آلودگی هوا در اهواز به مرحله‌ای رسید که سعید متصـــــدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست را برآن داشت تا روز گذشته در پنجمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا وصدا، لب به اعتراف باز کند و بگوید: «بدون هیچ‌گونه تعارفی وضعیت هوای اهواز نسبت به سال۹۲ بدتر شده است.»

آنطور كه ايسنا گزارش داده است، متصدي در اين همايش گفت كه آلودگي هواي اهواز 2علت اساسي دارد؛ نخستين عامل فعاليت‌هاي نفتي است. به گفته وي، در سال‌هاي 93 و 94، روزانه 30هزار بشكه نفت از ميدان نفتي آزادگان وارد مي‌شد كه درمواردي توليد نفت با هدف مقابله با آلودگي هوا، متوقف شد.

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست عامل ديگر آلودگي هواي اهواز را گردوغبار اعلام كرد وافزود: عامل دوم آلودگي هواي اهواز، گردوغباري است كه از كشورهاي همسايه وارد مي‌شود و بخشي از آن نيز مربوط به كانون‌هاي داخلي است كه در اين‌باره 60 تا 70درصد تالاب هورالعظيم را آبگيري كرده‌ايم.

متصدي در حالي از آبگيري 60 تا 70درصدي هورالعظيم به‌عنوان يكي از اقدامات كارساز براي مهار كانون‌هاي گردوغبار داخلي خوزستان نام مي‌بردكه برخي نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي ضمن انتقاد از بي‌توجهي سازمان حفاظت محيط‌زيست به معضل گردوغبار در اين استان مي‌گويند هورالعظيم تنها 15 تا 20درصد آبگيري شده است. براي نمونه پاپي‌زاده، نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي 9بهمن‌ماه جاري، ادعاي آبگيري 63درصد تالاب هورالعظيم را نادرست اعلام كرد و گفت: اين تالاب نهايتا 10 تا 15درصد آب دارد.

  • هامون‌نشينان در انتظار وعده و وعيدها

معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست اما در اين همايش به ريزگردهايي كه به‌دليل خشك شدن هامون نفس سيستاني‌ها را بريده است اشاره نكرد. با وجود اين، سيستاني‌ها همچنان چشم انتظار وعده و وعيد‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست براي احياي هامون هستند.

نكته درخور تامل اينكه ريزگردها علاوه بر خوزستان و سيستان، سلامت شهروندان 18 استان ديگر كشور را هم تهديد مي‌كنند.

  • ضرورت پيگيري حقابه تالاب‌ها

هرچند منشا بخش قابل‌توجهي از ريزگردها، كانون‌هاي بيابان‌زايي در كشورهاي همسايه به‌ويژه عراق است اما آنچه مسلم است ناتواني سازمان حفاظت محيط‌زيست در مجاب كردن وزارت نيرو براي تأمين حقابه تالاب‌ها، طي سال‌هاي اخير سبب شكل‌گيري كانون‌هاي بزرگ گردوغبار داخلي شده است تا آنجا كه رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور در سفر اخير خود به خوزستان اعلام كرد خشك شدن تالاب‌هاي كشور باعث شكل‌گيري يك ميليون هكتار كانون بيابان‌زايي در كشور شده و سازمان حفاظت محيط‌زيست بنا به مسئوليتي كه دارد بايد تأمين حقابه تالاب‌ها را پيگيري كند.

کد خبر 360651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha