همشهری آنلاین: آمریکا در تلاشی جدید و در اقدامی کاملا هدفدار برای کاستن از قدرت منطقه‌ای چین، از برداشته شدن تحریم‌های نظامی ویتنام خبر داد تا این کشور نیز در کنار سایر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا به مانعی جدید برای چین تبدیل شود.

ویتنام، اهرم جدید آمریکا برای اعمال فشار بر چین

به گزارش ایرنا، آمریکا همواره نگران نفوذ چین در منطقه شرق آسیا است و با اعلام این موضوع به دفعات مختلف، تلاش های گسترده ای را از مدتها قبل برای مهار این کشور در عرصه های گوناگون آغاز کرده است.

کاخ سفید در آخرین اقدام خود که به نظر می رسد ناخرسندی پکن را هم در پی داشته، از لغو تحریم های تسلیحاتی ویتنام خبر داده است و در صورتی که این موضوع محقق شود و آمریکا به این کشور سلاح بفروشد، «هانوی» می تواند قدرت چانه زنی خود در منطقه پرمنازعه جنوب شرق آسیا را برابر چین افزایش دهد.

ویتنام در کنار فیلیپین روابط چندان خوبی با چین ندارد به این دلیل که طرفین در منازعات دریای جنوبی با چین اختلافات عدیده ای دارند و بارها رویارویی های محدودی داشته اند.

حتی فروش های تسلیحاتی آمریکا به فیلیپین نیز موجب شده است تا این کشور مواضع قوی تری در قبال چین اتخاذ کند و همزمان انتظار می رود ویتنام نیز در آینده به صف همین مدعیان ملحق شود.

چین به شدت نگران نفوذ آمریکا در منطقه آسیای جنوب شرقی و در میان دوستانش در «آ.سه.آن» است، بخصوص آنکه آمریکا روابط نزدیکی با ژاپن دارد.

با این وصف وزارت امور خارجه چین سعی کرده است همچنان محتاطانه با مسئله برخورد کند و «هوا چون اینگ» سخنگوی این وزارتخانه در سخنانی اعلام کرد که پکن از توسعه روابط صلح آمیز میان ویتنام و آمریکا استقبال می کند.

وی با اشاره به اینکه این همکاری ها باید در راستای صلح و ثبات و توسعه منطقه باشد، گفت: روابط عادی کشورها موجب خرسندی چین می شود.

«هوا» درباره لغو تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ویتنام هم گفت که این تحریم ها محصول دوران جنگ سرد بوده و در شرایط موجود لزومی به ابقای آن نبوده است.

اقدام اخیر آمریکا البته ناخرسندی بسیاری از کارشناسان چینی را هم در پی داشته و به باور بسیاری از آنان، سفر «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به ویتنام و اقدام او در لغو تحریم های تسلیحاتی این کشور در واقع نوعی افزایش اختلافات منطقه ای میان پکن و همسایگان آن است و به همین خاطر آنان از او خواستند اوضاع منطقه را بیشتر از این متشنج نکند.

«لی جایو شینگ» وزیر اسبق خارجه چین در نشستی که به همین منظور در هنگ کنگ برگزار شد، گفت که مهمترین مشکل ما با آمریکا مداخله جویی های این کشور است.

وی یادآور شد: اگرچه چین و آمریکا همکاری های زیادی در عرصه های مختلف دارند اما مشکل مداخله جویی آمریکا برطرف نشده و این مسئله می تواند در روابط آینده دو کشور تاثیر بگذارد.

او هشدار داد که اگر این موضوع حل نشود و واشنگتن همچنان به دنبال نفوذ و مداخله باشد روابط دو کشور تیره تر خواهد شد.

«جین سانرونگ» استاد دانشگاه مردم در پکن نیز در مطلبی که روزنامه چاینا دیلی از قول وی منتشر کرده، خاطرنشان می کند: اوباما وارد منطقه شده و قصد دارد در اجلاس سران گروه «جی هفت» در ژاپن شرکت کند و ما نگران اقدامات آمریکا هستیم که می تواند باعث اختلافات بیشتری شود.

تحلیلگر چینی گفت: هر اقدامی که آمریکا در منطقه انجام می دهد باید با نظرداشت اینکه به منافع دیگر کشورها ضرری نمی رساند، صورت گیرد.

«فو مینگزی» تحلیلگر موسسه مطالعات معاصر چین هم می‌گوید که سفر اوباما به منطقه نشان می دهد این کشور به غیر از متحدانی که دارد به دنبال جذب دوستان جدید است.

ناظران و کارشناسان چینی می گویند که منطقه آسیا و اقیانوس آرام بتدریج به یکی از اصلی ترین موضوعات در راهبرد جهانی تبدیل شده و امروزه کشورهای زیادی به این منطقه توجه دارند.

البته این ناخرسندی در گزارش روز سه شنبه روزنامه چاینا دیلی، ارگان حزب حاکم چین هم دیده می شود که می نویسد: آمریکا دقیقا می داند چه می کند و ارزیابی های دقیقی از مسائل دارد و در واقع می کوشد تا به اختلافات منطقه ای بیفزاید.

این در شرایطی است که اوباما در ویتنام هم از تلاش های این کشور در منطقه تقدیر کرد که به باور کارشناسان منظور رئیس جمهوری آمریکا از اقدام ویتنام، مخالفت این کشور با چین در منازعات مربوط به دریای جنوبی است چرا که ویتنام در کنار کشورهایی همچون فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.

آمریکا و ویتنام که از آنان به عنوان دو دشمن دیرین نام برده می شود، در سال 1955 درگیر جنگی شدند که در نهایت در سال 1975 با سقوط سایگون و پیروزی مردم این کشور پایان یافت.
تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه ویتنام از سال 1984 به اجرا درآمد و واشنگتن و هانوی روابط دیپلماتیک خود را بیش از 20 سال پیش از سر گرفتند.

کد خبر 334838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha