رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه ستاد مدیریت بحران در خوزستان سازمان هواشناسی اعلام کرد که دستگاه‌های جدیدی به‌منظور پیش‌بینی گردوغبار راه‌اندازی کرده است، بدین‌ترتیب خدمات پیش‌بینی بهتری در اختیار مردم می‌گیرد.

ریزگرد-خوزستان

معصومه ابتكار با اشاره به جلسه ستاد مديريت بحران با موضوع گردوغبار خوزستان كه جمعه گذشته به رياست جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شد، اظهار كرد: در اين جلسه وزير كشور گزارشي از نحوه مديريت مشكلات مختلف استان خوزستان ارائه دادند. همچنين وزير نيرو گزارشي در مورد تلاش‌هاي صورت‌گرفته به‌منظور حل مشكلات آب و برق خوزستان ارائه كردند. علاوه بر اين وزير جهادكشاورزي گزارشي را در ارتباط با اقدامات اين وزارتخانه در راستاي مقابله با كانون‌هاي گرد و خاك‌هاي خوزستان ارائه دادند.

آن‌طور كه در گزارش ايسنا آمده است وي با اشاره به‌وجود 30هزار هكتار كانون فوق‌بحراني در استان خوزستان اظهار كرد: وزارت جهادكشاورزي به‌منظور مهار كانون‌هاي گردوغبار خوزستان برنامه‌هايي شامل ثبت بيولوژيك و كاشت نهال به وسعت 40هزار هكتار در خوزستان به‌ويژه در جنوب اين استان و منطقه هنديجان انجام خواهد داد. علاوه براين، بحث تأمين آب براي پخش سيلاب نيز به‌منظور مرطوب نگه‌داشتن‌ خاك در اين استان مطرح شده است. سال پيش نيز بحث كاشت نهال به وسعت 3000هكتار را در استان خوزستان داشتيم.

ابتكار درباره اعتبارات مقابله با گردوغبار افزود: پيش‌بيني شده 450ميليارد تومان براي مقابله با 30هزار هكتار كانون فوق‌بحراني گردوخاك در استان خوزستان درنظر گرفته شود كه دولت اين مبلغ را تأمين خواهد كرد. كاشت نهال در استان خوزستان نيز از اسفندماه تا فروردين اجرايي خواهد شد. اين وعده وزارت جهادكشاورزي به‌منظور مقابله با گردوغبار استان خوزستان است.

وي در ادامه ضمن اشاره به اهميت پوشش گياهي براي مقابله با گردوغبار در مورد كاشت گونه‌هاي مهاجم كنوكارپوس در شهر اهواز توسط شهرداري اين شهر اظهار كرد: قبل از سال 90 در نخستين باران پاييزي در شهر اهواز تعداد بسياري از شهروندان با علايم آسم و خفگي راهي درمانگاه‌ها شده و حتي تعدادي به آي‌سي‌يو رفتند. اين تعداد در سال 92 به 28هزار نفر رسيد. دولت بلافاصله كار خود را شروع كرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه سال پيش دولت ستادي را براي بررسي اين موضوع تشكيل داد، گفت: 16عامل را شناسايي كرديم و با مطالعات داخلي و بين‌المللي دلايل مختلف بررسي شد. موضوع گرده‌ها نيز به‌عنوان يكي از دلايل مطرح شد. با همكاري دانشگاه علوم پزشكي اهواز به اين جمع‌بندي رسيديم كه در اثر گرده‌هاي كنوكارپوس مشكلات تنفسي براي مردم اهواز ايجاد مي‌شود. همزمان با اين اتفاق گزارش‌هاي متعددي از نقاط ديگر دنيا در مورد آسم و مشكلات و تنفسي ناشي از گرده‌ها دريافت كرديم.

ابتكار با بيان اينكه با همكاري شهرداري و استانداري اهواز فعاليت‌هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفت، گفت: تمام درختان كنوكارپوس هرس شد و بعد از نخستين بارشي كه امسال در اهواز داشتيم، تعداد مراجعان به درمانگاه‌ها به‌خاطر مشكلات تنفسي به زير 1000نفر كاهش يافت.وي افزود: متخصصان آسم و آلرژي اعتقاد دارند مردم اهواز و تمام شهرهاي صنعتي كه تحت‌تأثير آلاينده‌ها هستند، ريه‌هايشان زمينه حساسيت بيشتري دارد و اين گرده‌ها اين حساسيت را تشديد مي‌كند.

  • اقدامات تركيه عامل بروز ريزگردهاي عراقي

ابتكار با بيان اينكه بسياري از مناطق داخل عراق به دلايل مختلف، ازجمله طرح گسترده گاپ تركيه، با مشكلاتي مواجه شده است، اظهار كرد: در نتيجه اجراي اين طرح 35درصد آب دجله و فرات پشت سدها حبس شده است كه تأثيرات بسياري روي تالاب‌هاي هورالعظيم و هورالهويزه خواهد داشت. براي پيگيري موضوع گردوغبار مناسبات بين‌المللي نيز داريم. پيش از اين قطعنامه‌اي در مجمع عمومي سازمان ملل تصويب شد كه طي آن دبيركل مكلف شد تا گزارشي در مورد وضعيت گردوغبار در كل دنيا ارائه دهد. تاكنون قطعنامه دوم صادر شده است. علاوه بر اين نيز قطعنامه‌اي در مجمع وزراي محيط‌زيست جهان داشتيم. از تمام ظرفيت‌هاي دوجانبه و بين‌المللي براي مقابله با گردوغبار استفاده و سعي كرده‌ايم دنيا را بر ضرورت رسيدگي به كانون‌هاي گردوغبار مجاب كنيم.

وي درباره تالاب هورالعظيم هم گفت كه اين تالاب در سال92 همزمان با آغاز كار دولت يازدهم به‌طور كامل خشك بود ولي هم‌اكنون با پيگيري سازمان حفاظت محيط‌زيست و اقدامات وزارت نفت، در مورد برداشتن دايك‌هاي مرزي روي تالاب، حقابه تالاب تأمين شد. اين دايك‌ها در سال 93باز شد و آب چرخه با اراده دولت وارد هورالعظيم شد. هم‌اكنون اين تالاب 70درصد آب‌گيري شده كه آب آن لب‌شور است و به هيچ‌وجه سمي و آلوده نيست.
ابتكار در ادامه در مورد وضعيت تالاب شادگان مبني بر اينكه اين تالاب از اهميت بسياري برخوردار است، گفت: كارهاي خوبي براي احياي شادگان انجام مي‌شده، روز گذشته نيز در جلسه مديريت بحران خوزستان تأكيد كردم كه تأمين حقابه تالاب‌ها و مديريت منابع آب كل كشور بايد مورد توجه كافي قرار گيرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه انتقال آب از سرچشمه‌هاي كارون طي دولت يازدهم به غيراز مواردي كه قبلا ايجاد شده بود، صورت نگرفته است، در مورد امكان پيش‌بيني طوفان‌هاي گردوخاك خوزستان اظهار كرد: حدود 5روز پس از نخستين گردوغبار در استان خوزستان، در اين استان حضور داشتيم كه در جلسه ستاد مديريت بحران، سازمان هواشناسي اعلام كرد كه دستگاه‌هاي جديدي به‌منظور پيش‌بيني گردوغبار تهيه كرده است كه در اين صورت مي‌توانند خدمات پيش‌بيني بهتري در اختيار مردم قرار دهند و حداقل 24ساعت قبل از وقوع گردوغبار مردم را در جريان بگذارند. در اين صورت مردم استاني نيز مي‌توانند تصميم لازم را در مورد تعطيلي مدارس به‌موقع اتخاذ كنند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه از سال 93تأمين حقابه تالاب‌ها و دشت‌ها از سوي وزير نيرو ابلاغ شده است، گفت: در شرايط حاضر به سمتي حركت كرده‌ايم كه وضعيت تالاب‌ها و ضرورت تأمين حقابه‌ها در رده مسئولان بهبود پيدا كرده است. علاوه بر اين ساماندهي واحدهاي صنعتي قم يكي از اولويت‌هاي ما بوده و شرايط نابساماني در اين منطقه در مورد واحدهاي صنعتي وجود دارد.

  • مقابله با قاچاق خاك در كشور

وي در ادامه درباره موضوع قاچاق خاك گفت: لايحه حفاظت از خاك با همكاري وزارت جهادكشاورزي تدوين شده كه لايحه جامعي است و مي‌تواند تخريب و آلودگي خاك را تحت پوشش قرار دهد. اميدواريم هرچه زودتر اين لايحه در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار بگيرد و به تصويب نهايي برسد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنين با اشاره به بحث قاچاق خاك در جزيره هرمز با بيان اينكه اين جزيره يك جزيره بسيار زيباست و خاك فوق‌العاده‌اي دارد، گفت: يك معدن در اين جزيره فعاليت مي‌كند كه پيگيري و برخورد با اين موضوع مستقيما به سازمان حفاظت محيط‌زيست مربوط نيست و بيشتر به حوزه منابع طبيعي ارتباط دارد اما به‌طور كلي نيازمند است كه ضوابط زيست‌محيطي در حوزه معدن داشته باشيم.

کد خبر 362612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha