سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته نشانگر افزایش قابل ملاحظه حمایت اعضای حزب کارگر از 'جرمی کوربین' سیاستمدار کهنه کار و چپ گرای انگلیسی و نماینده مجلس عوام و احتمال پیروزی قاطع وی در انتخابات رهبری این حزب است.

جرمی کوربین به رهبری حزب کارگر انگلیس نزدیک شد

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه 'یوگو'، که روز سه شنبه در روزنامه تایمز منتشر شد، بیش از نیمی از افراد واجد شرایط رأی دادن در انتخابات رهبری حزب کارگر، از کوربین حمایت می کنند.

بر اساس این نظرسنجی، کوربین در حال حاضر توانسته است حمایت 53 درصد از یک هزار و 411 نفر واجد شرایط برای رأی دادن در انتخابات رهبری حزب کارگر، به دست آورد که در صورت ثابت بودن این شرایط ، وی قادر خواهد بود در اولین دور از انتخابات به پیروزی قاطع دست یابد و سکان رهبری این حزب را در دست گیرد.

کوربین پس از جلب حمایت گسترده اتحادیه های کارگری موفق شد که موقعیت خود را در رقابت های انتخابات رهبری حزب کارگر به رغم سم پاشی های رسانه های محافظه کار انگلیسی و نیز مخالفت صریح برخی از اعضای ارشد حزبش ازجمله تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس، به طور غیرمنتظره ای بهبود بخشد.

بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه 'یوگو'، 'اندی بورنهام' دیگر نامزد رهبری حزب کارگر که رقیب اصلی کوربین شناخته می شود، تنها موفق به جلب حمایت 21 درصد از افراد واجد شرایط رأی دادن در انتخابات رهبری حزب کارگر شده است.

میزان حمایت از 'لیز کندال' دیگر نامزد رهبری حزب کارگر بر اساس نظرسنجی یوگو تنها 8 درصد بوده است .

جرمی کوربین در بیست و پنجم خردادماه گذشته در آخرین دقایق باقی مانده برای ثبت نام نامزدهای انتخابات رهبری حزب کارگر توانسته بود با به دست آوردن حمایت 35 نماینده پارلمانی این حزب که حداقل حمایت لازم هست، به سه نامزد دیگر بپیوندد.

این در حالی بود که 'آندی بورنهام' ( وزیر بهداشت در کابینه در سایه )، 'یووت کوپر' و 'لیز کندال' توانسته بودند به ترتیب با کسب حمایت 86 ، 59 و 41 تن از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر وارد عرصه انتخابات رهبری این حزب شوند.

در اواخر خردادماه گذشته بیشترین شانس برای رهبری حزب کارگر به 'آندی بورنهام ' داده می شد.

جرمی کوربین 66 ساله ، نماینده حوزه انتخابیه 'ایزلینگتون نورث' در مجلس عوام انگلیس خود را با شعار محوری مقابله با ریاضت اقتصادی، برای رقابت در انتخابات رهبری حزب کارگر، آماده ساخته است.

وی که برای اولین بار در سال 1983 میلادی وارد مجلس عوام شده است دارای پیشینه اتحادیه کارگری بوده و از فعالان کارزارهای خلع سلاح هسته ای و ضد جنگ و از ستون نویس های روزنامه چپ گرای 'مورنینگ استار ' است.

'جرمی کوربین' وعده داد که در صورت انتخابش به عنوان رهبر جدید حزب کارگر، 'ملی کردن ' مجدد شش شرکت بزرگ انرژی انگلیس را در دستور کارش قرار دهد.

این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی، که عضو گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران نیز هست، مواضعی ضد جنگ طلبانه، ضد صهیونیستی دارد و مخالف تسلیحات هسته ای است.

وی از مخالفان جدی تجاوز نظامی انگلیس به عراق در سال 2003 میلادی (در دوران نخست وزیری تونی بلر رهبر پیشین حزب کارگر) و نیز سایر مداخلات نظامی این کشور در سایر کشورها بوده است.

جرمی کوربین' در همین راستا هفته گذشته گفت که تونی بلر نخست وزیر پیشین این کشور به دلیل نقش آفرینی در حمله 'نامشروع ' علیه عراق در سال 2003 میلادی، می تواند به عنوان یک جنایتکار جنگی، محاکمه شود.

کوربین در گفت وگو با برنامه شامگاهی 'بی بی سی' گفت: حمله به عراق در سال 2003 میلادی ازنظر من یک 'حمله نامشروع ' شمرده می شود و دخالت انگلیس در این جنگ نیز 'فاجعه بار ' بوده است.

بر اساس جدول انتخابات رهبری حزب کارگر، پس از نهایی شدن نامزدهای این انتخابات در روز پانزدهم ژوئن و مشخص شدن معاون نامزدها در روز هفدهم ژوئن، در ماه آگوست برگه های رأی برای افراد واجد شرایط ارسال و در روز دهم سپتامبر آینده رأی گیری پایان می یابد.

قرار است در اجلاس ویژه حزب کارگر در روز 12 سپتامبر آینده، نفر پیروز انتخابات رهبری این حزب معرفی شود.

اجلاس سراسر حزب کارگر پس از مشخص شدن رهبر جدید این حزب؛ قرار است در روز 27 ماه سپتامبر آینده برگزار شود .

به دنبال شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس، 'اد میلیبند ' با قبول مسوولیت این شکست ، از رهبری این حزب استعفا داد.

به دنبال کناره گیری 'اد میلیبند'، رهبری موقت این حزب که با داشتن 232 کرسی در مجلس عوام اصلی ترین حزب مخالف دولت به حساب می آید ، بر عهده خانم 'هریت هرمن' است.

کد خبر 303640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha