شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

فاطمه محمد‌صالحی: بعضی‌ها از این تفکر که من «جوونی» نکردم، همه‌اش به‌دنبال کارای خانواده‌ام بودم، این هم شد عاقبتم، بچه‌هایم قدرم را نمی‌دانند و...دائم گله دارند.

درست است كه افراد بعد از ازدواج نقش‌هاي جديدي مانند همسري، والد بودن و... را هم تجربه مي‌كنند اما اگر خود شخصي‌شان را به طور كامل ناديده بگيرند به مرور از هم مطالبه‌گر و نسبت به هم پرتوقع مي‌شوند و احساس مي‌كنند هدر رفته‌اند! اگر بدانيد كه چه خصوصياتي داريد و چه كارهايي برايتان مهم است، به چه تفريحي علاقه داريد و استعداد و هدف شما چيست، نه‌تنها مي‌توانيد براساس اين خودشناسي شادتر و اميدوار‌تر باشيد بلكه خودتان را هم گم نمي‌كنيد كه احساس بدي پيدا كنيد.

مثلا كم نيستند زناني كه توجه به خواسته‌هاي فردي‌شان كه هميشه هم مادي نيست را غيرضروري بدانند؛ مثلا نوع خاصي از روابط زناشويي، ديدن دوست‌هاي قديمي و...! از آن طرف بعضي مردها خودشان را در پول درآوردن خلاصه كرده‌اند. اين فراموشي خود، گاهي بدون اينكه بدانيد، پاي دلخوري، مشاجره، قهر و... را به خانه باز مي‌كند. با اين راه‌كارها به‌خودتان و رابطه با همسرتان كمك كنيد.

  • تنظيم رابطه همسران به كمك ترازوي نقش‌ها

اگر از احساس‌هاي ناخوشايندي كه ذكر شد در ذهن شما هم وجود دارد از اين راهكارها كمك بگيريد:
مي‌توانيد برنامه هفتگي براي خود و همسرتان داشته باشيد. يادآوري اين تمرين‌ها را در جايي از خانه نصب كنيد و روز جمعه را براي گفت‌وگوي قبل و بعد برنامه قرار دهيد. با مرور گذشته، سر زدن به دفتر خاطرات، صحبت با همدوره‌اي‌هاي قديم، به حال خودتان كمك كنيد.

بدانيد كه چه احساسي حال خوش شما را گرفته. ممكن است حجم زياد كار خانه، مشغله پرداخت بموقع قسط‌ها و... موجب بروز اين حس شده باشد. لازم نيست مسئوليت‌هايتان را زمين بگذاريد تا به‌خودتان هم رسيدگي كنيد بلكه اولويت‌بندي كنيد تا به جاي كارهاي غيرضروري به اين مهم توجه كنيد.

در روز جمعه به كمك همسرتان يا يك عضو خانواده، آنچه در مورد خود يافته‌ايد را مطرح كنيد. از مخاطبتان بخواهيد براي بهتر‌شدن روابطتان به حرف‌هايتان گوش كند و با هم راهكار پيدا كنيد. شايد مسئوليت پذيرفتن بيشتر اعضاي خانواده حتي به ميزان كم براي كارهاي خانه، قناعت بيشتر براي پس‌انداز و يك سفر يا تفريح كه آقاي خانه به‌واسطه آن سفر، روحيه عوض كند مفيد باشد.

در طول هفته، خودتان و همسرتان يا يك عضو ديگر از خانواده را مراقب برنامه كنيد. به آنچه در خودشناسي پيدا كرده‌ايد بها بدهيد؛ مثلا اين هفته جمعه كار اقتصادي نكنيد، اين هفته يك دوست را ببينيد، روزي 10دقيقه پياده‌روي، گرفتن يك مأمور نظافت براي كارهاي خانه يا يك قرار خانوادگي براي خانه‌تكاني وسط سال و... مي‌تواند در برنامه شما باشد.

براي تنظيم بهتر رابطه با همسرتان گاهي بدون بچه‌ها به يك تفريح 2 ساعته برويد؛ مثلا پارك، رستوران، اماكن زيارتي، خريد و... .
شنبه هفته بعد روزي است كه بايد بهتر شدن حتي يك نمره‌اي حال خود را نسبت به شنبه قبل بسنجيد. براي خودتان تنبيه و تشويق درنظر بگيريد تا براي هركدام از نقش‌هاي زندگي‌تان در اين هفته كاري انجام داده باشيد.

  • كارشناس ارشد روانشناسي
کد خبر 306831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha