دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: حتما شنیده‌اید که آب مایه حیات است، اما شاید نشنیده باشید که آب، مخرب‌ترین عضو طبیعت هم محسوب می‌شود و بیشترین تأثیر را روی تغییر شکل طبیعت می‌گذارد.

مقاومت مقابل آب

در حقيقت آب به‌خاطر نفوذپذيري زياد باعث خرابي‌هاي متعدد در بنا‌هاي مختلف مي‌شود. حالا هم كه فصل سرما و بارش‌هاي فصلي شروع شده، احتمال وقوع اين خرابي‌ها بيشتر است؛ خرابي‌هايي كه مي‌تواند خسارت‌هاي فراوان مالي به همراه داشته باشد. براي جلوگيري از خرابي‌هاي ناشي از نفوذ آب در بدنه ساختمان بايد خانه‌هاي خود را در برابر آن عايق‌بندي كنيد. اين عايق‌بندي در بخش‌هاي مختلف، كار پرهزينه‌اي نخواهد بود و در اكثر موارد خودتان مي‌توانيد اقدام به انجام آن كنيد، اما همين كار كم‌هزينه مي‌تواند از خسارت‌هاي مالي فراواني جلوگيري كند. اين صفحه به شما آموزش مي‌دهد كه چطور در برابر نفوذپذيري آب، خانه‌هاي خود را ايمن كنيد.

  • عايق‌بندي موتورخانه‌ها

موتورخانه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي ساختمان محسوب مي‌شود كه عموما فضايي مرطوب دارد. اين فضاي مرطوب روي تجهيزات مختلف موتورخانه مي‌تواند تأثير بگذارد و موجب پوسيدگي آنها شود. براي جلوگيري از اين موضوع بايد قسمت‌هاي مختلف موتورخانه را در برابر رطوبت عايق‌بندي كنيد.

ديگ‌هاي بزرگي كه در موتورخانه‌ها وجود دارد قلب‌تپنده هر موتورخانه‌اي محسوب مي‌شوند. كوچك‌ترين سوراخ روي آنها شما را با مشكلات زيادي روبه‌رو مي‌كند. براي جلوگيري از پوسيدگي ديگ‌ها بايد هر چند ماه يك‌بار، فضاي بيروني ديگ‌ها را با ضد‌زنگ، رنگ كنيد. اين كار هزينه زيادي نخواهد داشت اما شما اين هزينه را با هزينه تعويض ديگ‌هاي پوسيده مقايسه كنيد. ضد‌زنگ را مي‌توانيد از رنگ‌فروشي‌ها يا ابزارفروشي‌ها بخريد.

جعبه برق يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي موتورخانه است. فضاي مرطوب موتورخانه‌ها مي‌تواند روي جعبه برق تأثير بگذارد و خطرات متعددي را به‌وجود آورد. براي جلوگيري از اين مشكل بايد براي جعبه برق‌ها يك كاور پلاستيكي طراحي كنيد و روي آن بكشيد. مدل‌هاي آماده اين كاورها در بازار موجود است اما با چند كيسه نايلوني ساده هم مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد.

لوله‌هاي موتورخانه‌ها خود عايق حرارتي دارند پس نيازي نيست براي آنها وقت چندان زيادي را صرف كنيد. تنها بايد هر از چند گاهي اين لوله‌ها را بررسي كنيد و از سالم بودن قسمت‌هاي مختلف آن مطمئن شويد. اگر قسمتي از عايق آن دچار خراشيدگي يا پارگي شده بود هرچه سريع‌تر اقدام به تعمير آن كنيد؛ چرا كه رطوبت موتورخانه به سرعت روي لوله‌ها تأثير مي‌گذارد و باعث پوسيدگي آنها مي‌شود. براي تعمير بايد مقداري پشم شيشه را با چسب مايع روي قسمت خراشيده شده بچسبانيد سپس مقداري پلاستيك مقاوم را روي پشم شيشه قرار داده و با چسب‌هاي پنج سانتي به خوبي آن را سفت كنيد. كار پيچيده‌اي نيست و خودتان مي‌توانيد انجام دهيد.

  • عايق‌بندي پشت‌بام

سطح پشت‌بام بيشترين آسيب را هنگام بارش برف و باران در مقايسه با ديگر قسمت‌هاي مختلف ساختمان متحمل مي‌شود. باران‌ها و برف‌هايي كه روي آن جمع مي‌شوند به مرور زمان داخل سطح پشت بام نفوذ كرده و خرابي‌هاي زيادي را به‌وجود مي‌آورند. ايزوگام كردن بهترين گزينه براي رفع اين مشكل است. ايزوگام يك كار تخصصي محسوب مي‌شود ، اما اگر يك بخش كوچك از پشت‌بام را مي‌خواهيد ايزوگام كنيد، اين كار از عهده خودتان هم برمي‌آيد.
ابتدا بايد كف پشت بام را با آب و جارو خوب تميز كنيد.
درصورتي كه ترك‌هايي روي سطح پشت بام وجود داشت آنها را با سيمان پر كنيد.
حالا زمان اندازه‌گيري دقيق قسمت‌هاي مختلف پشت بام است. كوچك‌ترين اشتباه در اندازه‌گيري شما را با مشكلات زيادي روبه‌روي مي‌كند.
براساس اندازه‌ها ورقه‌هاي ايزوگام را برش بزنيد.
زير ايزوگام‌ها يك پلاستيك نازك وجود دارد كه بايد روي آن شعله نگه داريد تا آب شود و سپس به سطح پشت بام بچسبانيد.
در اين مرحله بايد با فشار دست و يا پا ورقه‌هاي چسبيده شده را به طرفين هدايت كنيد تا چين و چروك روي آنها وجود نداشته باشد.

  • عايق‌بندي كف حمام و دستشويي

بين كاشي‌هاي موجود در كف حمام و دستشويي‌ها يك فضاي خالي بسيار كوچك وجود دارد، اما كوچكي فضا براي نفوذپذيري آب معنايي ندارد. آب از همين فضا نفوذ مي‌كند و باعث تخريب جزئي كف حمام مي‌شود. عموما اين نفوذ آب روي كاشي‌ها تأثير گذاشته و باعث شكستن آنها هم مي‌شود. براي جلوگيري از اين مشكل و عايق‌بندي كف سرويس بهداشتي، به شما استفاده از پودر سنگ را پيشنهاد مي‌كنيم. 2تا 3ليوان پودر سنگ را با يك ليوان ماسه مخلوط كنيد و سپس روي آن مقداري آب بريزيد. مقدار آب آنقدر كم باشد كه فقط موجب چسبندگي اين پودر‌ها به هم شود. در اين مرحله شما بايد با مخلوطي كه توليد كرده‌ايد درز‌هاي بين كاشي‌هاي كف حمام و دستشويي را پر كنيد. بايد بگذاريد ۵ تا ۶ ساعت مخلوط شما خوب هوا بخورد تا كاملا خشك شود. در مرحله آخر شما بايد كف دستشويي و حمام خود را بشوييد تا پودر‌هاي اضافه پاك شوند.

  • عايق‌بندي سينك ظرفشويي

سينك ظرفشويي يكي ديگر از جا‌هايي است كه بسيار با آب سر و كار دارد. عموما آب از قسمت‌هاي مختلف و درز‌هاي سينك عبور مي‌كند و باعث آسيب كابينت‌هاي كناري و لوله‌هاي آب زير سينك مي‌شود. براي جلوگيري از اين مشكل بايد سينك ظرفشويي خود را به‌اصطلاح آب‌بندي كنيد. چگونه؟
در ابتدا بايد تمام سينك را كاملا خشك كنيد.
سپس با يك كارد چسب‌هاي قبلي كه كنار درز‌هاي سينك وجود داشته بتراشيد و آنها را كاملا محو كنيد.
بهترين وسيله براي آب‌بندي كردن سينك‌ها چسب آكواريوم است. چسب را خيلي آرام روي درز‌ها بريزد به‌طوري كه سطح كابينت را به لبه سينك وصل كند.
اجازه دهيد تا چسب كاملا خشك شود، بنابراين تا ۱۲ ساعت از سينك ظرفشويي استفاده نكنيد.
پس از خشك شدن با يك كارد قسمت‌هاي اضافي چسب را بتراشيد.

کد خبر 351131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha