حامد فوقانی: گویا قرار نیست ماجرای ۱۲۰۰متر خطوط ریلی باقیمانده روی زمین در محله خلیج‌فارس شمالی تهران پایان یابد؛ چراکه نهادهای مسئول با وجود وعده و وعیدهای داده شده، سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد، قطار مسئولیت را از روی ریل خود خارج کرده و به روی ریل نهاد دیگری ببرند و همچنان به‌خاطر عبور روزانه حدود ۱۴قطار هم خانه و هم دل ساکنان هر روز می‌لرزد.

 محله آنها كه در جنوب بزرگراه فتح (جاده قديم كرج) قرار دارد، با وجود اين خطوط ريلي‌ و البته فنس‌ها و بلوك‌هاي بتني آسيب‌ديده اطراف‌شان، تا حدي ناامن هم شده است. آنها كه با وعده رئيس‌جمهور پيشين اميدوار شده بودند محله‌شان با به زيرزمين رفتن خطوط راه‌آهن، رنگ آرامش به‌خود ببيند، حالا شاهد وعده‌هاي جديدي هستند كه به گفته يكي از دبيران شوراياري محله خليج‌فارس با وعده‌هاي قبلي، زمين تا آسمان فرق مي‌كند. فيض‌الله وطني در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: «نيكزاد، وزير راه و شهرسازي دولت دهم، در جمع مردم محل قول داد كه خطوط ريلي بعد از پل كن تا ايستگاه نيك‌پسندي راه‌آهن (ايستگاه نزديك تقاطع بزرگراه‌هاي آزادگان و فتح) تا قبل از پايان كار دولت به زيرزمين برود اما اين كار انجام نشد.»

البته شركت راه‌آهن در دولت فعلي يك‌بار تصميم به چنين كاري گرفت. يعني پيمانكاري براساس يك‌طرح، زمين را حفاري كرد و با كوبيدن 200شمع، كار را تا حدودي پيش برد اما يكباره جلوي ادامه كار گرفته شد و گودبرداري انجام شده سريعا با خاك پوشانده شد. شركت راه‌آهن نيز اين اقدام را به فعاليت بدون‌ تصويب پيمانكار ربط داد. اگرچه طبق اسناد موجود و صحبت‌هاي نمايندگان مجلس براي به زيررفتن اين 1200متر خط ريلي بررسي‌ مطالعاتي لازم صورت گرفته است. به‌طور نمونه سيدمهدي هاشمي، رئيس كميسيون عمران مجلس به همشهري مي‌گويد: «طرح زيرزميني شدن خطوط ريلي محله سينا و خليج‌فارس همانند كاري كه در منطقه 17و منطقه 18تا قبل از پل كن انجام شده، داراي پيوست‌هاي مطالعاتي اجرايي است و انجام نشدن كار دلايل ديگري دارد.»

اين در حالي است كه شركت راه‌آهن در پاسخ به مطالب پيشين همشهري در اين رابطه مدعي شده كه اين طرح توجيه فني و اقتصادي و زماني لازم را ندارد. اهالي محل اما در واكنش به اين ادعاي راه‌آهن، به وعده وزير راه و شهرسازي دولت دهم اشاره مي‌كنند. آن زمان كه نيكزاد در ميان‌شان گفت: «براي اين كار نمايندگاني را مشخص كرده‌ايم و انجامش قطعي قطعي قطعي است.» رئيس مجمع نمايندگان استان تهران نيز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري مي‌گويد كه اين كار شدني است و شركت راه‌آهن نبايد روي بررسي مطالعاتي مشاور تعيين شده تصميم‌گيري كند. حسين طلا تأكيد مي‌كند اگر مشاور هم مشاوره غلط داده است بايد پاسخگو باشد. وي غالب شدن نگاه سياسي را در انجام نشدن اين طرح دخيل مي‌داند. وي كه به همراه سيدمهدي هاشمي و سيدبهلول حسيني، ديگر نمايندگان مجلس اين روزها علل ماجرا را بررسي مي‌كنند، مشكلات اقتصادي دولت را هم يكي ديگر از دلايل مي‌داند. اين نماينده مردم تهران در مجلس البته اظهار اميدواري مي‌كند كه اعتبار لازم براي اجراي اين طرح در لايحه بودجه سال95 آورده شود.

با وجود اين شركت راه‌آهن نيز موضوع را از زاويه ديگري ديده و با ارسال نامه‌اي بيشترين اشكال را رعايت نشدن حريم ريلي هنگام ساخت‌وساز عنوان كرده است. اين در حالي است كه مديريت شهري بارها اعلام كرده آمادگي لازم را براي بهبود وضعيت رفاهي و خدماتي منطقه با رويكرد فضاي سبز پس از به زيرزمين رفتن خطوط ريلي دارد. بخش‌هاي مهم نامه‌اي كه راه‌آهن به همشهري ارسال كرده را مي‌توانيد در زير بخوانيد. در ادامه نيز سؤالات اهالي لب خط از شركت راه‌آهن كه مدت‌هاست بي‌پاسخ مانده را مي‌خوانيد:

1- بر كسي پوشيده نيست رعايت حريم راه‌آهن نقش ويژه‌اي در ايجاد امنيت در سير و حركت قطار از يك سو و شهروندان ساكن و فعال در حاشيه آن دارد، لذا تشريح حريم و تشويق مردم به رعايت حرمت آن بر همه مسئولان و متخصصان ذيربط ضروري است و نبايد اذهان عمومي را در جهت پيشبرد مقاصد سياسي از مسائل قانوني و تخصصي منحرف كرد.

2- طبق قانون حريم راه‌آهن از هر خط، 17متر مي‌باشد كه مسيري به عرض 34 متر را شامل مي‌گردد. اين محدوده متعلق به راه‌آهن است و هر گونه دخل و تصرف افراد و نهادهاي ديگر در آن غيرقانوني است. علاوه بر اين حريم از هر سمت محدوده‌اي به عرض 100متر نيز جزو حريم استحفاظي راه‌آهن محسوب مي‌گردد و هر گونه ساخت و ساز، ديواركشي و احداث تأسيسات مي‌بايست با مجوز وزارت راه و شهرسازي باشد. بدين‌ترتيب مسيري به عرض مجموع 200متر محدوده قانوني راه‌آهن محسوب مي‌گردد.

3- داحداث زيرگذر يا روگذر استاندارد براي عبور از زير يا روي خط راه‌آهن، همچنين تأ‌مين شرايط ايمن و امن براي عابران پياده به عهده شهرداري است و انتساب آن به راه‌آهن نوعي فرافكني و فرار به جلو محسوب مي‌گردد.

  • سوالات بي‌جواب اهالي

چرا با وجود اينكه راه‌آهن مدعي است حريم خطوط در ساخت خانه‌هاي ما رعايت نشده اما بازهم مشغول احداث خطوط جديدي شده كه قرار است قطارهايي با سرعت بيش از 180كيلومتر بر ساعت از روي آنها عبور كند؟ آيا راه‌آهن خروج احتمالي اين قطارهاي پرسرعت از ريل را درنظر گرفته است؟
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي فعلي در مجلس اعلام كرد كه پروژه‌هاي نيمه‌تمام دولت قبل را به اتمام مي‌رسانند. آيا اين 1200متر خط راه‌آهن روي زمين جزو پروژه‌هاي نيمه‌تمام دولت پيشين به‌حساب نمي‌آيد؟
چرا پول بيت‌المال بايد خرج 200شمع‌گذاري شده و يكباره روي آنها پوشانده شود؟
مگر راه‌آهن پس از سيلاب آخر تيرماه وعده نداد كه نسبت به احداث پل عابر روگذر، تأمين روشنايي و ساير تمهيدات لازم اقدام خواهد كرد. پس چرا هنوز اين وعده‌هاي جزئي هم اجرايي نشده است؟

کد خبر 312075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha