سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم‌ حدادی: به کار بردن تنوع و خلاقیت در آماده کردن تغذیه و خوراکی بچه‌ها در مدرسه، به شما کمک می‌کند برگ برنده را بابت تغذیه سالم در رقابت با مواد خوراکی صنعتی در دست داشته باشید.

کیف مدرسه

اگر اين جذابيت در خوراكي‌ها را نتوانيد ايجاد كنيد، طبيعي است كه بچه‌ها سراغ خوراكي‌هاي خوش رنگ و لعاب كارخانه‌اي مي‌روند و خرده‌اي هم بر آنها نيست. با صرف كمي‌ زمان و مطالعه بيشتر، مي‌توانيد بچه‌ها را به سمت دستپخت خودتان متمايل كنيد و ذره‌ذره، آنها را از خوراكي‌ها نگهدارنده‌ جدا كنيد.

  • پنير، گردو و...

يكي از تركيبات ساده اما دوست‌داشتني ساندويچ‌ها و لقمه‌هاي همراه دوران مدرسه همين پنير و گردو است. اما خب مگر چندبار در هفته مي‌توانيد پنير را روي نان بماليد و گردو روي آن بگذاريد و بعد هم نان را از قسمت كناري لوله كنيد تا شكل ساندويچ‌هاي هميشگي دوران كودكي خودمان شوند؟ خود شما از تكرار اين روند آماده‌سازي‌ خسته خواهيد شد، چه برسد به بچه‌اي كه قرار باشد هر روز آن را بخورد. به روش‌هاي جديد فكر كنيد. كدام وسايل گوشه آشپزخانه شما قرار دارند و‌ ماه به ‌ماه سراغ آنها نمي‌رويد؟! ساندويچ‌ساز از همين دسته وسايل آشپزخانه است. مي‌توانيد از همان روش معروف خودش استفاده كنيد و با استفاده از نان‌هاي مربعي مخصوص، اين بار ساندوچ‌هاي پنير و گردو را به اين روش با شكلي جديد آماده كنيد.

  • راه ميان‌بُر

اگر بخواهيم واقع‌بينانه نگاه كنيم، تهيه نان‌‌تست، هم مقرون به صرفه نيست و هم هميشه نمي‌توان به آن دسترسي داشت. يك راه ميان‌بر در اينجا وجود دارد، شما مي‌توانيد از نان‌هاي لواش استفاده كنيد. 4 قسمت از نان را مقداري بزرگ‌تر از ابعاد صفحه ساندويچ‌ساز برش بزنيد تا زماني كه درها روي هم قرار مي‌گيرند، نان‌ها روي هم پرِس شوند و موادي كه روي نان قرار داده‌ايد بيرون نريزند. 2قسمت را در كف وسيله قرار دهيد و مواد مياني را روي آن بريزيد. حالا 2 تكه نان باقيمانده را روي پنير و گردو قرار دهيد و در ساندويچ‌ساز را ببنديد. دقت كنيد كه زمان كمتري نسبت به زمان آماده‌سازي نان‌هاي تست لازم داريد.

  • پيشنهاد

مي‌توانيد به طعم خود پنير تنوع بدهيد و از انواع مختلف آن استفاده كنيد. پنير‌هاي لاكتيكي، تبريزي و... ساندويچ امروز را با ساندويچ ديروزي فرزندتان متفاوت مي‌كنند. مواد كناري پنير را هم مي‌توانيد گسترده‌تر كنيد. مي‌توانيد از خيار، گوجه، سبزي‌هاي تازه، مغزهايي مانند فندق و دانه‌هايي مانند كنجد و سياه‌دانه استفاده كنيد. هر كدام از اينها به تنهايي مقدار زيادي از بار تنوع بخشيدن را به دوش مي‌كشند و كمك حال شما خواهند بود. ضمن اينكه ساندويچ‌هاي شما طعم‌هاي جديدي به همراه دارند.

  • ساندويچ ماكاروني

كمتر بچه‌اي است كه اسم ماكاروني بيايد و به آن نه بگويد. همين ماكاروني را مي‌توانيد به شكل ساندويچ دربياوريد و در كنار خيارشور و گوجه‌فرنگي، همراه فرزندان خود كنيد. فقط توجه كنيد كه مقدار روغني كه براي اين نوع ماكاروني استفاده مي‌كنيد كمتر باشد تا نان ساندويچي شما را مرطوب و بعد از گذشت زمان از هم متلاشي نكند.

  • همراه شيرين

اگر فرزند شما به صبحانه‌هاي شيرين مانند عسل و مربا و شكلات علاقه‌مند است مي‌توانيد از انواع اين خوراكي‌ها به مرور زمان استفاده كنيد. اگر براي آماده‌سازي‌ آنها نگران هستيد كه حين مصرف، دست‌ها و لبا‌س‌هاي فرزندتان نوچ و چسبنده شود، مي‌توانيد از نايلون‌هاي ويژه ساندويچ‌ استفاده كنيد. نان‌هاي باگت كوچك و تك‌نفره هم انتخاب خوبي براي ساندويچ مدرسه بچه‌ها هستند چون ابتدا و انتهاي آنها بسته است و احتمال بيرون ريختن مواد مياني آنها كمتر مي‌شود.

  • كوكوهاي دوست داشتني

حتما يك روز در هفته را به تهيه انواع كوكوها براي تغذيه بچه‌ها اختصاص دهيد. وجود تخم‌مرغ در كوكوها، يكي از مهم‌ترين دلايل انتخاب اين غذا براي بچه‌هاست. كوكوهايي مانند كوكو‌سبزي، سيب‌زميني، بادمجان وكتلت، زماني كه با گوجه‌فرنگي و خيارشور همراه شوند، هم خوشمزه هستند و هم اينكه تنوعي در خوراكي بچه‌ها به‌حساب مي‌آيند و زنگ‌هاي تفريح خوشمزه‌اي را حتما به‌وجود خواهند آورد.

  • غذاهاي دوست نداشتني

اگر بچه بدغذايي داريد كه اين عادت را از يكسالگي تا حالا دنبال خود يدك مي‌كشد، پيشنهاد مي‌دهيم روش جديدي مانند آنچه در اين قسمت خواهيم گفت در مورد غذايي كه نمي‌خورد اعمال كنيد. ماهي يكي از همين مواد خوراكي است كه بچه‌ها آن را كمتر مصرف مي‌كنند. تكه‌هايي از ماهي بدون استخوان را جدا كنيد. همراه مقداري تخم‌مرغ، ادويه، شويدخشك و پودرسوخاري مخلوط كنيد و قاشق قاشق در روغن بريزيد تا سرخ شود. حالا مي‌توانيد با كنار هم گذاشتن چند عدد از اين ماهي‌هاي فرآوري شده، ساندويچ‌هاي كوچكي براي زنگ‌تفريح بچه‌ها آماده كنيد.

  • ظرف رنگي ميوه‌ها

از ميوه‌ها و سبزيجات رنگي و خوشمزه پاييزي غافل نشويد. اگر بچه‌هاي شما اهل صبحانه خوردن در خانه هستند مي‌توانيد بيشترين سهم خوراكي روزانه آنها را به ميوه‌ها و سبزيجات اختصاص بدهيد. بهتر است ميوه‌ها را براي بچه‌ها پوست بكنيد و خرد كنيد تا خوردن آنها در زمان كوتاه زنگ‌تفريح راحت‌تر و شيرين‌تر باشد؛ ميوه‌هايي مثل سيب و پرتقال و نارنگي و يا انار دانه شده و سبزيجاتي چون هويج و كلم‌بروكلي و ساقه‌هاي ترد و جوان كرفس مي‌تواند خوراكي ويژه‌اي براي زنگ‌هاي تفريح به‌حساب آيد.

  • شيريني‌هاي مامان پز

از كيك‌هاي خانگي دستپخت خودتان غافل نشويد. شما مي‌توانيد به راحتي كيك‌هاي ساده‌اي را تهيه كنيد و كنار غذاها و ساندويچ‌هايي كه در كيف بچه‌ها قرار مي‌دهيد بگذاريد و آنها را از رفتن به سمت بوفه مدرسه بي‌نياز كنيد. لازم نيست خيلي كار را سخت كنيد، مي‌توانيد كيك‌هاي اسفنجي را روي گاز و با شعله‌پخش‌كن درست كنيد تا قسمتي از سختي مسير را براي خودتان راحت كرده باشيد. حتي مي‌توانيد پنكيك‌هاي كوچك را جايگزين كيك‌ها كنيد.

  • ظرف مناسب براي مدرسه

اگر هنوز براي ظرف ساندويچ بچه‌ها فكري نكرده‌ايد، مي‌توانيد به گزينه‌هايي مانند ظرف‌هاي دردار سبك فكر كنيد؛ البته اگر كيف فضاي خالي دارد و ظرفي كه درنظر گرفته‌ايد حجم زيادي را براي اين كار اشغال نمي‌كند. ظرف‌هاي تقسيم چهارخانه هم گزينه مناسبي هستند تا انواع تغذيه‌هايي را كه درنظر گرفته‌ايد، در كنار هم داشته باشيد. گزينه ديگر استفاده از پلاستيك‌هاي زيپ‌كيپ است كه انواع ايراني ضخيمي دارد. مي‌توانيد از سايز‌هاي مختلف آن براي ساندويچ‌ها، كيك‌ها يا ميوه‌ها استفاده كنيد. اگر براي ساعات حضورشان در مدرسه نوشيدني‌هايي خانگي هم درنظر گرفته‌ايد و مشكل بطري‌هاي در‌دار را داريد، مي‌توانيد قمقمه‌هاي كوچك يا فلاسك‌هاي كم ليتر سبك را تهيه كنيد. يكي از بهترين پيشنهادها براي اين ايام، شربت ليمو و نعنايي است كه با دسته‌هايي كوچك نعناي تازه‌اي كه خودتان درون خرد كن ريز كرده‌ايد و همراه با آبليموي طبيعي و مقداري شكر و آب، درست مي‌شود. ويتامين c اين شربت، پيشگيري مؤثري براي سرماخوردگي‌هاي اين ايام است.

کد خبر 349744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha