دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

سفیر عراق در ایران نقش داعش در ایجاد محدودیت برای مهار کانون‌های گردوغبار را بسیار ناچیز اعلام کرد و گفت که هر چند حضور داعش برای مهار کانون‌های ریزگرد تأثیرگذار بوده اما این اثر خیلی کم است؛ زیرا ۹۰درصد اراضی اشغال‌شده در عراق آزاد شده و فقط ۱۰درصد این اراضی در تصرف داعش است.

ریزگرد

به‌گزارش همشهري، راجح‌صابر عبودالموسوي در حالي از سهم ناچيز داعش در مانع‌تراشي بر سر راه مهار كانون‌هاي ريزگرد در كشور عراق خبر مي‌دهد كه طي چند سال اخير و در تازه‌ترين اظهارات، مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست همواره ناامني ناشي از حضور داعش در عراق را به‌عنوان بزرگ‌ترين مانع بر سر راه مهار ريزگردها اعلام كرده‌اند. اين درحالي است كه كانون‌هاي داخلي گردوغبار در خوزستان يكي از عوامل بروز وضعيت بحراني گردوغبار در اهواز و ساير شهرهاي اين استان است.

خشك‌شدن تالاب‌ها و رهاكردن اراضي كشاورزي به‌دليل نبود آب، مهم‌ترين عامل شكل‌گيري كانون‌هاي بحراني گردوغبار در خوزستان است كه بايد با تأمين حقابه تالاب‌ها، اين معضل برطرف شود. عاملي كه باعث شكل‌گيري كانون‌هاي ريزگرد در عراق هم شده است.

سفير عراق در ايران در گفت‌وگو با ايسنا، وقوع پديده گردوغبار در كشور عراق را ناشي از علل متعدد دانست و گفت كه وجود اراضي بسيار وسيع و خشك در منطقه تالاب‌ها مهم‌ترين علت بروز اين پديده در اين كشور است. وي افزود: در گذشته بخش زيادي از اين اراضي را رودخانه فرات پوشش مي‌داد اما سدسازي كشورهاي سوريه و تركيه بر سرچشمه اين رودخانه، مانع رسيدن آب به تالاب‌ها و هورها شد و اين امر، خشك‌شدن تالاب‌ها را به‌دنبال داشت.

سفير عراق ادامه داد: اين وضعيت موجب نابودي بسياري از درختان در منطقه هورها و تالاب‌هاي عراق شده است. اكنون دولت عراق رايزني‌هايي با دولت تركيه انجام داده تا آب به فرات برسد و اين اراضي پوشش داده شود.

الموسوي تصريح كرد: حدود 3‌ماه پيش در نشست يونسكو، توافقنامه‌هايي ميان كشورهاي عراق و ايران صورت گرفت و موجب شد كه هورها و تالاب‌هاي عراق در ميراث جهاني به ثبت برسند و اين موضوع يك حادثه مهم تاريخي بود. وي عنوان كرد: به‌منظور مهار اراضي خشك، دولت عراق اقدام به اعطاي تسهيلات به كشاورزان جهت كاشت گياهان و درختان كرده است، همچنين عراق در حال پوشش بخشي از اراضي كانون‌هاي گردوغبار از طريق عمليات مالچ‌پاشي است تا اين اراضي مهار شوند.

سفير عراق گفت: منشأ گردوغبار در ايران و عراق محدود به اراضي عراق نيست بلكه منشأ بخشي از كانون‌هاي گردوغبار عربستان است؛ بنابراين مقابله با پديده گردوغبار نياز به همكاري منطقه‌اي بين كشورهاي عراق، ايران، عربستان، كويت و ساير كشورهاي درگير اين پديده دارد.

کد خبر 361130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha