سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

همگام با پیش‌بینی‌های جهانی در مورد افزایش قیمت طلا و رشد ۲.۸درصدی قیمت سکه در بازار تهران حجم معاملات قرارداد‌های آتی سکه در بورس کالا هم افزایش یافت و از مرز ۱.۲ میلیارد دلار گذشت.

نمودار ارزش معاملات آتی سکه در ۸ هفته گذشته (ارقام به میلیارد تومان)

به گزارش همشهري، تحولات جهاني اقتصاد و بروز بحران‌هاي سياسي اقتصادي تحليلگران بين‌المللي را به اين نتيجه رسانده است كه سرمايه‌گذاران بار ديگر به سمت سرمايه‌گذاري‌هاي امن مانند طلا خواهند رفت، تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت جهاني هر انس طلا در ميان‌مدت دست‌كم تا سطح 1800دلار افزايش خواهد يافت، اين پيش‌بيني‌ها بازار‌هاي جهاني طلا را تحت‌تأثير قرار داده است و منجر به رشد قيمت هر انس طلا در بازار‌هاي جهاني تا سطح 1275دلار شده در چنين شرايطي با وجود كاهش حجم سرمايه‌گذاري در بازار سهام، سرمايه‌گذاري در بازار سكه در حال افزايش است و به تناسب آن معاملات آتي سكه نيز در بورس كالا تحت‌تأثير بازار نقد قرار گرفته است.

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه قيمت هر سكه بهار آزادي از ابتداي سال تاكنون در بازار تهران 2.8درصد رشد كرده است كه بيشتر از بازده سرمايه‌گذاري در ساير بازارها است. سرمايه‌گذاران در بازار سهام با زيان 5.3درصدي مواجه شده‌اند.
آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد تحت‌تأثير اين تحولات ارزش معاملات آتي سكه در بورس كالا نيز از ابتداي سال تاكنون به 4346ميليارد تومان معادل 1.2ميليارد دلار رسيده است و خط روند نمودار معاملات آتي سكه در سال 95در حال صعود است.

براساس اطلاعات موجود از ابتداي سال تا 10ارديبهشت‌ماه سرمايه‌گذاران در مجموع 2800ميليارد تومان سكه خريده بودند كه اين روند در 2هفته گذشته به‌شدت با افزايش مواجه شده است به‌طوري سرمايه‌گذاران فقط در 2هفته گذشته 1500ميليارد تومان ديگر سكه در معاملات آتي بورس كالا خريده‌اند.

اين افزايش تقاضا همچنين منجر به آن شده است كه قيمت سررسيد‌هاي طولاني‌تر آتي در بورس كالا نيز دستخوش تغيير قيمت شود به‌طوري كه قيمت هر سكه بهار آزادي در قرارداد‌هاي آتي اسفند 95ديروز به سطح يك‌ميليون 107هزار تومان رسيد. اين به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران و تحليلگران بر اين باورند كه روند صعودي قيمت سكه بهار آزادي همچنان ادامه خواهد يافت و ارزيابي مي‌كنند قيمت سكه در بازار نقد در اسفند امسال از مرز يك ميليون و 100هزار تومان عبور خواهد كرد.

کد خبر 334210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha