همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش و پیشگیری از جرایم سنگین مانند قتل، حمل، واردات، تولید و عرضه سلاح‌های سرد را ممنوع و برای استفاده در موارد خاص، دریافت مجوز را ضروری اعلام کردند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پیش از بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، ابتدا طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم ـ تعزیرات) در دستور کار قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

هدف از ارائه این طرح، ایجاد برخی ممنوعیت‌ها برای حمل سلاح سرد و پیشگیری از وقوع جرایمی مانند قتل و ضرب و جرح است که در یک ماده واحده و دو تبصره تهیه شده است.

بر اساس این طرح، دو تبصره به شرح زیر به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب دوم خرداد ماه ۱۳۷۵ الحاق می‌شود؛

تبصره ۱ ـ حمل سلاح سرد شامل قمه، شمشیر، چاقوی ضامن‌دار، ساتور، قداره یا پنجه بوکس و نیز سایر ادواتی که صرفاً در درگیری فیزیکی و ضرب و جرح کاربرد دارد، جرم محسوب شده و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌شود. واردات، تولید و عرضه سلاح‌های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه ۶ محکوم و حسب مورد، این سلاح‌ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‌شود.

تبصره ۲ ـ تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره یک در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.

نحوه و مرجع صدور مجوز به موجب آئین‌نامه‌ای است که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، با پیشنهاد وزرای دادگستری و کشور و با همکاری نیروی انتظامی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کلیات این طرح با ۱۷۲ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید و جزئیات آن نیز در جلسات آینده بررسی خواهد شد.

کد خبر 351260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha