دکتر اسماعیل قادری: هر سال از بهمن ماه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هماهنگی صداوسیما و برخی دستگاه‌های دیگر حمله تبلیغاتی خود را با آغاز سفرهای نوروزی و تشکیل ستاد به‌اصطلاح هماهنگی سفرهای نوروزی و جلسات متعدد برای هجوم مسافران نوروزی به سفرهای نوروزی آغاز می‌کند.

نيروي انتظامي نيز آمار تلفات جاده‌اي را از 29اسفندماه اعلام مي‌كند كه البته در بيش از 70درصد آنها رانندگان مرحوم و مصدوم كه فرصتي براي رد اين اتهام ندارند، مقصر شناخته مي‌شوند. معاون گردشگري و ستادهاي استاني وابسته نيز با دستپاچگي آماري پر ابهام از تعداد گردشگران بازديد‌كننده از سايت‌ها و اقامت در تاسيسات اقامتگاهي را اعلام مي‌كنند. اما جالب آن است كه امسال با دستپاچگي زياد و درحالي‌كه هنوز تعطيلات نوروزي به پايان نرسيده بود، معاون گردشگري براي عقب‌نماندن از قافله اعلام آمار ديداركنندگان و اقامت‌كنندگان و... آمارهايي را اعلام كرد كه سؤالاتي را به ذهن متبادر مي‌كند:ژ

1- آمار تعداد گردشگران نوروزي با چه هدفي اعلام مي‌شود و اصلا چه كاربردي دارد؟ آمار ابزار اصلي برنامه‌ريزي و كليدي‌ترين داده‌ براي برنامه‌ريزي است كه بايد دقيق و تفصيلي و با جزئيات كامل به‌دست آمده باشد. پس نخست بايد پرسيد كه آمار حجمي اعلام شده چه كاربردي دارد؟

2- جالب‌تر اما اعلام آمار حجمي تعداد ديدار كننده‌ها از سايت‌هاي تاريخي است. با توجه به پراكندگي مكاني سايت‌ها در پهنه جغرافيايي كشور و نظام سنتي فروش بليت، چگونه آمار ورودي‌ها در مدت كوتاه جمع بندي و اعلام شده است؟ درحالي‌كه سالنامه‌هاي آماري منتشر شده در مركز آمار ايران پس از كسب اطلاعات از سازمان ميراث فرهنگي منتشر مي‌شوند و به‌طور معمول نيز آمار تعدادي از سايت‌ها وجود دارد. اين اعلام همچنين در شرايطي صورت مي‌گيرد كه محقيقان بارها در مراجعه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و حتي ادارات وابسته به آن در استان‌ها با پاسخ آمار نداريم مواجه شده‌اند. پس بايد پرسيد كه آمار اعلام شده به كدام مركز منتقل مي‌شود؟

3- سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اگر مي‌تواند آمار دقيق و نرخ اشغال هتل‌ها را به اين سرعت و حتي كمتر از 15روز و حتي به‌عبارت بهتر روزانه استخراج و اعلام كند، چرا هميشه با كسري نرخ اشغال در هتل‌ها و تاسيسات گردشگري مواجهيم؟ هنوز آمار دقيقي در كشور از تعداد اتاق‌ها و تخت هتل‌ها وجود ندارد، درحالي‌كه نرخ اشغال آنها به سرعت و براي نوروز اعلام مي‌شود.

4- چگونه از اسفندماه سال قبل اعلام مي‌شود تعداد سفرها در نوروز فلان درصد رشد دارد و همان درصد اعلام شده نيز با يك يا دو درصد كم و زياد اتفاق مي‌افتد؟ بايد پرسيد اين چه شيوه پيش‌بيني است كه اغلب برنامه‌ريزان و متخصصان از آن اطلاع ندارند؟

5- اگر قرار است آماري اعلام شود كه بايد هم اعلام شود و وظيفه دستگاه‌هاست كه گزارش آماري بدهند، چرا اين آمار با اين عجله و ناقص و پر از ابهام اعلام مي‌شود؟ مگر مسابقه اعلام آمار برگزار شده است يا قرار است نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري اعلام شود؟ اين آمار به چه دردي مي‌خورد؟

6- چگونه مي‌توان بين اين آمار و عملكرد سازمان ميراث فرهنگي و معاونت گردشگري آن ارتباط منطقي برقرار كرد؟ مگر افزايش سفرهاي نوروزي نتيجه عملكرد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است؟

7- معاون محترم گردشگري سازمان ميراث فرهنگي مدعي تغيير در الگوي سفر و فرهنگ سفر گردشگران و الگوي توزيع مكاني جريان‌هاي گردشگري در كشور شده، اما بايد پرسيد سازمان ميراث فرهنگي و معاونت گردشگري چه اقدام بنياديني در اين زمينه انجام داده است كه در طول يكسال چنين دگرگوني فرهنگي‌اي در سفر ايجاد شده و همگان از آن بي‌خبرند؟ پس اين ادعا بيشتر شبيه به يك معجزه است.

کد خبر 366293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha