سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: یک ویژگی اخلاقی بین همه خانم‌های خانه‌دار شاغل و غیرشاغل، مشترک است و آن احساس نیاز به خانه‌ای آرام و آراسته است.

خانه داری

 در بيشتر موارد خانم‌ها عنوان مي‌كنند كه تميزي و مرتب بودن خانه در آرامش رواني آنها نقش ويژه‌اي دارد. براي اينكه بدانيم چگونه و با چه مهارت‌هايي مي‌توانيم خانه را معمولا مرتب و تميز نگه‌داريم به جاي اينكه فقط ساعت‌هاي طولاني را صرف تميز كردن خانه كنيم بايد از قدرت تفكر و برنامه‌ريزي و پايبندي به آن كمك بگيريم.

  • انتحاري عمل كنيد

اگر حس مي‌كنيد كه گوشه و كنار خانه شما آنطور كه دوست داريد تميز و مرتب نيست و هميشه گوشه‌اي از ذهن‌تان درگير اين قضيه است، بهترين كار اين است كه يك‌بار از اول شروع كنيد. شما احتياج داريد كه يك‌بار تمام خانه را مثل خانه‌تكاني روز عيد مرتب كنيد، با اين تفاوت كه هدف شما از خانه تكاني تنها مرتب و تميز كردن وسايل نيست بلكه قرار است وسايل و لوازمي را كه مدت زيادي بي‌استفاده مانده‌اند به بيرون از خانه منتقل كنيد. با اين كار فضاهاي موجود در كمدها و كشوهاي شما بعد از اين به‌هم ريخته و نامرتب نمي‌شوند چرا كه درون كمدها به اندازه ظرفيت‌شان وسايل مي‌گذاريد.

  • فوت شماره يك

حالا كه تمام خانه مرتب شده است و وسايل اضافي قرار نيست كه فضاي زيادي را اشغال كنند، شما مي‌توانيد راهكارهايي را به‌كار ببنديد تا با همين روند منظم بودن را ادامه دهيد. براي نخستين قدم سعي كنيد هميشه سينك ظرفشويي را خالي از ظرف و براق نگه داريد. ظرفشويي پر از ظرف به شما حس نامرتب بودن را منتقل مي‌كند و سطح انرژي شما را پايين مي‌آورد. هر بار كه سراغ آشپزي مي‌رويد وسايل پخت‌وپز هر مرحله را همان موقع بشوييد و اجازه ندهيد روي هم تلنبار شوند. بعد از آن سراغ گاز برويد و بعد از هر وعده پخت‌وپز، آن را با دستمال نمدار و مقداري اسپري مخصوص تميز كنيد. در مرحله بعد هم سراغ قسمت‌هاي ديگر آشپزخانه برويد؛ ميز ناهارخوري و روي كابينت‌ها را هم مرتب كنيد. همه اين كارها در هر روز شايد فقط 15دقيقه از شما زمان بگيرد اما موجب مي‌شود كه خانه شما هميشه نسبتا تميز و مرتب بماند.

  • فوت شماره دو

صبح‌ها زود از خواب بيدار شويد. سحرخيزي سفارش اكيد دين ماست و در تغيير رويه براي زندگي مثبت نقش ويژه‌اي دارد. هر صبح بعد از بيدار شدن، تخت را مرتب كنيد، پرده را كنار بزنيد و اجازه بدهيد پنجره‌هاي روشن، زندگي را به جريان بيندازد. از فرزندانتان هم همين را بخواهيد؛ هر روز بلافاصله بعد از بيدار شدن، تخت‌ها را مرتب كنند. زماني كه براي مسواك صبح به سرويس بهداشتي مي‌رويد همانجا را مرتب كنيد. دستمال كوچكي را براي تميز كردن آينه در كنار ميزتان قرار دهيد و هر روز لكه‌هاي آن را برطرف كنيد. مايع شوينده‌اي را هم براي شستن سطح سرويس بهداشتي و روشويي در گوشه‌اي از توالت بگذاريد. مقدار كمي از اين مايع به همراه مقدار كمي آب به تميزي روزانه اين قسمت از خانه شما كمك مي‌كند. همه زماني كه شما براي اين مرحله بايد صرف كنيد كمتر از 10دقيقه است چرا كه شست و شوي سطحي ولي هرروزه شما اجازه نمي‌دهد كار نظافت به يك پروسه سخت و طاقت‌فرسا تبديل شود.

  • سبد اسباب بازي‌ها

اگر فرزندان كوچكي در خانه داريد، حتما با حجم زيادي از اسباب‌بازي‌ها روبه‌رو خواهيد شد كه مي‌توانند مثل ميدان جنگ تمام خانه را به‌هم بريزند. به شما پيشنهاد مي‌دهيم اسباب‌بازي‌ها را به‌صورت دوره‌اي در اختيار فرزندانتان قرار دهيد. با اين كار، تمركزشان روي چند وسيله بازي محدود، بالاتر مي‌رود و بهتر بازي مي‌كنند، ضمن اينكه حجم به‌هم ريختگي اتاقشان با اين محدود كردن اسباب بازي‌ها كاهش پيدا مي‌كند. براي مقدار مشخص اسباب‌بازي‌ها هم يك سبد درنظر بگيريد و هر شب قبل از خواب از فرزندانتان بخواهيد كه همه وسايل را درون آن قرار دهند. اما بهتر است در قالب يك بازي اين كار را به آنها ياد بدهيد تا هرشب قبل از خواب اتاق را مرتب كنند.

  • به هال برگرديد

وسايل موجود در هال، مثل مبل، تلويزيون و ميزها به‌خودي خود نمي‌توانند عامل به‌هم ريختگي خانه شما باشند. وسايل خرد و ريزي كه شما و ساير اعضاي خانواده در اين نواحي قرار مي‌دهيد، باعث به‌هم‌ريختگي مي‌شوند. كتاب‌ها و مجله‌ها را به كتابخانه برگردانيد و آنجا را هم مرتب كنيد. سوئيچ و كليدهاي روي اوپن يا ميزها را به جاكليدي روي ديوار منتقل كنيد. هرچيز غير از وسايلي را كه لازم است در اين مكان‌ها قرار بگيرند از هال دور كنيد و در محل اصلي خودشان قرار دهيد. از همه افراد خانواده‌تان بخواهيد دقيقا بعد از وارد شدن به خانه، كليدها را سر جاي خود قرار دهند يا كتاب‌ها و مجلات را در هر جايي از هال رها نكنند.

  • يك قرار هفتگي

حالا كه تكليف نظم وسايل خانه مشخص شده است، زمان آن رسيده تا سراغ گردگيري و جارو برويد. يك روز مشخص در هفته را به همين امر اختصاص دهيد. زماني كه قرار است جارو بكشيد، سراغ زير مبل‌ها، كنج ديوارها و پشت درهاي اتاق‌ها هم برويد. اين نقاط همان مكان‌هايي هستند كه مستعد جمع شدن گرد و خاك و پرز و مو هستند. براي گردگيري هم‌زمان مشخصي را درنظر بگيريد و در اين مدت سرعت‌تان را طوري تنظيم كنيد تا به همه قسمت‌هاي مدنظرتان برسيد.

کد خبر 343369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha