر قابل اجرا نبودن اصل 44 قانون اساسی در وزارت آموزش‌ و ‌پرورش تاکید کرد و افزود: مدارس دولتی و ملی را نباید به بخش خصوصی واگذار کرد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش تفکیک مدارس دولتی از مدارس غیردولتی را نادرست خواند و اضافه کرد: برای افزایش مشارکت مردم در آموزش و پرورش ابتدا باید ظرفیت سازی شود که البته در همین راستا نظارت بر نحوه مشارکت مردم نیز باید تقویت شود.

فاضلی پور تصریح کرد: هر چه خدمات آموزش و پرورش به مردم بیشتر باشد، استقبال و حمایت آن‌ها از این حوزه و در نتیجه مشارکت آن‌ها در این بخش افزایش پیدا می‌کند.
وی همچنین اذعان کرد: شورای نظارت استان‌ها نیز در این راستا باید از حالت برخورد دادگاهی، خارج و به هویت واقعی خود برگردد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش در ادامه با بیان این‌ که باید نظام بحث و گفت‌وگو را در مدارس راه‌اندازی و تثبیت و ساختار معلم محوری را حذف کرد، افزود: ضروری است روحیه پرسشگری را در مدارس تقویت کنیم، زیرا علم بر پایه مساله‌یابی استوار است، نه حل مساله.

وی همچنین بر تقدم تربیت بر تمام اصول آموزشی تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش نباید تکریم منزلت معلمان را از یاد ببرد.

از سوی دیگر، مدیرکل مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش از تصویب دستور‌العمل جدید واگذاری پیش‌دبستانی به مدارس غیرانتفاعی خبر داد وگفت: در سال تحصیلی جدید همه کلاس‌های پیش دبستانی در شهرها و مناطق روستایی برخوردار به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شوند و شهریه این کلاس‌ها نیز از سوی هیات موسسان مدارس غیر دولتی تعیین می‌شود.

دکتر رضا مومنین در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش ایسنا، با اشاره به این که تاکنون کلاس‌های اختیاری پیش‌دبستانی به دو نوع دولتی با مشارکت مردم با سهم بیشتر و غیر انتفاعی با مشارکت مردم با سهم کمتر اداره می‌شدند، افزود: واگذاری کامل پیش‌دبستانی به مدارس غیرانتفاعی در راستای استفاده بیشتر از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش و کوچک کردن سهم دولت در این بخش صورت می‌گیرد.

وی اعلام کرد: در دستورالعمل جدید، تنها 25 درصد از کلاس‌های پیش دبستانی مناطق محروم روستایی و عشایری دولتی با مشارکت مردم یعنی با کمترین میزان شهریه باقی می‌مانند که در این راستا از این پس 25 درصد از معلمان مازاد هر استان در کلاس‌های پیش دبستانی مناطق محروم روستایی و عشایری مشغول به کار خواهند شد که نحوه اجرایی کردن این دستور‌العمل نیز بر عهده سازمان‌های آموزش وپرورش استان‌هاست.

مدیرکل مدارس غیر دولتی آموزش وپرورش تاکید کرد: بدین ترتیب در سال تحصیلی 86 همه کلاس‌های پیش دبستانی در شهرها و مناطق روستایی برخوردار، زیر نظر قوانین مربوط به مدارس غیرانتفاعی اداره می‌شوند.

کد خبر 30212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز