مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

روز گـــذشته معــاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران، شفاف‌ترین بودجه تاریخ مدیریت شهری تهران را پیش روی اصحاب رسانه گذاشت.

توسعه مترو تهران ،اولویت مدیریت شهری است

بودجه‌اي كه با تكيه بر اقتصاد مقاومتي و با الزاماتي نظير انضباط مالي، حضور بخش خصوصي و با رويكرد زيست‌محيطي و تأكيد بر اصلاح الگوي مصرف و مشاركت شهروندان تدوين شد.ناصر اماني براي نخستين‌بار روز گذشته‌ فهرستي از ‌ منابع درآمد شهرداري تهران ارائه كرد. اين اقدام مديريت شهري به‌معناي شفافيت در نظام بودجه‌ريزي و اداره پايتخت كشور است. اماني در ادامه از افزايش سهم درآمدهاي پايدار شهري در‌ پايتخت سخن گفت و افزود: سهم درآمدهاي پايدار در بودجه سال95 به 23.5درصد رسيده است و اين به‌معناي كاهش اتكاي شهرداري به درآمدهاي ناپايدار شهري است.

وي درخصوص عواملي كه در تنظيم بودجه سال95 با اشاره به برش سوم برنامه 5ساله مؤثر بوده است، اظهار كرد: درك عميق شرايط كلان كشور،‌ سناريوهاي مختلف و كسب تجربه از برنامه‌هاي سال‌هاي قبل و توجه ويژه به اقتصاد مقاومتي ازجمله اين موارد بوده است.
معاون برنامه‌ريزي و توسعه‌شهري و امور شوراهاي شهرداري با اشاره به الزامات بودجه سال 95شهرداري تهران تصريح كرد: انضباط مالي، حضور بخش خصوصي در كنار مديريت شهري، نهادينه كردن بودجه عملياتي و تقويت كارآمدي شهرداري تهران ازجمله اين الزامات است.

وي با اشاره به رويكردهاي بودجه سال آينده شهرداري پايتخت اظهار داشت: توسعه نظام برنامه‌ريزي شهري با رويكردهاي كمي و كيفي، بهبود و به كارگيري نظام‌هاي هوشمندسازي اطلاعات، اصلاح نظام درآمد شهر با تأكيد بر منابع پايدار، مديريت مصرف با تأكيد بر اصلاح الگوي مصرف و مشاركت شهروندان در اجراي پروژه‌ها را مي‌توان به‌عنوان رويكردهاي بودجه95 نام برد. اماني اهتمام بودجه‌ريزي عملياتي، كاهش وابستگي به درآمدهاي ناپايدار، تعادل بين منابع و مصارف، افزايش درآمدهاي پايدار، حمايت از حضور بخش خصوصي، كاهش فاصله بين شمال و جنوب شهر، تحقق اهداف و ماموريت‌ها در برنامه 5ساله و رعايت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را از سياست‌هاي بودجه سال آينده پايتخت دانست.

معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران با اشاره به اولويت‌هايي كه شهردار تهران تأكيد بر رعايت آنان داشته است، گفت: هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير شهر (حقوق و مزاياي پرسنل، كمك به سازمان‌ها و هزينه رفت و روب شهر) نگهداشت شهر، بازپرداخت ديون اشخاص حقيقي و حقوقي و بازپرداخت اقساط وام‌ها به بانك‌ها كه عمده وام‌ها براي توسعه حمل‌ونقل عمومي بوده است، از اولويت‌هاست. وي تأكيد كرد: توسعه خطوط مترو و بهره‌برداري از خطوط 6 و 7 در اولويت برنامه شهرداري تهران بوده است و ان‌شاءالله اين دو خط در سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

جدول

اماني با تشريح گزارشي از عملكرد 20ماهه شهرداري تهران گفت: حدود 40كيلومتر خطوط مترو طي اين مدت به حمل‌ونقل شهري اضافه شده است و تا پايان سال خطوط قطار شهري پايتخت به 173كيلومتر مي‌رسد. همچنين با اينكه كمكي از دولت درخصوص تأمين واگن‌هاي مترو دريافت نكرده‌ايم، اما تاكنون 122واگن شهري به خطوط مترو شهر تهران اضافه شده است.

وي با اشاره به افتتاح 8 ايستگاه مترو طي 2سال گذشته تأكيد كرد: 3هزارو686 دستگاه تاكسي نيز در اين مدت نوسازي شده است و همچنين 122 دستگاه اتوبوس دوكابين، 22دستگاه اتوبوس تك‌كابين و 4دستگاه اتوبوس هيبريدي سه كابين نيز به حمل‌ونقل شهري تهران اضافه شده است ولازم است تأكيد كنم كه 60دستگاه اتوبوس برقي نيز بازسازي و به حمل‌ونقل عمومي شهر تهران اضافه شده است.

  • درآمدها و هزينه‌هاي بودجه 95

بودجه سال آينده شهرداري تهران 18هزارو716 ميليارد تومان است. نحوه تأمين اين درآمد از سوي معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران اعلام شده‌است كه درجدول زير شرح آن را مي‌خوانيد. اماني همچنين با اشاره به رشد 10درصدي درآمدهاي پايدار شهرداري تهران نسبت به سال قبل گفت: اين ميزان از 4 هزار ميليارد تومان به 4400ميليارد تومان در بودجه سال95 افزايش پيدا كرده است كه 23.5درصد از كل بودجه را به‌خود اختصاص مي‌دهد.

معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران با بيان اينكه بودجه شهرداري تهران در گذشته فقط نقد بوده و بودجه غيرنقد اصلا ثبت نمي‌شد، اظهار كرد: يكي از دلايل اينكه مي‌گوييم شفافيت مالي داريم اين است كه درآمدهاي غيرنقد را در بودجه ديده‌ايم. خوشبختانه ساير كلانشهرها نيز به تبعيت از شهر تهران بودجه غيرنقد خود را‌ در بودجه سال95 ‌ آورده‌اند.

کد خبر 322606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha