هفتمین جلسه کمیته راهبردی مقابله با گردوغبار روزگذشته با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار شد و طی آن هر دستگاه گزارشی از عملکرد خود ارائه کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين نشست، گفت: در اكثر استان‌ها، كارگروه مقابله با گردوغبار با حضور تمامي دستگاه‌هاي مرتبط شكل‌گرفته كه مهم‌ترين وظيفه اين كارگروه تدوين برنامه استاني براي مقابله با گردوغبار براساس مطالعات منشأ‌يابي است. وي اشاره‌اي هم به موضوع مهم احياي تالاب‌ها كرد و افزود: مطالعات تالاب‌ها تكميل و مديريت زيست بومي اكثر تالاب‌ها نيز تهيه و تدوين شده كه در كنار تعيين حقابه تالاب‌ها مي‌تواند كمك بزرگي در برنامه‌هاي مقابله با گردوغبار باشد.

ضياء‌الدين شعاعي، مدير كميته ملي مقابله با گردوغبار هم گفت: طرح منشأيابي گردوغبار در 11استان كشور به‌طور كامل به‌پايان رسيده و در برخي استان‌ها برنامه عمل نيز با همكاري دستگاه‌هاي استاني تهيه شده است.

وي با بيان اينكه از 349هزار هكتار كانون گردوغبار شناسايي شده در خوزستان، 100هزار هكتار بحراني و 20هزار هكتار فوق بحراني است، اظهار كرد: گردوغبار اخير هم از همين 20هزار هكتار فوق‌بحراني منشأ گرفته بود و به همين دليل هم رئيس‌جمهور، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري را مكلف كرد تا در كمترين زمان ممكن نسبت به مهار اين 20هزار هكتار اقدام كند.

  • كانون‌هاي آتي توليد گردوغبار

خداكرم جلالي، رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري نيز در اين جلسه با اشاره به ميزان اهميت مقابله با گردوغبار براي كشور در عرصه‌هاي مختلف، پيشنهاد داد: بخشي از اعتبارات مورد نياز اين حوزه از صندوق ملي توسعه تأمين شود.

پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها هم با بيان اينكه بالغ بر يك ميليون هكتار مناطق نوظهور بياباني يا به‌عبارت ديگر كانون‌هاي جديد توليد گردوغبار در كشور داريم، گفت: از مهم‌ترين اين كانون‌ها مي‌توان به دشت قزوين، آبيك، نظرآباد و ملارد اشاره كرد كه پيش‌بيني مي‌شود درصورت فعال‌شدن، بخش مهمي از كشور را تحت‌تأثير قرار دهد.

گرشاسبي مالچ‌پاشي در 3000هكتار، پخش سيلاب و آبخوان‌داري در 12هزار هكتار و نهال‌كاري در 8هزار هكتار از اراضي خوزستان را بخشي از اقدام‌هاي اجرايي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري براساس مصوبه سال 93 دولت برشمرد و اضافه كرد: در كنار اينها، مطالعات تفصيلي- اجرايي 50هزار هكتار از 349هزار هكتار كانون‌هاي گردوغبار خوزستان نيز صورت گرفت كه هم‌اكنون مطالعات 2كانون هنديجان و اميديه آماده است.

  • پيش‌بيني طوفان‌هاي گردوغبار

عباس رنجبر، رئيس مركز ملي خشكسالي پژوهشكده هواشناسي سازمان هواشناسي كشور در اين نشست از پيش‌بيني طوفان‌هاي گردوغباري كشور از 72ساعت تا 5روز قبل خبرداد وگفت: هم‌اكنون پيش‌بيني غلظت طوفان‌هاي گردوغباري از طريق سايت سازمان هواشناسي با ذكر منبع و ميزان غلظت قابل دسترسي است.

رضا شهبازي، نماينده سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور با اشاره به اقدام اين سازمان براي تهيه نقشه، نمونه‌برداري و آناليز و تحليل كانون‌هاي گردوغباري كشور، گفت: يكي از اقدام‌هاي مهم در اين زمينه، نمونه‌برداري سطحي و تشكيل بانك داده‌هاي زميني است كه براي شرق و جنوب شرق كشور به‌زودي تكميل مي‌شود و كمك بزرگي به رفع چالش سهم كانون‌هاي داخلي و خارجي در طوفان‌هاي گردوغباري است.

در ادامه هدايت‌الله فهمي، نماينده وزارت نيرو نيز با اشاره به اقدام‌هاي اين وزارتخانه براي مقابله با گردوغبار در كشور، از خطر فعال‌شدن كانون‌هاي گردوغبار قم خبرداد و افزود: با توجه به كمبود آب در اين منطقه و عدم‌امكان تخصيص آب‌شيرين براي مصارف محيط‌زيستي، برنامه‌ريزي به سمت استفاده از پساب‌هاي تصفيه‌شده بوده و 154ميليارد مترمكعب آورد حوزه درياچه نمك براي مصارف محيط‌زيستي (حقابه) اختصاص يافته است.

کد خبر 361269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha