طراحان و سازندگان بنا که در منطقه ۱۳ فعالیت می‌کنند برای نخستین‌بار بعد از حدود ۲سال از آغاز فعالیت کمیته‌های نما، یکشنبه گذشته کنار یکدیگر حضور یافته و در نشست تخصصی نما و منظر شهری با حضور نرگس معدنی‌پور، شهردار جدید منطقه و سهیلا صادق‌زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران شرکت کردند.

  • تغيير به سمت نماهاي ايراني

كنار هم قرار گرفتن حوزه‌هاي دانشگاهي در كنار حوزه اجرا و نظارت بر كميته‌هاي نماي مناطق، مهم‌ترين مسئله‌اي بود كه صادق‌زاده در خلال صحبت‌هاي خود آن را اتفاقي ارزشمند و نيازمند تكامل خواند. وي بر اين موضوع نيز تأكيد كرد كه رعايت ضوابط نما فرايندي طولاني است و يك‌شبه اتفاق نخواهد افتاد و شهرداري نيز از سال 85نخستين قدم‌هاي اين حركت را با همين ديدگاه آغاز كرده و از 2سال پيش با شروع فعاليت كميته‌ها تلاش مي‌كند به نتيجه مطلوب كه معماري ايراني - اسلامي است، نزديك شود؛ هدفي كه بسيار مورد توجه مديران شهرداري است و هم‌اكنون نيز برنامه‌هايي چه در مناطق تاريخي تهران و چه در ديگر مناطق در دست دارند تا آنچه طي سال‌ها به‌عنوان نماي رومي و كلاسيك بر ساختمان‌هاي پايتخت سيطره افكنده را تغيير داده و آرام آرام به نماي ايراني نزديك شوند. خوشبختانه در نماهايي كه به تازگي ارائه ‌شده، فاصله گرفتن طراحان و سازندگان با نماي رومي به چشم مي‌آيد. صادق‌زاده اين را هم گفت كه رسيدن به نماي ايراني- اسلامي موضوعي سخت و غيرعادي نيست و بايد به سمت طرحي برويم كه متعلق به‌خودمان است و بايد با كمك طراحان و سازندگان، مسير ايجاد شده را براي دستيابي به هدف اصلي طراحي نما هموارتر كرد.

اعضاي كميته نماي منطقه نيز در بخش ديگري از اين نشست با ارائه پنل تخصصي به بازگويي مواردي در طراحي نما پرداختند؛ مواردي كه مشغله ذهني بسياري از طراحان و سازندگان درخصوص ضوابط نماست. تأكيد بر همخواني و تناسب با بافت و زمينه و توجه به ورودي‌هاي بنا موضوعي است كه در بيشتر موارد از آن غفلت مي‌شود و لازم است ورودي به‌عنوان فضايي نيمه‌عمومي مورد طراحي ويژه قرار گيرد كه اين هم يكي از شاخصه‌هاي معماري ايراني است. همچنين مدنظر قرار دادن ضوابط ايمني و آتش‌نشاني كه به گفته استادان و كارشناسان كميته معمولا از نظر طراحان دور مي‌ماند.

  • الگويي براي مناطق شهر

كميته نماي منطقه 13ازجمله كميته‌هايي است كه تقريبا از آغاز فعاليت خود، نحوه دريافت مجوز نما و مراحل آن را روي سايت اينترنتي منطقه قرار داده و اين اطلاعات نيز براي شهروندان قابل استفاده است. به گفته هانيه شاه‌محمديان، دبير كميته، در دي‌ماه سال گذشته روند فعاليت در اين منطقه، تقدير محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر را همراه داشت و ايشان از آن به‌عنوان الگويي براي ديگر مناطق نام برد. به گفته شاه‌محمديان ممنوعيت‌هايي در اين منطقه لحاظ شده تا ايمني ساختمان‌ها را در مسئله نما افزايش دهد؛ مانند ممنوعيت استفاده از سنگ‌هاي ريزدانه در ارتفاع بيش از 3.5متر. پياده‌رو‌سازي‌ و ايجاد بام سبز براي املاك بالاي 300متر نيز از طرح‌هايي است كه كميته نما در اين منطقه آن را در دستوركار خود قرار داده است.

معدني‌پور، شهردار منطقه‌13 در بخش ديگري از اين نشست از مديركل معماري و ساختمان شهرداري، معاون اداره كل معماري و اعضاي كميته نماي منطقه‌13 تقدير كرد. قرار است به‌زودي نشست تخصصي ديگري هم با سازندگان فعال منطقه برگزار شود.

کد خبر 347624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha