همشهری آنلاین: مقامات ناتو اعلام کردند که به منظور افزایش توان نظامی خود در شرق اروپا و توافق با آمریکا برای همکاری‌های نظامی، روز گذشته این کشور بیش از ۵۰۰۰ تن سلاح در اختیار ناتو قرار داد.

 آمریکا بیش از ۵۰۰۰ تن سلاح در اختیار ناتو قرار داد

به گزارش ایرنا، 'ینس استولتنبرگ' دبیر کل ناتو روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: قرار است با ورود این سلاح ها کشورهای لهستان، بلغارستان و رومانی و حتی لتونی، استونی و لیتوانی تجهیز شوند.

همچنین بناست در این کشورها، ناتو شعبی از مرکز فرماندهی خود را دایر و ده ها نفر از سربازان خود را نیز در آنجا مستقر کند.

وی افزود: ما برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه اروپا در حال برنامه ریزی با آمریکا برای انجام بزرگترین مانور مشترک خود هستیم که قرار است در لهستان برگزار شود.

دبیرکل ناتو اضافه کرد: در این مانور مشترک بیش از 20 هزار سرباز حضور پیدا می کنند و آخرین تجهیزات نظامی این سازمان با کمک آمریکا به کار گرفته می شود.

وی پیشتر و پس از ساقط شدن هواپیمای روسی در سوریه توسط ترکیه و افزایش خطر جنگ بین مسکو و آنکارا، با هشدار به روسیه برای احترام گذاشتن به صورت 'کامل' به حریم هوایی ترکیه به عنوان عضو ائتلاف ناتو، مسکو را به دلیل آنچه 'رفتار غیر مسئولانه و نقض هوایی جدید' خواند، مورد انتقاد قرار داد.

در 24 نوامبر 2015، ترکیه یک جنگنده سوخوی روسیه را به بهانه نقض حریم هوایی این کشور در مرز سوریه ساقط کرد. پس از آن جنگ لفظی میان ترکیه و روسیه رخ داد و مسکو تاکید کرد که جنگنده اش وارد حریم هوایی ترکیه نشده بود.

استولتنبرگ در آن زمان خواستار برقراری آرامش و تنش زدایی شد و از تماس میان آنکارا و مسکو استقبال کرد ولی همزمان به صراحت گفت که ناتو در کنار ترکیه خواهد ایستاد.

کد خبر 326007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha