چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

سروش خسروی: بانک مسکن با ارسال 7 نامه جداگانه به بورس تهران از عزم خود برای فروش همه سهام این بانک در شرکت‌های تولیدکننده سیمان خبر داد.

براساس این گزارش بانک مسکن قصد دارد ظرف هفته آینده و طی روزهای 15 و 18 مهر ماه درمجموع 150 میلیون سهم از سهام خود را در 7 شرکت تولیدکننده سیمان به‌صورت یک جا و نقد بفروشد.

شرکت‌های سیمان هگمتان، تهران، غرب، ارومیه، شمال، صوفیان و کرمان ازجمله شرکت‌هایی هستند که سهامشان ظرف 2روز یاد شده روی میز فروش قرار می‌گیرد.

طی 3 سال گذشته باتوجه به خارج نشدن محصول سیمان کالاهایی از سبد حمایتی، سهام شرکت‌های تولیدکننده سیمان به رکوردی عمیق فرو رفته است.

بر این اساس صنعت سیمان که زمانی بزرگ‌ترین گروه فعال در بورس به حساب می‌آمد جایگاه خود را به شرکت‌های تولیدکننده محصولات فلزی، معادن و خودروسازان سپرده است.

به‌نظر می‌رسد کارشناسان سهام در بانک مسکن به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حضور در بازار سهام سیمان به مصلحت نیست. اما باتوجه به رکود بازار در هفته جاری مشخص نیست عرضه بزرگ سهام سیمان در هفته آینده به نتیجه درخشانی منجر شود.

طبق اطلاعیه‌های صادر شده بانک مسکن در روز 15 مهر ماه ابتدا 5 میلیون سهم سیمان هگمتان، معادل 5/1 درصد از کل سهام این شرکت را، عرضه می‌کند. قیمت پایه‌ریزی فروش هر سهم سیمان هگمتان 576 تومان اعلام شده است.

در گام دوم 7/3 میلیون سهم سیمان غرب معادل 2 درصد از کل سهام این شرکت روی میز فروش می‌رود. قیمت پایه برای فروش هر سهم سیمان غرب 450 تومان تعیین شده است.

در همین روز 3/6 میلیون سهم از سهام سیمان ارومیه معادل 7/2 درصد از کل سهام آن با قیمت پایه 593 تومان به‌ازای هر سهم عرضه خواهد شد. بانک مسکن تأکید کردهمه این سهام را به‌صورت یک‌جا و نقد خواهد فروخت. اما عرضه‌های بزرگ‌تر در روز 18 مهر ماه به‌وقوع خواهد پیوست.

در این روز 4/12 میلیون سهم سیمان شمال معادل 7/6 درصد از کل سهام این شرکت با قیمت پایه 758 تومان برای هر سهم عرضه خواهد شد. در مرحله بعد 2/6 درصد از سهام سیمان صوفیان معادل 22 میلیون سهم این شرکت با قیمت 460 تومان به‌فروش می‌رسد.

بانک مسکن قصد دارد 6 درصد از کل سهام سیمان کرمان یعنی 1/13 میلیون سهم آن‌را با قیمت 620 تومان برای هر سهم بفروشد. اما مهم‌ترین برنامه فروش سهام سیمان در روز 18 مهر ماه عرضه 5/93 میلیون سهم شرکت سیمان تهران است.

در این روز یک بلوک 4/10 درصدی از سهام سیمان تهران با قیمت پایه 415 تومان روی میز فروش می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود ارزش کل سهام سیمانی که در هفته آینده در بازار عرضه می‌شود به مرز 100 میلیارد تومان برسد. این بزرگ‌ترین موج عرضه سهام سیمان در سال‌های اخیر و سپس از رکود بازار سهام سیمان به‌حساب می‌آید.

کد خبر 33049

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز