همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش نشان می‌هد که ناسالم‌ بودن دندان‌های بسیاری از فوتبالیست‌های حرفه‌ای در بریتانیا به حدی است که در کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می‌گذارد. ۸۰ درصد بازیکان حرفه‌ای به کرم‌خوردگی دندان مبتلا هستند.

Football

نشریه تخصصی British Journal of Sports Medicine در تازه‌ترین شماره خود نتیجه ‌تحقیقاتی را منتشر کرده که در آن به رابطه دندان‌های ناسالم فوتبالیست‌هاي حرفه‌ای و کارایی آنان در مستطیل سبز پرداخته است.

نتیجه این پژوهش که خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه (12 آبان) در گزارشی به آن پرداخته، نشان می‌دهد که دندان‌های بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال در بریتانیا به اندازه‌ای خراب است که این مسئله بر عملکرد و کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش دويچه‌وله، پژوهشگران برای انجام تحقیقات خود، سلامتی دندان‌ها و وضعیت جسمی ۱۸۷ بازیکن حرفه‌ای در لیگ‌های دسته اول، دوم و سوم بریتانیا را که متوسط سنی آنها ۲۴ سال بوده‌ است، مورد آزمایش و بررسی قرار داده‌اند.

حدود ۸۰ درصد از این بازیکنان به کرم‌خوردگی دندان دچار بوده‌‌اند. هفت درصد از آنان نیز چنان از دندان‌درد رنج می‌برند که نمی‌توانند توانایی و قابلیت‌های خود را آن‌طور که باید و شاید در زمین نشان دهند.

طبق نتایج این تحقیقات وضعیت سلامتی دندان این بازیکنان در مقایسه با دیگر جوانان هم‌سن‌وسال در بریتانیا بدتر است. در مورد ۵ درصد از آنان نیز میزان پس‌رفتگی لثه به حدی است که درمان آن دیگر امکان‌پذیر نیست.

پژوهشگران که بررسی‌های خود را با همراهی ۶ دندانپزشک انجام داده‌اند، حتی در مواردی تشخیص داده‌اند که دندان‌های عقل بازیکنان مزبور عفونت کرده است.

گفته‌های بازیکنانی که در انجام این تحقیقات شرکت داشتند، نشان می‌دهد که دندان‌های ۲۵ درصد آنها در صورت نوشیدن مایعات سرد یا گرم درد می‌گیرد. یک پنجم آنها نیز اذعان داشته‌اند که بیماری‌های دندان و لثه کیفیت زندگی آن‌ها را به‌شکل منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یکی از نکات در خور توجه، شگفتی پژوهشگران از این مسئله بوده که کمتر باشگاهی یک دندانپزشک در خدمت دارد؛ این در حالی است که باشگاه‌ها مبالغ هنگفت برای خرید و حقوق فوتبالیست‌های حرفه‌ای پرداخت می‌کنند.

محققين با اشاره و تأکید بر نتایج این پژوهش، ‌به دست‌اندرکاران و مسئولين باشگاه‌ها توصیه کرده‌اند که اقدمات لازم و فوری را برای رفع این معضل به عمل آورند.

 

کد خبر 312864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha