سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا واحدی: ارزشمند‌ترین نوع صبر، صبر در برابر گناهان است. نشانه‌ این فضیلت و برتری احادیثی مختلف ازجمله ارزشگذاری پیامبر اسلام(ص) است که اجر صبر در برابر معصیت را ۲ برابر اجر صبر در طاعت الهی و ۳ برابر اجر صبر بر مصیبت می‌دانند.

البته اين مربوط به ثواب اخروي است و نكته‌ مهم اينكه نتيجه‌ اين نوع صبر، در دنيا هم ظاهر مي‌شود و منتظر آخرت نمي‌ماند. آري، استقامت در برابر گناه و اينكه انسان مقابل خواسته‌ نفس مقاومت كند و گناهي را كه در توانش هست، انجام ندهد، چيزي نيست كه پاداش‌اش منحصر به آخرت باشد؛ بلكه در همين دنيا نيز نتيجه مي‌دهد. چه بسيارند انسان‌هايي كه از اين رهگذر و با ترك يك گناه، ره صدساله را يك شبه پيموده‌اند. يكي از بهترين نمونه‌هايي كه قرآن آن را به احسن‌القصص تعبير فرموده است، داستان حضرت يوسف و صبر و خودداري او از آلوده شدن به گناه مورد درخواست زليخاست. يوسف آن گناه را رد مي‌كند و زندان را بر قبول خواسته‌ نامشروع زليخا ترجيح مي‌دهد، اما پاداش‌اش را در همين دنيا مي‌گيرد و به مقام و شأني رفيع مي‌رسد كه بسياري از اشراف و اعيان مصر در آرزوي آن به سر مي‌بردند. وقتي برادران وي، او را در قامت عزيز مصر ديدند متعجب شدند و يوسف كه شگفت‌زدگي آنان را ديد، گفت: «هركس تقوا پيشه كند و پرهيزكار باشد، خداوند پاداش‌اش را ضايع نمي‌كند» (يوسف90). معروف است كه روزي زليخا متوجه ازدحام مردم و همهمه‌ آنان به احترام يوسف كه از مسيري مي‌گذشت، شد. نتوانست خود را كنترل كند و زبان به اعتراف باز كرد كه خداوند حاكمان را به‌خاطر معصيت خوار ساخت و بردگان را در اثر رعايت تقوا، بزرگ گردانيد.

بايد توجه داشت كه گناه، فقط گناهان كبيره يا گناهان جنسي نيست. مراقب باشيم از گناهان زيادي كه به‌خاطر فراواني و رايج بودنشان در جامعه، آنها را گناه نمي‌دانيم، پرهيز كنيم. غيبت، دروغ، بدبيني و سوء‌ظن، تهمت، معاملات غيرشرعي و اختلاط مال حلال و حرام، اختلاط محرم و نامحرم و... گناهاني هستند كه گاهي خواسته و گاهي ناخواسته آلوده آنها مي‌شويم و اجر و پاداش اخروي را از يك طرف و توفيقات دنيوي را از سوي ديگر از دست مي‌دهيم. بياييم حداقل براي دنيايمان هم كه شده، در قبال گناهان ريز و درشت صبوري كنيم و استقامت به‌خرج دهيم تا پاداشمان را نقد بگيرم و دنيايي آباد و البته آخرتي آبادتر داشته باشيم.

کد خبر 362023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha