وزیر بهداشت می‌گوید ‌ ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای پیشگیری از بیماری ضروری است.

طرح تحول سلامت

قاضي‌زاده هاشمي معتقد است ثبت اطلاعات مربوط به مشخصات جسمي فرد مانند فشارخون، قند و چربي خون، افزايش و يا كاهش وزن مي‌تواند نقش مهمي در پيشگيري ايفا كند.

از جمله فوايدطرح پرونده الكترونيك سلامت ‌گزارش‌‌هاي متنوعي است كه مي‌توان از اطلاعات يكپارچه سلامت به‌دست آورد و براي مقاصد مديريتي، نظارت، و پژوهشي استفاده كرد.

اكبري، رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه بهشتي مي‌گويد: طي ۱۵سال اخير بر پايه نتايج آزمايش‌ها، يك ميليون مبتلا به سرطان در كشور ثبت شده است، اما برخي از مبتلايان به سرطان كه در بيمارستان‌ها فوت مي‌كنند، آمارشان مشخص نيست. او مي‌گويد كه ثبت سرطان باعث مي‌شود ما بتوانيم حرف علمي در اين حوزه بزنيم.

سلامت الكترونيك در جهان از دهه 60ميلادي در حوزه بستري و از ايستگاه‌هاي پرستاري آغاز و‌ از دهه 80ميلادي در زمينه خدمات سرپايي نيز وارد شد.

فعال‌ترين كشورها در زمينه سلامت الكترونيك در دنيا، كانادا، آمريكا و انگلستان هستند. در تحقيقات ارتباط ميان نشستن‌هاي طولاني مدت زنان باردار و ديابت بارداري و بالا رفتن وزن و ظاهر شدن علائم افسردگي ثابت شده است محققان دانشگاه‌هاي آمريكا با بررسي اطلاعات پزشكي اين زنان دريافتند كه زنان بارداري كه بيشتر مي‌نشينند، گلوكز خون بالايي دارند و خطر ابتلا به ديابت بارداري در آنان افزايش مي‌يابد.

همچنين گروهي از محققان از مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا با بررسي پرونده پزشكي بيش از يك ميليون و 700هزار نفر دريافتند كه‌ ماه تولد افراد، بر خطر ابتلاي آنها به ۵۵ بيماري مختلف اثرگذار است. به عقيده آنها بهترين تولدها در نيمكره‌شمالي زمين‌ماه مي‌(اواسط ارديبهشت تا اواسط خرداد) است، ‌درحالي‌كه بدترين‌ماه براي متولد شدن ماه‌هاي اكتبر و نوامبر (اواسط مهر تا اواسط آذر) اعلام شده‌اند.

در تحقيق ديگري، محققان، سوابق پزشكي بيش از ۲۲۳ هزار زن باردار را مورد بررسي قرار دادند و دريافتند كه زنان باردار مبتلا به بيماري تيروئيد با عوارض بارداري از قبيل زايمان زودرس روبه‌رو مي‌شوند. گاهي استفاده از سوابق پزشكي، نتايج عجيبي را به‌دنبال دارد كه ذهن كمتر كسي به آن مي‌رسد. محققان دانشگاه بركلي‌با بررسي سوابق نوزادان ژاپني كه بين سال‌هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ متولد شدند، دريافتند كه پس از وقوع زلزله بزرگ ژاپن، جنسيت بيشتر نوزادان متولد شده در نواحي نزديك به مركز زلزله، مونث بوده است. اين درحالي است كه در مناطق دور از مركز زلزله، هيچ تغييري در نسبت جنسيت نوزادان، مشاهده نمي‌شود. آنها مي‌گويند كه نوزادان پسر به‌طور ذاتي استعداد بيشتري براي تولد زودرس، ابتلا به نقص عضو يا كمبود وزن دارند، بنابر اين در شرايط استرس‌زا، نوزادان دختر شانس بيشتري براي بقا دارند.

‌دسترسي گسترده محققان به سوابق پزشكي بيماران نتايج دقيق‌تري به‌دنبال دارد. تيمي متشكل از محققان بريتانيايي به سوابق پزشكي حدود 2 ميليون بيمار با ميانگين سني ۵۵ سال از سال1993به بعد دسترسي داشته و از مطالعه آنها نتيجه گرفته‌اند ‌ افرادي كه در ميانسالي چاق مي‌شوند، كمتر در معرض ابتلا به زوال عقل و جنون در دوران پيري قرار مي‌گيرند.درتحقيق ديگري نيز محققان آمريكايي سوابق پزشكي اورژانس‌ها را كه در سامانه ملي نظارت آسيب‌ها گزارش شده، تجزيه و تحليل كردند.

محققان براساس اطلاعات مربوط به حدود 100بيمارستان در آمريكا دريافتند طي سال‌هاي 2004و 2005، 144هزار و 799عارضه مرتبط با استفاده از ابزارهاي پزشكي يا سالانه بيش از 70هزار مورد گزارش شده است. اين مطالعه به‌عنوان نخستين تحقيقي شناخته شد كه به بررسي آسيب‌هاي ناشي از ابزارهاي پزشكي در كودكان مي‌پرداخت.

  • مراكز چاق و نبود آمار چاقي

تيمي متشكل از محققان بريتانيايي به سوابق پزشكي حدود 2ميليون بيمار با ميانگين سني ۵۵ سال از سال1993به بعد دسترسي داشته و از مطالعه آنها نتيجه گرفته‌اند كه افرادي كه در ميانسالي چاق مي‌شوند، كمتر در معرض ابتلا به زوال عقل و جنون در دوران پيري قرار مي‌گيرند. اما درحالي‌كه كشورما صاحب مركز تحقيقات چاقي وعادات غذايي است و دراين باره پژوهش‌هاي زيادي انجام داده است هنوز حتي بين مسئولان آمار دقيقي از تعداد افراد دچار اضافه‌وزن وجود ندارد، به‌طوري كه اوايل امسال وزيربهداشت اعلام كرد كه 50درصد مردم ايران چاق هستند، اما آبان‌ماه امسال، ملك‌زاده، معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، اين آمار را حدود65درصد اعلام كرد.

  • 300 مركز و 200 نشريه بدون پرونده الكترونيك

هم اكنون معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت وظيفه هماهنگي تحقيقات پزشكي در ايران را دارد. بيش از ۳۰۰ مركز تحقيقاتي در ۵۰ دانشگاه علوم پزشكي ايران به كارهاي پژوهشي اشتغال دارند. نتيجه اين تحقيقات در بيش از ۲۰۰ نشريه علمي و پژوهشي وزارت بهداشت منتشر مي‌شود، اما بيشتر اين تحقيقات به‌صورت مقاله‌هاي علمي و دانشگاهي درمي‌آيند و كمتر از آنان براي موارد كاربردي كه منجر به كشف روابط بيماري‌ها با يكديگر يا پيشگيري از بروز بيماري‌هاست، استفاده مي‌شود.

کد خبر 315580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha