محل کشف فسیل‌های ۷میلیون ساله ایران در استان لرستان با اجرای پروژه راهسازی تخریب و تهدید می‌شود.

حمله لودرها به سایت فسیل‌های ۷میلیون ساله

راهسازي در اين سايت در حالي صورت مي‌گيرد كه به‌تازگي با رونمايي از فسيل‌هاي لرستان، جزئيات كاوش‌هاي اين محل و اهميت آن اعلام ‌شد.

در همين رابطه، مهرداد فتحي‌بيرانوند، مديركل اداره حفاظت محيط‌زيست استان لرستان با اشاره به تخريب بخشي از سايت فسيل‌هاي 7ميليون ساله در منطقه «گاوكش» شهرستان نورآباد در استان لرستان به خبرگزاري مهر گفته است كه پيمانكار پروژه اداره كل راه و شهرسازي به‌صورت سهوي لايه كوچكي از سايت فسيل‌ها را برداشته است. او با بيان اينكه در پي اين اتفاق اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان متوجه اين موضوع شد و به سرعت جلوي فعاليت پيمانكار را گرفت، افزود: كارشناسان محيط‌زيست فعاليت كاوش در اين سايت را ادامه مي‌دهند.

مديركل محيط‌زيست لرستان با تأكيد بر اينكه كارشناسان محيط‌زيست تا پايان كاوش، بررسي‌هاي لازم را در اين سايت خواهند داشت، گفت: اداره حفاظت محيط‌زيست عليه پيمانكار اين پروژه اقامه دعوا كرده است. به گفته وي، تخريب سايت فسيل‌هاي 7ميليون ساله در استان لرستان با هدف تعريض جاده نورآباد به خرم‌آباد صورت گرفته است.

فتحي‌بيرانوند با بيان اينكه پيمانكار پروژه راهسازي در اداره كل راه و شهرسازي اذعان كرده كه اين تخريب سهوي بود، گفت: فسيل‌هايي در ادامه كاوش‌ها بيرون آمده و جمع‌آوري شده‌اند و فعاليت كاوش فسيل‌ها در اين سايت ادامه دارد.

براساس اين گزارش و به گفته زهرا اورك، رئيس گروه ديرينه‌شناسي موزه تاريخ طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست، مجموعه فسيلي منطقه گاوكش دلفان مربوط به نخستين مجموعه از خانواده پستانداران در 7ميليون سال قبل است كه در حوزه زاگرس يافت شده و شامل خانواده‌هاي مختلف علفخواران و گوشتخواران مي‌شود.

آنطور كه اورك گفته است، وجود دو مجموعه گوشتخوار و علفخوار در اين مكان بيانگر آن است كه منطقه گاوكش زيستگاه دائمي اين جانوران بوده و برهمين اساس كشف فسيل‌هاي 7ميليون ساله اهميت بين‌المللي دارد.

يكي از نمونه‌ فسيل‌هاي كشف شده در اين محوطه يك نمونه از زرافه است كه نمونه زنده آن اكنون در ايران وجود ندارد. همچنين يكي ديگر از نمونه فسيل‌هايي كه در كاوش‌ها يافت شده است فك پايين اسبي است كه مربوط به جنسي از خانواده‌هاي هيپاريون‌ها‌ست. اين فسيل متعلق به اجداد اسب‌هاي امروزي است.

  • كشف فسيل‌هاي مشابه البرز در زاگرس

اين نخستين‌بار است كه در حوزه زاگرس فسيل مهره‌داران خشك‌زي كشف شده و نتيجه كاوش‌ها در اين منطقه مي‌تواند بخش زيادي از ابهامات مربوط به دوره‌هاي ماقبل تاريخ را براي محققان روشن كند.

سايت فسيل‌هاي 7ميليون ساله نورآباد در ۷۰ كيلومتري مركز استان لرستان قرار دارد و غني از فسيل‌هاي مهره‌داران است. اين فسيل‌ها در سال ۱۳۹۲ هنگام احداث جاده كشف شده و پس از آن تيم فسيل‌شناسي سازمان حفاظت محيط‌زيست براي بررسي كشفيات به اين منطقه اعزام شد.

براساس اظهارات آنا اسماعيلي، كارشناس بخش ديرينه‌شناسي دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيك سازمان حفاظت محيط‌زيست با پيمايش صحرايي و بررسي‌هاي زمين‌شناسي مشخص شد در ۳۰ مترمربع از اين منطقه تعداد زيادي از فسيل‌هاي مهره‌داران از خانواده اسب‌ها، گاوسانان، گوشتخواران، زرافه‌ها و به‌طور كلي پستانداران خشكي‌زيست در سايت وجود دارد.

وي با اعلام اينكه تراكم و تنوع گونه‌ها خيلي زياد بود، ادامه داد: تنوع نمونه‌ها تشابهات زيادي با فسيل‌هاي كشف شده از سايت مراغه داشت كه سال گذشته از آمريكا مسترد شد. اين نكته براي ما خيلي حائز اهميت است كه مشابه نمونه‌هاي يافت شده در البرز را چگونه در زاگرس يافته‌ايم.

وي گفت: اين نخستين‌بار در لرستان بود كه چنين كشفياتي داشتيم. قدمتي كه به‌دليل تشابه با نمونه‌هاي مراغه تخمين مي‌زنيم مربوط به اواخر دوره ميوسن تا هميوسن يعني حدود ۷ ميليون سال پيش است.

کد خبر 347233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha