مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

وزیر بهداشت گفت: مرحله اول پرونده سلامت برای نزدیک به ۳۰میلیون نفر که روستاییان و حاشیه‌نشینان شهرها هستند عملیاتی شده است.

تشکیل ۳۰میلیون پرونده الکترونیک سلامت

 دكتر قاضي‌زاده هاشمي افزود: اميدواريم بتوانيم مكانيسمي را تعريف كنيم تا مردمي كه ساكن شهرها هستند خودشان علاقه‌مند باشند پرونده سلامت را تشكيل دهند اما مردمي كه در روستاها هستند از طريق خانه‌هاي بهداشت كارهاي مربوط به پرونده الكترونيك سلامتشان صورت مي‌گيرد.

وزير بهداشت با بيان اينكه از فناوري‌هاي نوين در زمينه غذا و امنيت غذايي نيز مي‌توان استفاده كرد در مورد زمان اجرايي شدن استفاده از فناوري‌هاي نوين، گفت: در يك سال گذشته تيمي متشكل از وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت با تشكيل كارگروهي تحت عنوان كارگروه سلامت در دولت الكترونيك تشكيل شده كه كارهاي خيلي خوبي تاكنون انجام داده‌اند و فكر مي‌كنم بخش اول كه مربوط به دارو مي‌شود تا پايان سال فاز اول آن به اتمام برسد.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه فناوري‌هاي نوين و IT در نظام سلامت از اهميت خاصي برخوردار است، گفت: به‌طور مثال در موضوع توليد، اصالت، نظارت و پيشگيري از قاچاق دارو بدون فناوري‌هاي نوين كار خاصي نمي‌توانيم انجام دهيم.

وي افزود: همانگونه كه چندين‌بار تاكنون گفته‌ام تحول در نظام سلامت بدون توجه به فناوري اطلاعات و IT تقريباً بي‌معناست.
قاضي‌زاده هاشمي به موضوع درمان نيز اشاره كرد و گفت: در درمان نيز همينطور است به هيچ وجه ما نمي‌توانيم موضوع درمان را كنترل كنيم مگر اينكه پرونده الكترونيك سلامت را تهيه كرده و داشته باشيم.

وي خاطرنشان كرد: بدون پرونده الكترونيك سلامت و فناوري‌هاي نوين بيمه‌ها نيز قادر به تأمين هزينه‌ها نخواهند بود به‌خاطر اينكه اكنون دفترچه در دست افراد است و در هر روز ممكن است ميليون‌ها تومان هزينه روي دست بيمه‌ها بگذارد.

وي همچنين به فقدان امكانات بهداشتي در شهرها مانند مناطق روستايي اشاره كرد و گفت: با وجود اين، مردم بايد خودشان بخواهند تا پرونده الكترونيك سلامتشان شكل بگيرد البته در اين بين بايد مشوق‌هايي درنظر گرفته شود تا مردم بتوانند از نظرات صاحب‌نظران نيز استفاده كنند. وزير بهداشت درحالي از تشكيل 30ميليون پرونده الكترونيك سلامت خبر مي‌دهد كه پيش از اين در آذر سال قبل دكتر رياضي مشاور او و چهره باسابقه اين طرح از اتصال همه بيمارستان‌هاي دولتي به سامانه پرونده الكترونيك خبر داده و گفته بود: همه ۵۶۰ بيمارستان دولتي ودانشگاهي كشوربه سامانه پرونده الكترونيك بيمار مجهز و متصل شده‌اند و از ۱۵ ارديبهشت سال93 همه اطلاعات بيماران در اين سامانه ثبت و ضبط مي‌شود.

رياضي درخصوص علل به نتيجه نرسيدن ملموس پروژه پرونده الكترونيك سلامت طي سال‌هاي گذشته مي‌گويد: يكي ازدلايل كند پيش رفتن اين پروژه به فراهم نبودن زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري بازمي‌گردد كه در اين زمينه به‌خصوص با چالش جدي در روستاها روبه‌رو هستيم و درواقع نتوانسته‌ايم اقدامي انجام دهيم. نااميدي رياضي از روستاها در حالي ابراز شده است كه حالا وزير بهداشت مي‌گويد پرونده روستاييان تشكيل شده اما براي شهرنشينان پرونده الكترونيك تشكيل نشده است.

  • 2دهه تلاش براي تحقق سامانه پرونده الكترونيك سلامت

سامانه پرونده الكترونيك سلامت، سامانه سپاس يا سامانه بيمه‌شدگان و... ازجمله پروژه‌هاي حوزه سلامت هستند كه در دولت‌هاي قبل بارها از آغاز، گسترش و پيشرفت آنها خبرداده شده بود. در واقع زمزمه‌هاي الكترونيك كردن خدمات بخش سلامت توسط دولت به‌گفته مسئول دفتر آمار و فناوري اطلاعات اين وزارتخانه به بيش از 2دهه قبل برمي‌گردد.

به‌گفته دكتر رياضي اين طرح از سال74 در وزارت بهداشت مطرح و استانداردهايي هم براي آن تعريف شد اما دلايل مختلفي ازجمله نبود پشتوانه حاكميتي و زيرساخت‌هاي لازم مانع از عملياتي شدن آن شد.
در اين زمينه بايد به فعاليت‌هاي مسعود پزشكيان وزير بهداشت وقت اشاره كرد كه در سال84 از مقدمات تشكيل پرونده الكترونيك سلامت خبرداد و گفت: «مقدمات مطالعاتي پرونده الكترونيك سلامت در كشور فراهم شده است. البته اين طرح در دوره تصديگري اين وزير سرانجامي نداشت تا اينكه كامران باقري لنكراني وزير بهداشت بعدي اين طرح را يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي وزارت بهداشت خواند و گفت: راهبرد برنامه توسعه چهارم و سند چشم‌انداز كشور استقرار دولت الكترونيك در كشور است.

اين طرح در برنامه توسعه چهارم به وزارت بهداشت الزام شده است و اين تكليف قانوني براي تسريع در امور جاري و ارتقاي كيفيت در وزارت بهداشت با جديت پيگيري مي‌شود. در آن زمان همچنين از سوي اين وزير اعلام شد كه سيستم ثبت الكترونيك اطلاعات بيماران در 60درصد از 530بيمارستان دولتي كشور اجرا شده و استانداردهاي سيستم پرونده الكترونيك سلامت براي همه مراكز بهداشتي درماني كشور نيز تدوين شده است. پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان در دوره مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت دولت دهم نيز با پيگيري‌هاي بسياري همراه بود. وزير بهداشت وقت در بهمن1390 از اتصال پروژه پرونده الكترونيك سلامت به كارت هوشمند ملي خبر داده و گفته بود: كارت الكترونيك سلامت در پايان برنامه پنجم توسعه ديده شده است و تا 5سال ديگر تمامي ايرانيان داراي پرونده الكترونيك سلامت مي‌شوند. در دوره كوتاه تصديگري طريقت منفرد هم پرونده الكترونيك سلامت به سرانجامي نرسيد. وي در اين‌باره گفته بود: اعتبار اين برنامه در قانون بودجه پيش‌بيني شده و مورد تعهد سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است، بنابراين قصد داريم در حد توان خود در مدت زمان كوتاهي كه پيش رو داريم مقدمات اجراي اين برنامه را براي دولت آينده فراهم كنيم.

  • قانون برنامه پنجم توسعه (1394- 1390)

طبق ماده35 به‌منظور حفظ يكپارچگي در مديريت دانش و اطلاعات حوزه سلامت اقدامات زير انجام مي‌شود: الف ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با هدف ارائه خدمات الكترونيك سلامت نسبت به استقرار سامانه پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان و سامانه‌هاي اطلاعاتي مراكز سلامت در هماهنگي با پايگاه ملي مركز آمار ايران، سازمان ثبت احوال با حفظ حريم خصوصي و محرمانه بودن داده‌ها و با اولويت شروع از برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع اقدام كند. كليه مراكز سلامت اعم از دولتي و غيردولتي موظف به همكاري در اين زمينه هستند. ب ـ وزارت رفاه و تأمين اجتماعي با همكاري سازمان‌ها و مراكز خدمات درماني و بيمه‌اي حداكثر ظرف 2سال اول برنامه خدمات بيمه سلامت را به‌صورت يكپارچه و مبتني بر فناوري اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان» ساماندهي مي‌كند. كليه واحدهاي ذيربط اعم از دولتي و غيردولتي موظف به همكاري در اين زمينه هستند.

  • قانون برنامه چهارم توسعه (1388-1384)

ماده 88: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف است به‌منظور ارتقاي مستمر كيفيت خدمات سلامت و تعالي عملكرد خدمات باليني، افزايش بهره‌وري و استفاده بهينه از امكانات بهداشتي و درماني كشور، نسبت به طراحي و استقرار نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ايراني اقدام نمايد.

  • پرونده الكترونيك در جهان

دكتر ديناروند گفت: درسال‌هاي اخيركشورهاي توسعه‌يافته‌اي چون انگلستان، آلمان، ژاپن، اتريش، كانادا، آمريكا، كوبا، فنلاند، ايتاليا و چين به‌منظور ارائه خدمات بهتر و بيشتر به شهروندان خود، در زمينه بهداشت الكترونيك سرمايه‌گذاري‌هاي فراواني كرده و توانسته‌اند از اين طريق، در هر زمان انواع خدمات بهداشتي و پزشكي را دراختيار مردم بگذارند. يكي از خدماتي كه اين كشورها به آن توجه ويژه داشته‌اند پروژه‌ «پرونده الكترونيك سلامت بيمار» است كه الگوي جديدي از ارتباط ميان پزشك و بيمار، پزشك و پزشك است كه درمان‌هاي online، محرمانه ماندن اطلاعات بيماران، امكان ثبت و نگهداري اطلاعات سلامت بيماران، دسترسي به سوابق پزشكي بيمار و انجام امر تشخيص و تجويز براساس آن، جزئي از مزاياي اين پروژه است.

کد خبر 312601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha