چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری دو - مریم کمالی‌نژاد: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بسته‌های اینترنت سیم‌کارت و حجم وای‌فای خانه‌تان به سرعت تمام می‌شود و دست آخر حیران می‌مانید که چطور در عرض چند روز این مقدار اینترنت را سرکشیده‌اید، باید دقت کنید که تمام شدن حجم اینترنت و خرید دوباره تنها با جیب شما سروکار ندارد بلکه نشانگر میزان وابستگی و عدم کنترل خودتان هم هست.

مهار مصرف گیگ ها

اينكه شما در هر زماني كه اينترنت‌تان تمام شد بلافاصله و بدون لحظه‌اي تفكر اقدام به شارژ مجدد اينترنت خودتان مي‌كنيد به اين معني است كه هيچ كنترل و نظارتي روي ميزان مصرف و برنامه خريد و مصرف حجم اينترنت نداريد. راهكارهايي وجود دارد كه مي‌توانيد با استفاده از آنها مصرف اينترنت خودتان را كاهش دهيد درحالي‌كه احتمالا تا امروز نسبت به اين راهكارها بي‌توجه بوده‌ايد.

  • راحتش كن!

چرا گمان مي‌كنيد اگر چند ساعتي موبايل يا لپ‌تاپ‌تان به اينترنت وصل نباشد، اتفاق بدي رخ داده و شما هزاران چيز با ارزش را از دست داده‌ايد؟ باور كنيد كه پشت اين شبكه‌هاي مجازي و سايت‌هاي پر تبليغات، آنقدرها هم خبري نيست. بنابراين نخستين و ساده‌ترين راه ممكن اين است كه در زمان‌هايي كه نيازي به اينترنت نداريد ديتا را خاموش كنيد؛ وقتي مي‌خواهيد بخوابيد، زماني كه سركلاس يا محل كارتان هستيد، هنگام حضور در مهماني، هنگام صرف ناهار و شام. با اين كار، هم در مصرف اينترنت صرفه‌جويي كرده‌ايد و هم فرصت بيشتري براي بودن در كنار عزيزانتان و تزريق آرامش به ذهن خسته خودتان داريد.

  • عكس‌ها اينترنت مي‌خورند

ساعتي چندبار اينستاگرام را باز مي‌كنيد و عكس و فيلم‌ها را مي‌بينيد؟ آيا واقعا اين همه سر زدن به اپليكيشني مثل اينستاگرام ضروري است؟ البته كه نه! بالا و پايين كردن چندباره‌ شبكه‌هاي مجازي‌ مثل اينستاگرام هيچ سودي ندارد، تنها حجم اينترنت و زمان مفيد شما را مي‌بلعد. اينستاگرام به اين خاطر كه اساسش بر دانلود و آپلود عكس و فيلم استوار است، حجم زيادي از اينترنت شما را مصرف مي‌كند. كافي است تمرين كنيد كه شما آن ‌را مديريت كنيد و نه اينستاگرام شما را.

  • نقشه‌خوان حرفه‌اي

اگر ساكن شهرهاي بزرگ هستيد يا شغلي داريد كه روزانه چندبار بايد از نقشه استفاده كنيد و هر بار براي لود شدن نقشه حجم زيادي از اينترنتان از بين مي‌رود، كافي است آن منطقه‌اي را كه بيشتر نياز داريد يك‌بار دانلود كنيد و از آن به بعد به‌صورت آفلاين نقشه‌خواني كنيد.

  • بازار سيار

موبايل بيچاره‌تان را با انواع برنامه‌ها و بازي‌ها به ستوه نياوريد. اين همه برنامه و بازي را روي موبايل نريزيد. هر برنامه‌اي حتي اگر يك‌بار در‌ماه از آن استفاده كنيد، حجمي از اينترنت شما را صرف خودش مي‌كند. بعضي بازي‌ها هم هستند كه خودكار به اينترنت وصل مي‌شوند و بدون اينكه متوجه شويد با نشان دادن چند تبليغ ساده و دعوت شما به بازي‌هاي ديگر، حجمي از ديتاي اينترنت شما را به فنا مي‌دهند؛ بنابراين اينگونه برنامه‌ها را شناسايي و درصورت امكان آنها را از موبايل‌تان حذف كنيد.

  • معضلي به نام كانال

اين روزها تلگرام با كانال‌هايش همه را متعجب كرده است. نه از باب اين امكان جديد كه چندان هم نو و خلاقانه نيست، بلكه از باب پتانسيل عجيبي كه در مردم ما براي ساخت و استفاده از اين كانال‌هاي مختلف وجود دارد. اگر شما هم عضو چندين و چند كانال هستيد و روزانه خودتان را ملزم به سركشي به همه آنها مي‌دانيد، بدانيد كه مسير را داريد اشتباه مي‌رويد. برخي از اين كانالها پر از عكس و كليپ و صوت هستند و اغلب محتواي طنز دارند و تكراري‌اند. در اين صورت باز هم اين اينترنت شماست كه با دانلود كردن اين حجم از عكس و فيلم، با سرعتي باور نكردني به پايان مي‌رسد. كافي است با كمي دقت، تعدادي كانال ويژه را انتخاب كنيد و مطمئن باشيد كه هر جوك مهمي ظرف چند روز به شما خواهد رسيد.

  • فيلم براي خريدن است

مطمئن باشيد اگر نسخه اصلي فيلم‌هايي را كه دوست داريد ببينيد و از سوپرماركت سر كوچه‌تان بخريد، هزينه كمتري از دانلود كردن آن فيلم براي شما دارد. دانلود فيلم‌ و موسيقي يا تماشاي آنلاين آنها براي شما به صرفه نيست به چند دليل؛ اول اينكه حجم زيادي از اينترنت شما را مصرف مي‌كند، دوم اينكه آنهايي كه فيلم‌هاي خوب ساخته‌اند كه شما علاقه‌مند به ديدنش هستيد، آنقدر با دانلود غيرقانوني متضرر مي‌شوند كه ديگر امكان ساخت فيلم را نخواهند داشت و سوم اينكه خودتان را از ديدن كيفيت بالاي آن فيلم‌ها محروم كرده‌ايد. پس بهتر است به همه رحم كنيد و كمتر دانلود كنيد.

  • به روز نباشيد

به روز شدن اتوماتيك برنامه‌ها مي‌تواند بي‌دليل حجم زيادي از اينترنت شما را مصرف كند. برخي برنامه‌ها هستند كه هر روز در ليست برنامه‌هاي نيازمند به‌روز شدن قرار مي‌گيرند، بي‌آنكه هيچ تغيير قابل توجهي در امكانات آن برنامه‌ها رخ داده باشد. نياز نيست هر بار آنها را به روز كنيد، نرم افزار فروشگاه موبايل‌تان را طوري تنظيم كنيد كه تنها به درخواست و انتخاب شما برنامه‌ها را به روز كند و تيك خودكار به روز شدن را برداريد.

  • نخريدن هم گزينه‌اي است

وقتي اينترنت‌تان تمام مي‌شود، اگر طبق برنامه مصرف نكرده‌ايد و زودتر از موعد، حجم را تمام كرده‌ايد، لازم نيست خيلي سريع دست به جيب شويد. كمي خودتان را كنترل كنيد تا موعد برنامه‌ريزي خريدن اينترنت‌تان برسد. چند روزي بدون اينترنت ماندن هم بد نيست. شايد بدون اينترنت دريچه‌هاي جديدي از دنيا به روي‌تان باز شد.

  • يك قاصد كافي‌ است

اگر مالك چند گجت و لپ‌تاپ هستيد، توي كيفتان 4 خط و 3 گوشي موبايل و يك تبلت داريد، لازم نيست همه را به اينترنت وصل كنيد؛ تنها يكي از آنها كافي است به اينترنت وصل باشد. اگر مي‌خواهيد نظر واقعي ما را بدانيد همان يكي را هم گاه گاهي راحتش كنيد و اجازه بدهيد استراحت كند.

  • يك‌بار براي هميشه

اگر قرار است فايلي را براي چند نفر ايميل كنيد، كافي است يك‌بار آن را در ايميل‌تان اتچ كنيد و براي هر چند نفرشان بفرستيد. ايميل اين امكان را به شما مي‌دهد كه يك نامه را براي چند آدرس، همزمان پست كنيد. اگر اين كار را هم دوست نداريد يا بلد نيستيد، كافي است همان نامه اول را براي بقيه هم ارسال (forward) كنيد. با اين كار به ظاهر كوچك شما در حجم اينترنت مصرفي خودتان صرفه جويي كرده‌ايد.

  • معرفي نرم‌افزار

نرم افزارهايي هستند كه با نصب آنها مي‌توانيد ميزان مصرف‌تان را مديريت كنيد. به وسيله اين نرم‌افزارها دست‌تان مي‌آيد كه در يك بازه زماني چه ميزان اينترنت را صرف چه كاري كرده‌ايد. يكي از برنامه‌هايي كه به اين منظور ساخته شده است «اينترمتر» نام دارد. كافي است آن‌را روي گوشي موبايل يا تبلت‌تان نصب كنيد. اين برنامه به شما مي‌گويد كه ميزان مصرف اينترنتان در هر ثانيه چقدر است و تاريخچه مصرف اينترنت را نشانتان مي‌دهد؛ مثلا مي‌گويد روز 29آذر چه ميزان حجم مصرفي داشته‌ايد. به وسيله نموداري ساده به شما مي‌گويد كه در هفته يا‌ماه گذشته چه زماني مصرف كمتر يا بيشتري داشته‌ايد. برنامه‌هايي كه در حال استفاده از اينترنت هستند را نشانتان مي‌دهد و شما مي‌توانيد آنها را اگر نيازي بهشان نداريد غيرفعال يا حذف كنيد. اين برنامه، خود از اينترنت استفاده‌اي نمي‌كند. سرعت اينترنت را نشان مي‌دهد و برايش فرقي نمي‌كند اينترنت شما از واي‌فاي است يا ديتاي سيم‌كارت. زبان اين نرم‌افزار فارسي است و استفاده از آن راحت است.

  • تنظيمات كارآمد

در اغلب شبكه‌هاي اجتماعي مثل واتساپ و تلگرام اين قابليت وجود دارد كه با يك تنظيم ساده، انتخاب دانلود‌شدن عكس‌، كليپ و صوت در اختيار شما قرار بگيرد؛ يعني هر كدام را كه خودتان نياز داشتيد دانلود كنيد. در حالت پيش‌فرض همه عكس‌ها و كليپ‌ها به محض اتصال شما به اينترنت دانلود مي‌شوند. در اين صورت، هم حجم زيادي از اينترنت‌تان مصرف مي‌شود و هم‌زماني را بايد بي‌دليل صرف ديدن اين عكس و فيلم‌هاي اغلب كم‌محتوا كنيد. حافظه موبايلتان هم پس از مدتي مالامال از عكس و فيلم شده و كند مي‌شود.

در واتساپ كافي است به قسمت تنظيمات برويد، سپس گزينه «تماس‌ها و پيام‌ها» را انتخاب كرده و از آنجا به «دانلود خودكار مديا» برويد؛ در اينجا 3 گزينه نمايش داده شده است؛ «استفاده از اينترنت تلفن همراه» «هنگام اتصال به وايرلس» «هنگام رومينگ»، وارد هر كدام شويد و تيك كنار گزينه‌ها را برداريد؛ به همين سادگي.

در تلگرام هم مي‌توانيد به همين صورت عمل كنيد؛ يعني به قسمت تنظيمات رفته، زير گزينه دانلود خودكار مديا، تيك‌ها را يكي يكي برداريد.

کد خبر 319124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha