همشهری آنلاین: تصور کنید صدها فضاپیما به اندازه پروانه از طریق پرتوهای نوری با سرعتی زیاد به سمت ستاره‌هایی در فاصله ۴.۳۷ سال نوری سفر کنند، فاصله‌ای بسیار دورتر از آنچه فضاپیماهای انسانی تاکنون موفق به دستیابی به آن شده‌اند؛ این رویایی است که استفان هاوکینگ و مارک‌زاکربرگ این روزها در سر می‌پرورانند.

فضاپیما

براساس گزارش CNN، چنين پروژه‌اي بلند‌پروازانه‌ترين پروژه اكتشافات فضايي در طول تاريخ خواهد‌بود كه ممكن است در دوران حيات ما عملي نشود. اما اگر افرادي بتوانند عملي شدن چنين ماموريتي را تضمين كنند بدون شك اين افراد استفان هاوكينگ و مارك‌زاكربرگ خواهند بود.

گروهي از درخشان‌ترين مغزهاي متفكر جهان كه هاوكينگ و زاكربرگ نيز در ميان آنها حضور دارند، درحال آغاز پروژه‌اي 100 ميليون دلاري براي فرستادن ريزفضاپيماهايي به سوي سيستم ستاره‌اي آلفا-قنطورس هستند.

هاوکینگ

تامين هزينه‌هاي اين پروژه بلند‌پروازانه به عهده ميلياردر روسي يوري ميلنر است. هاوكينگ در كنفرانس خبري با حضور ميلنر گفت امروز ما به قدم بزرگ بعدي به سوي كهكشان‌ها متعهد مي‌شويم،‌زيرا ما انسانيم و طبيعت ما حكم مي‌كند كه پرواز كنيم.

هيات مديره اين پروژه فضايي كه Breakthrough Starshot نام دارد از هاوكينگ،‌ميلنر و زاكربرگ تشكيل شده‌است و در تلاش است تا جريان نبوغ موجود در سيليكون‌ولي را به سوي سفرهاي فضايي هدايت كند. هدايت اين پروژه به عهده پيت وردن مدير سابق مركز ايمز ناسا است و گروهي برترين دانشمندان و مهندسان به عنوان مشاوران اين پروژه فعاليت خواهند‌داشت.

برنامه از اين قرار است: صدها نمونه از فضاپيماهايي كوچك كه وزن هريك تنها چند گرم است و حامل دوربين‌ها، موتورهاي پيشران نوري، منبع نيرو و تجهيزات مسيريابي و ارتباطاتي مجهز است، ساخته شوند،‌توسط راكتي به فضا فرستاده شوند و در آنجا رها شوند تا در نهايت اين فضاپيماها باله‌هاي كوچك خود را باز كرده و سفر خود را آغاز كنند.

پرتوهاي قدرتمند ليزري مسئوليت ادامه سفر را به عهده دارند و اين نانوفضاپيماها را با سرعتي بيش از 160 ميليون كيلومتر بر ساعت به سمت سيستم ستاره‌اي آلفا قنطورس خواهند راند،‌اين يعني 20 درصد از سرعت نور و بسيار سريعتر از سرعت فضاپيماهاي امروزي.

براساس تخمين‌هاي مديران اين پروژه، سريع‌ترين فضاپيماهاي امروزي براي رسيدن به اين سيستم ستاره‌اي بايد 30 هزار سال در سفر باشند. اما قرار است نانوفضاپيماهاي جديد با سرعتي 1000 برابر بيشتر از فضاپيماهاي امروزي پرواز كنند و با توجه به اينكه اين سيستم ستاره‌اي در فاصله بيش از 40 تريليارد كيلومتري از زمين واقع شده‌است،‌ فضاپيماها در عرض 20 سال به اين سيستم خواهند‌رسيد.

مديران پروژه تاييد مي‌كنند كه چالش‌هاي مهندسي فراواني در مسير آنها قرار گرفته‌است و هنوز تا پرتاب اين فضاپيماها سال‌ها زمان و ميلياردها دلار پول لازم است. از اين رو از دانشمندان درخواست كرده‌اند تا با ارسال مطالعات عمومي خود به آنها ياري رسانند. برخي از دانشمندان به واسطه محدوديت‌هاي كنوني فناوري و دشواري تامين بودجه كافي براي پشتيباني از اين پروژه، نسبت به عملي بودن آن ترديد دارند. ميلنر هزينه كلي اين پروژه را 10 ميليارد دلار تخمين زده‌است.

با اين‌همه ميلنر و همكارانش اميدوارند. به گفته وي داستان زندگي بشر خود جهشي بزرگ است. 55 سال پيش در چنين روزي يوري گاگارين به اولين انساني تبديل شد كه به فضا راه يافته‌است و امروز بشر خود را براي انجام جهش بزرگ بعدي، به سمت ستاره‌ها، آماده مي‌كند.

کد خبر 330460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha