چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین آمریکا را اصلی ترین چالش خود در دریای جنوبی می داند و معتقد است حضور نظامی این کشور تهدیدی بزرگ برای امنیت پکن به حساب می آید.

 آمریکا چالش مستقیم چین در دریای جنوبی

به گزارش ایرنا، در شرایطی که واشنگتن تلاش دارد به بهانه حراست از دریانوردی نیروهای بیشتر نظامی و تجهیزات پیشرفته به این منطقه اعزام کند، ‌چین نیز در حال تقویت حضور دفاعی خود در این منطقه است.

پنتاگون اعلام کرده است که با وجود اختلافات فزاینده ای که با چین دارد، نمی خواهد با این کشور وارد یک درگیری نظامی شود.

این در حالی است که چین می گوید حضور عظیم نیروی دریایی و هوایی آمریکا در این منطقه دقیقا مخالف آن چیزی است که پنتاگون می گوید.

پکن نگران حمایت های بی وقفه آمریکا از فیلیپین نیز می باشد و به همین دلیل امیدوار است با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در فیلیپین این کشور حاضر به گفت و گو در باره منازعات دریای جنوبی باشد.

وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این کشور همواره از گفت وگو استقبال می کند و امیدوار است مانیل رویکرد قبلی خود را تغییر دهد.

فیلیپین به دادگاه بین المللی لاهه در باره منازعات دریای جنوبی از چین شکایت کرده و در هفته های آینده رای این دادگاه مشخص خواهد شد.

چین گفته است هیچ رایی را از هیچ مرجعی در باره این منازعات که مربوط به کشورهای منطقه است، قبول نخواهد کرد.

چین از فیلیپین خواسته است که مستقیما با این کشور وارد مذاکره شود اما پکن اعتقاد دارد که آمریکا چنین اجازه ای را به مانیل نمی دهد و حضور نظامی قوی این کشور در پشتیبانی از فیلیپین اوضاع منطقه را متشنج تر کرده است.

شاید به همین سبب است که روزنامه «چاینا دیلی» خاطرنشان می کند که آمریکا جدی ترین و مستقیم ترین تهدید در دریای جنوبی برای چین است.

و احتمالا به همین دلیل بود که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در اجلاس سال جاری میلادی سیکا اعلام کرد که کشورش فقط با کشورهایی که در منطقه و مربوط به منازعات دریای جنوبی هستند، وارد مذاکره می شود.

این اظهار نظر بدین معناست که چین نه علاقه ای به گفت و گو با آمریکا در این باره دارد و نه واشنگتن را مرجع ذی صلاح برای این منازعات می داند.

چین گفته است که آمریکا می داند هرگز نمی تواند مانع دستیابی چین به حق و حقوقش در دریای جنوبی شود. اما واشنگتن می کوشد با افزایش قوای نظامی فشار بر چین را در منطقه افزایش دهد.

با این وصف تنها نگرانی بزرگ پکن اختلاف اندازی ها و تفرقه افکنی هایی است که موجب دسته بندی در دریای جنوبی شده است و اکنون گروهی پیرامون آمریکا جمع شده اند و شماری دیگر از کشورها از مواضع چین حمایت می کنند و همین دو دستگی می تواند خطر بالقوه جدی رویارویی نظامی در آینده در همین منطقه باشد که ارزش تجارت کشتیرانی و باربری تجاری آن در سال به 5 هزار میلیارد دلار می رسد.

پکن ادعای مالکیت 90 درصد از 3.5 میلیون کیلومتر مربع دریای جنوبی چین را دارد، اما فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان نیز ادعاهایی در این زمینه مطرح می کنند.

کد خبر 334311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha