چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

نبرد برای آزادی فلوجه به روزهای سخت و سرنوشت‌ساز خود رسیده است. درحالی‌که نیروهای گروه تروریستی داعش به هر وسیله‌ای در تلاش برای مقاومت در برابر پیشروی نیروهای عراقی هستند، مقام‌های ارشد این کشور به مرکز عملیات نبرد فلوجه رفته‌اند تا از نزدیک در جریان روند درگیری‌ها قرار بگیرند.

عراق

نمودار

حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق روز گذشته بار ديگر وارد مقر عمليات آزادسازي فلوجه شد و مذاكرات مفصلي با فرمانده ارشد ارتش و نيروهاي بسيج مردمي(الحشد الشعبي) داشت. العبادي اعلام كرد كه مرحله اول و دوم عمليات فلوجه با موفقيت پشت سرگذاشته شده و پيروزي در اين نبرد دست‌يافتني است.

نخست‌وزير عراق همچنين در جريان تحولات ميداني عمليات فلوجه قرار گرفت. همزمان با اين عمليات، العبادي از شناسايي و انهدام و خنثي‌سازي چندين طرح براي حملات تروريستي در بغداد خبر داد. پايتخت عراق با تحت فشار قرار گرفتن داعش در فلوجه طي روزهاي گذشته هدف حملات گسترده‌اي قرار گرفته است.

سليم جبوري، رئيس پارلمان عراق هم روز گذشته از مقر عمليات آزادسازي فلوجه بازديد كرد. او چندي پيش در پارلمان، از نمايندگان استان فلوجه خواسته بود تا شخصا به ميدان نبرد بروند و از نزديك وضعيت جبهه‌ها را ببينند. رئيس پارلمان عراق روز گذشته در گفت‌و‌گو با شبكه الميادين، بر ضرورت همبستگي تمامي طرف‌ها براي حمايت از عمليات آزادسازي فلوجه تأكيد كرد. او گفت: لازم است تا تلاش‌هاي ارتش، پليس، الحشد الشعبي و عشاير براي آزادي فلوجه تجميع شود.

نيروهاي عراقي طي روزهاي گذشته پيشروي خوبي در داخل شهر فلوجه داشته‌اند اما نيروهاي گروه تروريستي هم چندين ضدحمله را انجام داده‌اند كه با شكست مواجه شده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه درگيري سختي در داخل شهر فلوجه و در محورهاي مختلف شهر جريان دارد و به گفته فرماندهان عراقي، تروريست‌هاي داعش در داخل شهر به سختي دفاع مي‌كنند.

عبدالوهاب الساعدي، فرمانده عمليات آزادسازي فلوجه هم روز گذشته با تأكيد بر اينكه عمليات آزادسازي فلوجه ادامه دارد، از مقاومت سرسختانه تروريست‌هاي داعش در مناطق مختلف شهر خبر داد. او گفت: نيروهاي عراقي از محورهاي جنوبي، شرقي و شمالي شهر با تروريست‌هاي داعش، درگير هستند و آنها به‌شدت مقاومت مي‌كنند اما نيروهاي عراقي با حجم بيشتر سلاح و پشتيباني هوايي و توپخانه دست برتر را دارند.

در يكي از مهم‌ترين موارد داعش ضدحمله‌اي گسترده را بامداد روز سه‌شنبه عليه نيروهاي عراقي در جنوب فلوجه انجام داد كه با دست برتر نيروهاي عراقي با شكست مواجه شد.تخمين زده مي‌شود كه هزار و 200 تا 2هزار نيروي گروه تروريستي داعش همچنان در فلوجه حضور دارند. اين نيروها با استفاده از حملات انتحاري و تك‌تيراندازهاي مستقر شده در نقاط مختلف شهر قصد ضربه زدن به نيروهاي عراقي را دارند. همچنين تونل‌هاي مختلفي در فلوجه كشف شده كه نشان مي‌دهد اين گروه تروريستي برنامه پيچيده‌اي براي جلوگيري از شكست خود در اين شهر مهم با امكان رفت‌وآمد و نقل و انتقالات لجستيكي از زيرزمين دارد.

  • قطع خطوط تداركاتي داعش با آزادي فلوجه

فلوجه، دومين شهر بزرگ استان الانبار كه در 60كيلومتري غرب بغداد قرار دارد، نخستين شهر عراق بود كه در زمستان سال ۲۰۱۴ به اشغال داعش در آمد و يكي از 2پايگاه اصلي باقيمانده اين گروه در عراق است. درصورت موفقيت كامل عمليات فلوجه، موصل در شمال اين كشور تنها پايگاه تحت كنترل گروه تروريستي داعش خواهد بود.

ابومهدي المهندس، فرمانده نيروهاي داوطلب مردمي شركت‌كننده در عمليات آزادسازي فلوجه هم اعلام كرده كه با اتمام اين عمليات طي روزهاي آينده و تسلط نيروهاي عراقي بر مناطق هم‌مرز با سوريه، خطوط تداركاتي داعش قطع مي‌شوند. اتحاد نظاميان عراق، عشاير اهل سنت و نيروهاي شيعه الحشد الشعبي باعث شده تا نيروهاي داعش از چندين محور در فلوجه تحت محاصره شديد قرار بگيرند و به همين‌خاطر نبرد اين شهر براي آنها جنگ مرگ و زندگي است. چندي پيش ابومحمد العدناني، سخنگوي تروريست‌هاي داعش گفته بود كه نيروهاي اين گروه تا دم مرگ خواهند جنگيد؛ حتي اگر به كشته‌شدن غيرنظاميان بسيار منجر شود.

گروه تروريستي داعش مانع خروج ساكنان فلوجه از اين شهر شده تا از 50هزار غيرنظامي باقيمانده در اين شهر به‌عنوان سپر دفاع انساني استفاده كند. يونيسف هشدار داده كه در شهر فلوجه 20هزار كودك در خطر به‌كارگيري از سوي داعش به‌عنوان سرباز اجباري قرار دارند. صندوق كودكان سازمان ملل متحد روز گذشته نسبت به وضعيت كودكان گرفتار شده در داخل شهر فلوجه عراق هشدار داده و نماينده اين نهاد بين‌المللي در عراق اعلام كرد كه اين نگراني وجود دارد از كودكان براي حضور در درگيري‌ها استفاده شود.

کد خبر 335759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha