همشهری آنلاین: آتشفشان توریالبا واقع در کاستاریکا طی قدرتمند‌ترین انفجاری که طی سال‌ها در این منطقه رخ داده‌است، فعال شد و ستون‌هایی از خاکستر را تا ارتفاع سه کیلومتری آسمان بالا فرستاد.

براساس گزارش نشنال جئوگرافيك، فعال‌شدن و فوران اين آتشفشان باعث تغيير برنامه در پروازهاي اين منطقه شده و شهر سن‌خوزه را در زير خاكستر فروبرد.

آتشفشان

اين آتشفشان كه در مركز كاستاريكا واقع شده‌است، پس از فعال شدن، توده‌اي از خاكستر و دود را تا ارتفاع سه هزار متري آسمان پرتاب كرد و باعث شد صدها نفر از ساكنان اين منطقه به دليل بروز مشكلات تنفسي راهي بيمارستان‌ها شده و برنامه ده‌ها پرواز دچار تحول شود.

توريالبا در 48 كيلومتري شرق شهر سن‌خوزه واقع شده‌است. فوران اين آتشفشان باعث شده تا ساختمان‌هاي اين شهر از در زير لايه‌اي از خاكستر مدفون شوند. كاستاريكا داراي ده‌ها آتشفشان است اما توريالبا يكي از فعال‌ترين‌ آتشفشان‌هاي اين كشور به شمار مي‌رود. روند فوران اخير از 16 مي 2016 آغاز شده و چندين زمين‌لرزه را در پي داشته‌است. اما باوجود اين سابقه،‌فوراني كه چند روز گذشته، يعني 21 مي در اين آتشفشان رخ داده،‌بي‌نظير بوده‌است.

به گفته دانشمندان علوم آتشفشاني، اين فوران طي 6 سال گذشته فعاليت اين كوه، قدرتمند‌ترين آنها بوده‌است. ارتفاع اين كوه 3340 متر است و وسعتي برابر 73 كيلومتر مربع دارد.

کد خبر 334834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha