بهزاد رنجبر: شرکت فولاد خراسان در آستانه عرضه سهام مس در بورس تهران پیش‌بینی سود خود را افزایش داد.

ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع و عضو هیات عامل سازمان نوسازی و توسعه معادن (ایمیدرو) ضمن اعلام این خبر افزود: سود هر سهم شرکت فولادخراسان که در نشست معارفه این شرکت 460ریال اعلام شده بود اکنون به مبلغ 520ریال افزایش یافته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه بیش از 50درصد این میزان سود( 460ریال) در نیمه اول سال مالی محقق شده است بنابراین پیش‌بینی شده درآمد هر سهم این شرکت تا پایان سال 520 تا530 ریال باشد.

اعلام پیش‌بینی جدید سود فولاد خراسان در آستانه عرضه سهامش در بورس در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این مشابه چنین رویدادی برای شرکت ملی صنایع مس رخ داد و موجب شد تا هر سهم این شرکت با قیمت گران‌تری در بورس به فروش برسد. همین موضوع زمینه اعتراضات گسترده فعالان بازار سرمایه را به وجود آورد.

به این ترتیب باتوجه به نسبت قیمت به درآمد در نظر گرفته شده برای سهام این شرکت پیش‌بینی می‌شود،  هر سهم فولاد خراسان روز‌سه‌شنبه در محدوده 360تا370 تومان در بورس به فروش برود.

روز شنبه پنجم آبان محمدرضا رهبر، مدیرعامل کارگزاری حافظ و کارگزار در عرضه کننده سهام فولاد خراسان پیش‌بینی کرد؛ سهام این شرکت با نسبت قیمت به درآمد  5/6 تا7 در بورس عرضه شود.

عملکرد فولاد خراسان

اکبریه در ادامه، در توضیح عملکرد شرکت فولاد خراسان گفت: شرکت فولاد خراسان یک واحد ذوب‌آهن کوچک است که مشمول واگذاری‌های صدر اصل44 نمی‌شود.

وی در مقایسه شرکت فولاد خراسان و فولادمبارکه اصفهان گفت: ظرفیت فولاد خراسان در حال حاضر 600هزار تن است، در حالی که ظرفیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم اکنون 4میلیون و600 هزار تن است. بنابراین شرکت فولاد خراسان به لحاظ ابعاد یک دهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

عضو هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خاطر نشان کرد: شرکت فولاد خراسان واحد کوچکی است که کارش دریافت قراضه و تبدیل آن به شمش است، در حالی که شرکت‌های فولادمبارکه و فولاد خوزستان سنگ آهن را گرفته  و در نهایت به آهن اسنفجی تبدیل می‌کنند.

به گفته اکبریه شرکت فولاد خراسان واحد کوچکی است که می‌تواند به عنوان یک بخش یا کارخانه در درون شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان قرار بگیرد و از این جهت نمی‌توان مقایسه‌ای بین این 3شرکت انجام داد.

اکبریه در ادامه تصریح کرد: البته یکی از ویژگی‌های شرکت فولاد خراسان اجرای 2 طرح یک میلیون تنی برای افزایش ظرفیت است که ظرف 2تا 3سال آینده اجرا خواهد شد.  وی افزود: با اجرای این 2طرح این شرکت به وضعیت مشابه فولاد مبارکه در 20سال پیش خواهد رسید.

افزایش عایدی

مدیر امورمالی شرکت توسعه معادن و فلزات هم به عنوان مدیر امور مالی سهامدار عمده فولاد خراسان، خبر از افزایش عایدی فولاد خراسان تا پایان سال جاری داد.

مرتضی علی اکبری در گفت وگو با موج، اظهارداشت: با توجه به مشخص بودن نسبت قیمت به درآمدفولاد مبارکه و فولاد خوزستان، قطعاً عرضه اولیه سهام فولاد خراسان با نسبت قیمت به درآمد کمتر از نسبت قیمت به درآمدموجود فولادی ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به استقبال بازار سرمایه از سهام فولاد، ادامه داد: فعالان بازار سرمایه مشاهده می‌کنند که این سهام ضمن برخورداری ازسود مناسب و بازارهای جهانی و داخلی، مشکل تولید و فروش ندارند.

وی با تاکید بر اینکه سود فولاد خراسان به صورت محتاطانه برآورد شده است، اضافه کرد: در صورت استمرار روند  موجود بازار تا پایان سال جاری، حتما این شرکت تا آخر امسال تعدیل مثبت خواهد داشت، مگر اینکه روند بازرگانی موجود عکس شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نماد فولادمبارکه تا قبل از عرضه این سهم باز می‌شود؟ گفت: در خصوص باز شدن نماد فولاد مبارکه در هنگام عرضه اولیه سهام فولاد خراسان با فولاد مبارکه هماهنگی نکرده ایم که بخواهیم از یک برنامه از قبل تعیین شده عرضه را انجام دهیم.

مدیر امور مالی شرکت توسعه معادن و فلزات با تاکید بر اینکه عرضه این سهم، طبق برنامه قبلی و شرایط در نظر گرفته شده صورت می گیرد ، اضافه کرد: احتمالا فولاد مبارکه اطلاعات خود را به سازمان بورس ارسال کرده است و سازمان بورس هم طی احتمالا طی روزهای آتی نماد فولاد مبارکه باز می کند.

عرضه فولاد خوزستان

بر اساس اطلاعیه بورس تهران، سه شنبه، هشتم آبان عرضه اولیه سهام فولاد خراسان انجام می‌شود. فولاد خراسان در بخش ساخت فلزات اساسی7 و نماد«فخاس» طبقه‌بندی شده است.

مؤسسان اولیه مجتمع فولاد خراسان، بانک سپه (35 درصد) و شرکت ملی فولاد ایران (35 درصد) بوده‌اند.

آخرین افزایش سرمایه شرکت 125 میلیارد ریال از محل مطالبات بوده و سرمایه فعلی آن یک هزار میلیارد ریال با ترکیب 48 درصد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، 26 درصد مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و 23 درصد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات است.

افزایش سرمایه شرکت تا مبلغ یک هزارو500 میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های توسعه به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسیده است.

مدیر عامل شرکت لطیف دشت‌بزرگی به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و رئیس هیأت مدیره سیدکاظم میرولد به نمایندگی از مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی، کارکنان فولاد هستند.

کد خبر 35134

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز