چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

ماجراهای زندگی خانواده سلطنتی انگلیس مثل همیشه در رسانه‌های اروپا و دنیا بازتاب دارند.

انگلیس

از حضور ويليام نوه ملكه اليزابت در جنگ افغانستان و ازدواج و بچه دار شدن ويليام تا هزينه‌هاي بالاي دربار و اعتراض و درخواست روزنامه‌هاي انگليس براي صرفه جويي بيشتر اين خانواده در ميانه بحران اقتصاد و انتشار فيلم سلام نظامي ملكه به سبك نازي‌ها در دوران كودكي، همه و همه طي سال‌هاي اخير بسيار مورد توجه رسانه‌ها و البته مخاطبان‌شان بوده است. ديروز اما روز ركوردشكني بود؛ ملكه اليزابت 89ساله ديروز ركورد طولاني‌ترين دوره سلطنت در انگليس را طي هزار سال اخير شكست.

پيش از ملكه اليزابت، مادر مادربزرگش ملكه ويكتوريا با 63سال و 6‌ماه سلطنت، ركورد طولاني‌ترين سلطنت انگليسي را در دست داشت. ملكه اليزابت كه در سن 25سالگي به سلطنت رسيد، داراي 4فرزند است. چارلز فرزند ارشد او اكنون در جايگاه وليعهد است و فرزند ارشد چارلز يعني ويليام پس از او وارث تاج و تخت خواهد بود. ملكه اليزابت كه ديروز براي افتتاح يك پروژه راه‌آهن در اسكاتلند به سر مي‌برد، از دولت اين كشور خواسته بود براي اين روز خاص كه در رسانه‌هاي انگليس بسيار به آن پرداخته شد، مراسم رسمي برگزار نشود. اين در حالي است كه رسانه‌هاي انگليسي پر است از گزارش‌ها و تصاوير او به مناسبت اين تاريخ.
سيستم حكومتي انگلستان، نظام مشروطه سلطنتي و دمكراسي پارلماني است.

رياست كشور با پادشاه يا ملكه و رياست دولت به‌عهده نخست‌وزير است. انتصاب پادشاه يا ملكه در انگليس موروثي است و عزل و بركناري او در حقوق اساسي غيرمدون اين كشور پيش‌بيني نشده است. علاوه بر اين، ملكه در برابر قواي سه‌گانه پاسخگو نيست. مقام سلطنت در اين كشور از حيث حقوقي داراي اختياراتي چون انعقاد يا فسخ معاهدات و قراردادهاي بين‌الملل، عزل و نصب وزيران و انحلال پارلمان و حتي عزل نخست‌وزير است اما عملا اين اختيارات از او گرفته شده و كابينه، پارلمان و نخست‌وزير اين اختيارات را اعمال مي‌كنند.

با گذشت سال‌ها، تحولات سياسي در انگليس جايگاه سلطنت را به يك جايگاه بيشتر تشريفاتي تبديل كرده است. در حقيقت نظام مشروطه سلطنتي انگليس، مقام سلطنت و خانواده او را از فعاليت‌هاي سياسي و دخالت در امور كشوري و لشكري منع كرده است. به همين دليل خانواده سلطنتي حتي از حق رأي هم محروم شده‌اند تا نتوانند در روند شكل‌گيري دولت در اين كشور دخالت كنند. تنها تعهد مرسوم دولت‌ها به خانواده سلطنتي، اين است كه نخست‌وزير هفته‌اي يك‌بار در ملاقاتي خصوصي پادشاه يا ملكه را در جريان امور قرار مي‌دهد.

اكنون بهوميبول آدوليادج پادشاه تايلند ركورددار سلطنت در دنيا است كه با وجود اينكه 2سال از ملكه اليزابت جوان‌تر است، نزديك به 70سال است كه در تايلند سلطنت مي‌كند.

کد خبر 306725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha