همشهری آنلاین: شرکت اسپیس‌ایکس برای اولین بار توانست بخشی از راکت فالکون ۹ خود را روی یک شناور بدون سرنشین کوچک در اقیانوس اطلس فرود آورد.

اسپیس ایکس

براساس گزارش CNN، شركت اسپيس‌ايكس راكت فالكون خود را از پايگاه هوايي كيپ كاناورال در فلوريدا درحالي به فضا فرستاد كه كپسول باري دراگون حاوي تجهيزات مورد نياز ايستگاه فضايي بين‌المللي را حمل مي‌كرد.

ايلان ماسك رئيس اين شركت فضايي خصوصي در كنفرانسي خبري كه پس از پرتاب شدن فالكون 9 برگزار شد درباره پرتاب و فرود آن روي دريا اظهارنظر كرد، هدفي كه اسپيس‌ايكس بارها براي اجراي آن تلاش كرده‌بود. به گفته ماسك تفاوت اين فرود به فرود‌هاي ديگر اين است كه راكت به جاي ايجاد يك حفره روي سطح شناور، به آرامي روي آن فرود آمده‌است.

با بسط يافتن فعاليت‌هاي انساني و نفوذ بيشتر بشر در فضا، فرود آوردن راكت روي آب فوايد بيشتري نسبت به فرود روي خشكي در پي خواهد‌داشت.

شركت‌هاي اسپيس‌ايكس و آمازون مدتي‌ است براي موفقيت در فرود آوردن راكت‌ها تلاش كرده‌اند. اكنون موفقيت اسپيس‌ايكس در فرود روي دريا مي‌تواند به افزايش احتمال استفاده مجدد از راكت‌هاي گران‌قيمت براي ماموريت‌هاي آينده شود و از ميزان هدررفتن پول و زمان شركت بكاهد.

به گفته ماسك، امكان استفاده مجدد بسيار اهميت دارد اما افزايش بازده اين شيوه به چندين سال زمان نياز خواهد‌داشت. وي اميدوار است در آينده اين پرتاب‌ها به پديده‌اي رايج و دائمي تبديل شوند.

يكي از مهمترين تجهيزاتي كه فالكون 9 به همراه خود به ايستگاه فضايي بين‌المللي برد، اتاقي بادي بود كه قرار است براي دوسال به صورت آزمايشي به ايستگاه فضايي نصب شود. اين اولين اقامتگاه قابل تورم و بادي است كه قرار است سكونتگاه انسان‌ها در مدار زمين باشد.

اين اقامتگاه بادي توسط شركتي آمريكايي در نوادا ساخته شده‌است و هدف از ساخت آن هموار كردن مسير استفاده از چنين اتاق‌هايي در سفرهاي طولاني‌تر فضايي از جمله مريخ است.

کد خبر 329906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha