صدف کوه‌کن: وقتی کودکی در خانواده‌ای به دنیا می‌آید، هر چقدر تپل‌ترباشد، خواهان بیشتری دارد، کانون توجه خانواده و اطرافیان است و گاهی مایه مباهات والدین! اما دریغ که همین چاقی در سال‌های بعدی زندگی، شکل بیمار گونه به خود می‌گیرد و اولین قربانیان این اضافه وزن هم خود بچه‌ها هستند.

آخرین آمارها می‌گوید شمار مبتلایان به اضافه وزن در قاره اروپا به ویژه در بین کودکان رو به افزایش است. آمارهای ارائه شده در این کنگره نشان می‌دهد که در حال حاضر 1/1 میلیارد نفر در جهان مبتلا به اضافه وزن و از این تعداد 312 میلیون نفر چاق محسوب می‌شوند، در اروپا نیز تقریبا نیمی از جمعیت این قاره دچار اضافه وزن بوده و 10 تا 20 درصد از مردان مبتلا به عارضه چاقی هستند.

 همچنین در حال حاضر در اروپا 11 میلیون نفر از چاقی مفرط رنج می‌برند. مشکل دیگری که در این کنگره مطرح شد این است که بیش از 80 درصد از کودکانی که هم اکنون گرفتار عارضه چاقی هستند در سنین بزرگسالی نیز چاق می‌مانند.

 سال‌هاست معلوم شده که افراد چاق در معرض مرگ زود هنگام قرار دارند و اغلب به بیماری‌هایی چون دیابت نوع دوم مبتلا می‌شوند، کیفیت زندگی آنها کاهش می‌یابد و قادر نیستند به خوبی در کارها و فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند.

 به گزارش بی‌بی سی، یکی ازطرح‌های ارائه شده توسط متخصصان اروپایی برای حل مشکل چاقی کودکان تا سال 2010انجام برنامه‌های ورزشی منظم است. این محققان انتظار دارند تا با انجام این فعالیت‌ها، بر تعداد افرادی که روزانه نیم ساعت ورزش می‌کنند 10 درصد افزوده شود.

در برنامه‌ریزی کشورهای اتحادیه اروپا نیز برنامه‌هایی برای کاهش وزن کودکان در کودکستان‌ها و مدارس در نظر گرفته شده است. مثلا کشور آلمان از آن کشورهایی است که درصد بسیار زیادی از مردم با معضل چاقی درگیرند و در سال‌های اخیر، چاقی و مبارزه با آن از موضوع‌های مطرح در آلمان بوده است.

 اما با وجود تلاش‌ها و بحث‌های متعدد پیرامون چاقی و عوارض آن، اضافه وزن همچنان در آلمان درحال افزایش بوده و به ویژه بر تعداد کودکان چاق افزوده شده است، تا جایی که در گزارش سالانه اتحادیه اروپا در زمینه بهداشت آمده است که در حال حاضر ۱۵ درصد از کودکان 3 تا ۱۷ ساله در آلمان اضافه وزن دارند.

محققان آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند که چاقی در کودکان بیشتر از نوجوانان است و یکی از علل اصلی آن، کم تحرکی کودکان است. به عقیده این محققان، غذا خوردن در برابر تلویزیون و رایانه و نداشتن برنامه غذایی منظم ازجمله عوامل اصلی چاقی کودکان آلمانی هستند. برنامه‌های تلویزیونی هم مرتب تبلیغ مواد غذایی را کرده و کودکان را به خوردن ترغیب می‌کنند. از سوی دیگر تنوع مواد غذایی بیشتر شده است.

 بزرگسالان به علت گرفتاری‌های کاری فرصت کافی برای صرف غذا ندارند و در اغلب خانه‌ها، غذای اصلی روز، وعده شام است. غذاهای آماده‌ای هم که بیشتر در این وعده استفاده می‌شود، پرچرب و چاق‌کننده است و در افزایش وزن کودکان، تأثیر زیادی دارد.

البته، شرایط زندگی و وضعیت روحی، نداشتن برنامه‌های تفریحی و ورزشی مناسب برای کودکان هم از دلایلی است که آنها را به پرخوری و چاقی ترغیب می‌کند.

کد خبر 34313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز