همشهری آنلاین: منابعی در حزب‌الدعوه عراق وابسته به نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور گفتند آمریکایی‌ها با مالکی درباره مخالفتشان با سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران صحبت کرده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه گلف نیوز، منابعی در حزب اسلامی سنی عراق به رهبری طارق الهاشمی نیز گفتند: المالکی از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارد که به ایران نزدیک نشود.

سفر احمدی‌نژاد به عراق اولین سفر رئیس جمهوری ایران به این کشور پس از سه دهه است.

احمد الخفاجی، عضو حزب‌الدعوه به گلف نیوز گفت: برخی افراد در دولت عراق خواستار تعویق سفر احمدی‌نژاد به بغداد هستند. اطلاعات نشان می‌دهد تماس‌هایی بین دو کشور برای تعیین تاریخ سفر رئیس جمهوری ایران به عراق برای اولین بار پس از سه دهه، در جریان است.

وضعیت امنیتی در جریان سفر احمدی نژاد یکی از نگرانی‌های مهم دولت المالکی خواهد بود.

ستار الخالدی، یک محقق در زمینه مسائل ایران گفت: سفر اخیر مالکی به ایران به همه مسائل مربوط به دو کشور پرداخت اما ایران تمایل زیادی به سفر احمدی‌نژاد به بغداد دارد و فکر می‌کنم آنها خواستار برانگیختن آمریکایی‌ها هستند. برخی عناصر در دولت عراق معتقدند سفر احمدی‌نژاد، غیر از اینکه منجر به برانگیختن آمریکایی‌ها می‌شود، دستاوردی معنوی برای دولت مالکی به همراه دارد.

در عین حال ابوحیدر الموسوی، رئیس سازمان بدر وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: سفر رئیس جمهور احمدی‌نژاد نشان‌دهنده آن است که عراق و ایران کشورهای مستقلی هستند، ممکن است از ایران خواسته شود نقش مثبتی را در حمایت از وضعیت امنیتی عراق ایفا کند.

کد خبر 30491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز