همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درباره اظهارات یکی از پزشکان مبنی بر این که دریافت زیر میزی حق پزشک است، گفت: لازم است ایشان از مردم به خاطر این حرف عذر خواهی کند چرا که جامعه پزشکی با زیر میزی گرفتن مخالف است.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما اظهار داشت: این صحبت‌ها باعث می‌شود به این جامعه که نجیب و خدوم هستند، آسیب زده شود.  جامعه پزشکی چوب حرف‌های نسنجیده از سوی برخی از پزشکان را می‌خورد. نباید صحبت یک پزشک را به کل جامعه پزشکی تعمیم داد.

وي گفت: متاسفانه بخشی از جوسازی‌ها از سوی رسانه‌ها و برخی از افراد به دلیل همین سخنان است .

  • تعطیل شدن 20 مطب در استان تهران به دلیل زیر میزی

 هاشمی با اشاره به حذف و یا کاهش چشمگیر زیر میزی در بسیاری از استان‌های کشور و تعطیل شدن 20 مطب در استان تهران به دلیل دریافت غیر قانوني، گفت: در گذشته در مجلس صحبت‌های زیادی از گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان صورت می‌گرفت و نمایندگان از گرفتن زیرمیزی‌ها شکایت داشتند.

وزیر بهداشت گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت ، مردم ۱۰ هزار میلیارد از جیب خود پرداخت می‌کردند در حالی‌که بعد از اجرای طرح با یک دهم این مبلغ دریافت‌های غیر قانونی را کنترل کرديم.

هاشمي با بیان این که در برخی از مناطق پزشک عمومی وجود نداشت، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، به عنوان مثال در یکی از شهرهاي محروم کشور 40 پزشک متخصص مشغول ارائه خدمات هستند.

 وي با بیان این که اساس کار ما پزشک عمومی است، گفت: درست است که هر منطقه ای نیاز به فوق تخصص دارد اما برای تربیت فوق تخصص و متخصص نیاز به 35 سال زمان است.

وزیر بهداشت همچنین بر لزوم اصلاح نظام ارجاع تاکید کرد و افزود: در حال حاضر نظام ارجاع را در روستاها شکل دادیم اما تا کامل شدن این نظام فاصله زیادی داریم.

وی گفت: کم کردن فاصله بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به معنای سرکوب بخش خصوصی نیست و باید بخش دولتی را به بخش خصوصی نزدیک کنیم.

  • جامعه پرستاری و پزشکی را در مقابل هم قرار ندهید

 هاشمی در خصوص جامعه پرستاری و میزان پرداختی آنها گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت میزان کارانه پرستاران تا 4 برابر قبل افزایش یافت.

وزیر بهداشت افزود: میزان دریافتی پزشک عمومی نسبت به پرستار 2.5 برابر و پزشک متخصص نسبت به پرستار 4.5 برابراست و نباید به دنبال افرادی از پزشکان با حقوق دریافتی بالا که بسیار انگشت شمار هستند باشیم و آن وقت آنها را با دریافتی پرستاران مقایسه کنیم و بگوییم که پرستاران کم دریافت می‌کنند.

 هاشمی تاکید کرد : نباید جامعه پرستاری و جامعه پزشکی را با این رفتار ها مقابل هم قرار داد چرا که برای پرستاران هم اقداماتی هر چند کم شده است که البته باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

  • شايعه استعفاي دكتر ديناروند صحت ندارد

 وزير بهداشت،  درباره شایعه استعفای دکتر دیناروند گفت: این مسئله صحت ندارد و دکتر دیناروند و همسرشان از دانشمندان کشور و جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند.

وی با بیان این که اختلافی میان سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد وجود ندارد، گفت: متاسفانه برخی می‌خواهند اختلاف ایجاد کنند. بین وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد همیشه اختلاف وجود داشته ولی در شرایط حاضر هیچ مشکلی نیست.

وزیر بهداشت درباره برخی مطالب منتشر شده در مورد غذا و دارو در فضای مجازی گفت: آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود، درست نیست. بسیاری از این اتفاقات فضا سازی است و خود مردم هم متوجه می شوند که چه چیزی درست و چه مطلبی دروغ است. البته نظارت بر روی غذا کافی نیست و لازم است تشدید شود.

 وي گفت: برخلاف اظهارات منتقدین ،میزان مراجعات به بخش دولتی تنها 4 درصد افزایش یافته است.

وزیر بهداشت  اظهار داشت : اگر مالیات بر ارزش افزوده جایگزین اعتبارات از بودجه عمومی برای سلامت شود منابع سلامت پایدار می‌شود و در این حالت بالا و پایین رفتن قیمت نفت تاثیری در بودجه مربوط به سلامت نخواهد گذاشت.

هاشمی با اشاره به این که در سال 92 حساب‌های ملی سلامت سال 87 به وزارت بهداشت تحویل داده شد، گفت: متاسفانه تحویل حساب های ملی سلامت مربوط به 5 سال گذشته و وقفه تا سال 92 امری طبیعی نبوده و ما از سال 92 برای هر 3 سال با مرکز ملی آمار ایران قرارداد بسته ایم تا آمار و حساب‌های ملی سلامت را به ما گزارش دهند.

 وي  با بیان این که پرداخت از جیب مردم برای دریافت خدمات درمانی در گذشته نزدیک به 60 درصد بوده است، گفت: در حال حاضر براساس آمار 20 درصد هزینه های کل سلامت کاهش یافته است.

وزیر بهداشت در خصوص تامین منابع مالی پایدار ، گفت: اگر اعتبارات ما به درآمد نفتی گره زده شود ممکن است در تامین منابع مالی سلامت با مشکل مواجه شویم.

 هاشمی افزود: اگر دولت و مجلس اجازه دهند به کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت مانند شیرین کننده‌ها، شورکننده‌ها و دخانیات عوارض بسته شود، احتیاجی به بودجه عمومی نخواهیم داشت.

او افزود: برخلاف اظهارات منتقدین ،میزان مراجعات به بخش دولتی تنها 4 درصد افزایش یافته است.

هاشمی در خصوص برخی از انتقادات وارده به برنامه تحول سلامت، گفت: در اوایل اجرای این طرح برخی می‌گفتند که با اجرای برنامه تحول سلامت و مراجعه بیش از حد بیماران به بیمارستان‌های دولتی، بخش خصوصی متزلزل می شود. اما آمار نشان می‌دهد که میزان مراجعات به بخش دولتی 4 درصد افزایش یافته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: برخی هم می‌گفتند اگر هزینه‌های درمانی کاهش یابد تقاضای القایی بالا می‌رود و در این حالت ممکن است پزشکان برای ایجاد هزینه‌ها، رفتاری نامناسب داشته باشند. اما آمار نشان می دهد که در مقایسه سال 92 به سال 93 تنها به میزان 4 درصد مراجعات به بخش دولتی افزایش داشته که 1.3 درصد آن به دلیل افزایش جمعیت و 1.3 درصد آن به دلیل ارجاع به بخش دولتی بوده است و 2 دهم رصد هم به سالمند شدن مردم بر می‌گردد.

به گفته وزیر بهداشت کل هزینه‌های سلامت از آغاز اجرای طرح تحول سلامت به نسبت سال 90 کاهش یافته است.

  • پرداخت به موقع مطالبات باعث ارزش و اعتبار بیمه‌ها می‌شود

وزیر بهداشت  گفت : پرداخت بموقع  مطالبات باعث ارزش و اعتبار بيمه‌ها مي‌شود افزود: بیمه می‌تواند موجب ارتقاء کیفیت خدمات شود البته بیمه ای که به درستی عمل کند.

وزير بهداشت گفت: برخی با عنوان کردن ارقام نجومی برای طرح تحول سلامت به دنبال تخریب طرح و تحریک اقشار جامعه هستند.

او همچنين افزود: منظور ما از خصوصی سازی سلامت ، بیمارستان خصوصی و فشار آوردن به مردم نیست.دولت منابع مالی لازم برای رفع کمبودهای حوزه سلامت را در اختیار ندارد. لازم است تا حتما سرمایه گذاران به این حوزه وارد شوند و سرمایه گذار نیز به فکر بازگشت سرمایه با سود منطقی است که در اینجا بحث تعرفه‌های واقعی مطرح می شود و علی‌رغم ذکر آن در قانون برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، توجه کافی به آن نشده بود.

هاشمي گفت: متولی طرح تحول سلامت نه تنها وزارت بهداشت بلکه دولت و دکتر روحانی هستند زیرا فشار آن بر دوش دولت است اما مجلس نهم و صدا و سیما نیز حمایت خوبی از این طرح داشتند و نمره ما را باید مردم بدهند.

دکتر هاشمی گفت: در هیچ یک از نظرسنجی‌های دو سال گذشته رضایت‌مندی مردم از خدمات حوزه سلامت به طور متوسط، کمتر از 70 درصد نبوده که این موفقیت به دلیل برکت خدا و بزرگواری مردم است اما قدرشناسی و شکر مردم نشان دهنده این است که مشکلات تا حدی بوده که با انجام اقدامات اندک در حوزه سلامت، رضایت نسبی یافته اند.

  • به تمام انتقادات باید در جای خود پاسخ داده شود

وزیر بهداشت در خصوص انتقادات از طرح تحول نظام سلامت و میزان مبتنی بودن آنها بر حقایق و شواهد، اظهار داشت: ترجیح می‌دهم که در این خصوص قضاوت نکنم اما تمام انتقادات باید در جای خود پاسخ داده شود و به برخی از آنها مانند خدمات دندانپزشکی و عدم عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، حتی قبل از اجرای طرح تحول سلامت اشراف داشتیم اما نیاز به اعتبار و منابع مالی دارد.

وي  در ادامه گفت: سوال‌ها شامل سوال‌های مردم نیست زیرا آنها به دولتی که به آن رای دادند، اعتماد دارند و آنچه مسئولان عنوان می‌کنند ناشی از راستی و درستی است و نمی‌توان سخنان چندین نفر را به کل جامعه تعمیم داد.

 هاشمی اظهار داشت: می‌دانم چه کسی این سخنان را گفته و ای کاش او در کشور مسئولیت اجرایی نداشت و در وزارت بهداشت هم بوده اما در دوره ایشان، مردم حاضر بودند فرش زیرپای خود را بفروشند تا صرف خرید دارو کنند و بحران دارویی سال 92 را به خاطر داریم اما آنها تصور می‌کردند که این مقدار اعتبارات مالی، اضافه است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بر خلاف ارقامی که اعلام می شود، بودجه وزارت بهداشت در سال 94 و 95 افزایش چندانی نداشت.

کد خبر 333944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha