گروه اقتصادی: مدیر سامانه هوشمند سوخت با ارائه آماری از یک‌میلیارد دلار منافع ناشی از اجرای سهمیه‌بندی بنزین در ۱۰۰روز اجرای سهمیه بندی خبر‌داد.

ناصر سجادی میانگین مصرف بنزین کشور در این ۱۰۰روز را  5/60 میلیون لیتر در روز اعلام کرد که  ۲۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

وی کاهش مصرف بنزین در  این مدت را نسبت به پیش‌بینی رشد مصرف درصورت اجرایی ‌نشدن سهمیه‌بندی، ۲۹درصد اعلام کرد و افزود: میانگین مصرف بنزین برای این دوره بدون اجرای سهمیه‌بندی بنزین به ۸۵میلیون لیتر در روز افزایش می‌یافت.

سجادی میانگین مصرف روزانه بنزین خودروهای شخصی در  ۱۰۰روز اجرای سهمیه بندی را  17/4لیتر اعلام کرد و افزود: سهمیه خودروهای شخصی روزانه  ۳/۳لیتر تعیین شده و این نشان می‌دهد که سهمیه‌ها به مصرف نزدیک است.

به گفته ‌وی ۲۰درصد خودروهای شخصی مصرف افراطی بنزین داشتند. این تعداد خودرو شخصی از  ۷۰۰ لیتر سهمیه شش ماهه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر آن را مصرف کردند و حدود ۶۰ درصد از خودروهای شخصی در این دوره کمتر از ۴۰۰ لیتر از سهمیه ۷۰۰ لیتر را مصرف کردند.

برای سهمیه‌بندی برنامه و طرح وجود دارد

ناصر سجادی در پاسخ به این سؤال که به‌نظر می‌رسد، ستاد تبصره 13 هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی و آینده آن ندارد و با آزمون‌و خطا پیش می‌رود گفت: طرح ما براساس اجرای آزمایشی طرح کارت سوخت در استان سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود و براساس آزمون‌و خطا پیش نمی‌رود.

وی در مورد احتمال اعلام نرخ آزاد بنزین نیز گفت: دولت برنامه‌ای برای اعلام نرخ آزاد بنزین ندارد و برنامه به صورت سهمیه‌بندی و تک نرخی ادامه دارد.

تأخیر صدور کارت المثنی سوخت

سجادی دلیل اصلی تأخیر در صدور کارت المثنی را مشکل کمبود کارت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برای صدور 400 هزار کارت المثنی سوخت خودرو از کارت‌های ویژه موتور استفاده ‌می‌شود و دریافت‌کنندگان کارت‌های المثنی نگران نباشند. کارت‌های ویژه موتور با مشخصات خودرو صادر می‌شود و مشکلی برای سوخت گیری ندارد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی استفاده از کارت هوشمند سوخت در دوره ۱۰۰ روزه اجرای سهمیه‌بندی بنزین و یک ماه پیش از آن، سبب شد که تعداد درخواست‌های صدور کارت المثنی هوشمند سوخت از ۲۰هزار به رقم کنونی 7 تا 8 هزار مورد کاهش یابد و باید این میزان به 3هزار مورد درخواست در روز کاهش یابد.

این مقام مسئول تأکید کرد؛ تاکنون صدور ۷۲۰هزار کارت المثنی هوشمند سوخت درخواست شده است که حدود  ۶۰۰هزار کارت صادر شده و بخش عمده توزیع شده و بخش دیگر در فرآیند توزیع است.

وی ابراز امیدواری کرد تلاش‌ها برای کاهش زمان صدور کارت المثنی به  ۱۵روز کاهش یابد.

انتقال سهمیه سفر و بازگشایی مدارس

مدیر سامانه هوشمند سوخت درخصوص اینکه چه میزان از سهمیه 600 لیتری با افزوده شدن سهمیه سفر و بازگشایی مدارس برای دوره شش ماهه به دوره بعد منتقل خواهد شد، گفت: از ۷۰۰ لیتر بنزین تخصیص یافته برای دوره شش ماهه اول، حداکثر ۶۰۰ لیتر آن قابل انتقال به دوره بعد است.

کارت هوشمند سوخت گازوئیل تا پایان سال

سجادی در مورد میزان پیشرفت کار صدور کارت‌های هوشمند سوخت برای خودرو‌های گازوئیل‌سوز گفت: کارهای مقدماتی انجام شده است. در حال حاضر تجهیزات وارد‌شده و در‌حال نصب است و کارت‌های مورد نیاز سفارش داده شده است.

وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال  ۱۳۸۶کارت هوشمند گازوئیل آماده‌توزیع شود ولی برای سهمیه‌بندی‌ آن هنوز هیچ برنامه‌ای نیست.

وی همچنین از اجرایی شدن امکان پرداخت با کارت سوخت تا پایان سال خبر‌داد و گفت ایجاد امکان رمز‌دار شدن کارت‌ها نیز در حال انجام است و تا 2هفته دیگر جزئیات آن اعلام می‌شود.

سهمیه همه خودروها به جز خودرو‌‌‌‌های ‌شخصی روزانه می‌‌شود

براساس مصوبه ستاد تبصره 13 برای همه خودرو‌ها به جز خودروهای شخصی جدول سهمیه روزانه تعیین و اعلام خواهد شد. براساس این مصوبه خودروهای شخصی همچنان سهمیه های 6 ماهه در یافت خواهند کرد.

براساس این مصوبه ستاد  که با هدف جلوگیری از فروش بنزین توسط این گروه از خودرو‌ها و تشویق صاحبان خودر‌و‌‌‌ها به ویژه خودروهای عمومی به خدمت در شبکه حمل‌ونقل تصویب شده است، خودروهای عمومی و دولتی به احتمال زیاد از  اول آبان ماه ۱۳۸۶ سهمیه های خود‌را باید در مدت معینی که به چند روز محدود می شود مصرف کنند.

در صورت مصرف نشدن در مدت تعیین شده این میزان سوخت از کارت حذف می‌شود.

کد خبر 33334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز