مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: سال‌ها پیش تهران بود و میدان آزادی به‌عنوان تنها عرصه باز شهری. سال‌ها پیش اگر قصد گذران اوقات فراغت داشتی، به‌ندرت فضایی راحت می‌توانستی پیدا کنی اما طی سال‌های گذشته، هر بار عرصه ‌تازه‌ای برای مردم فراهم شد؛ باغ موزه دفاع‌مقدس، پردیس‌های سینمایی ملت، زندگی، راگا، بوستان ولایت، بوستان یاس فاطمی، برج میلاد و منطقه ویژه عباس‌آباد.

پل طبیعت

هنگامي كه در سال94 دو پروژه مهم منطقه ويژه عباس‌آباد يعني پل‌طبيعت و گنبد مينا به بهره‌برداري رسيد، شهروندان نگاهشان را بيشتر به اين منطقه دوختند.عباس‌آباد شد فضاي ويژه گردشگري. بوستان‌هاي آب و آتش، بنادر، منظومه شمسي و نوروز در يك سو و بوستان طالقاني، باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ كتاب، باغ‌هنر و باغ‌هاي موضوعي در سوي ديگر فضاي گسترده‌اي براي شهروندان فراهم كردند.

شكل‌گيري منطقه عباس‌آباد البته بسيار پيش‌تر نشانه‌گذاري شده بود؛ هنگامي كه در دهه70 مقام‌معظم رهبري در پاسخ به نامه‌اي از سوي وزير وقت مسكن در مورد منطقه عباس‌آباد فرمودند: «كاربري اراضي عباس‌آباد، فضاي سبز و حسب نياز كاربري‌هاي فرهنگي با مقياس ملي و منطقه‌اي خواهد بود.»

سخنان رهبر معظم انقلاب افق حركت منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد را ترسيم كرد اما مجموعه منطقه عباس‌آباد يك دهه بعد يعني در اواسط دهه80 تبلور يافت. از اوايل دهه80 كار براي احداث بزرگ‌ترين منطقه فرهنگي و گردشگري پايتخت با محوريت مصلاي تهران آغاز شد و بعد از گذشت تقريبا چند سال با بهره‌برداري از مجموعه باغ‌هاي مختلف و پروژه‌هاي بزرگ به نخستين مكان تفريحي و فرهنگي پايتخت تبديل شد.

  • نه به سازمان‌هاي دولتي

بيش از 560هكتار از اراضي شهستان كه در روزگار محمدرضا پهلوي قرار بود به‌عنوان مركز شهري مدرن، تهران را بسازد و جايي براي حضور وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي باشد، ناگهان با پيروزي انقلاب اسلامي، به عرصه‌اي مردمي تبديل شد؛ عرصه‌اي عاري از خودرو و فضاي اداري. عباس‌آباد هم‌اكنون محلي است براي گذران اوقات فراغت شهروندان تهراني و سراسر كشور. پروژه‌هاي متعدد اين منطقه مورد توجه مردم سراسر كشور است و محلي است براي ديپلماسي شهري.

منطقه ويژه عباس‌آباد مكاني است براي احياي حيات مدني شهروندان. جايي است كه شهروندان؛ با حضور در آن احساس خوبي دارند. حس تعلق شهروندي در اين منطقه شكل گرفته است. به‌تدريج اين منطقه به جايي هويت‌ساز براي شهروندان تبديل شده‌است.

البته اين منطقه نه به‌دليل وجود بناها و بوستان‌ها و فضاهاي كالبدي مورد توجه است بلكه برنامه‌هاي متعدد فرهنگي در اين مجموعه باعث استقبال شهروندان از منطقه ويژه عباس‌آباد شده‌است. برگزاري برنامه‌هاي مختلف فرهنگي در اين مجموعه، باعث شده‌است تا شهروندان نگاه ويژه‌اي به منطقه داشته باشند. در روزهاي نوروز، ويژه‌برنامه‌هاي «عيد شرقي» طي چند سال گذشته، باعث توجه شهروندان سراسر كشور به اين منطقه ويژه شده‌است. از طرفي برگزاري برنامه‌هاي متعدد فرهنگي ازجمله «چله اشك و شوق» و «سكوت‌سرخ» در ايام محرم مورد استقبال شهروندان بوده‌است.

  • عباس‌آباد؛ گستره‌اي فرامنطقه‌اي

منطقه ويژه عباس‌آباد در راستاي هويت بخشي شهر تهران طي يك دهه گذشته گام‌هاي محكمي برداشته است. توسعه حيات مدني در اين منطقه با توجه به تدابير شهردار و شوراي شهر تهران، طي سال‌هاي گذشته در حال شكل‌گيري است. منطقه عباس‌آباد نه‌تنها جغرافياي شهر تهران كه جغرافياي فرامنطقه‌اي را تحت‌تأثير قرار داده‌است.

اين منطقه با وجود چند ايستگاه خط يك مترو كه به فرودگاه امام‌خميني (ره) متصل است، دسترسي بين‌المللي براي آن فراهم كرده‌است. وجود بزرگراه‌هاي شرقي و غربي و شمالي و جنوبي در 2 سوي آن باعث شده‌است تا شهروندان تهران و كشور به آن دسترسي بهتري داشته باشند. پيش‌بيني بيش از 35هزار پاركينگ در اين مجموعه به‌معناي ايجاد فضاي مناسب خدماتي به شهروندان است. همچنين بيش از 18پل در اين مجموعه پيش‌بيني شده است تا بتواند بخش‌هاي مختلف اين مجموعه بزرگ را به هم متصل كند.

  • پروژه‌هاي شاخص و اهداف

هركدام از پروژه‌هاي عباس‌آباد به نمادي براي تهران مدرن تبديل‌شده‌اند. پروژه گنبد مينا، باغ كتاب، باغ هنر و بوستان نوروز، ميدان مشاهير، بوستان آب و آتش، باغ موزه دفاع‌مقدس و پل طبيعت جلوه خاصي به شهر داده‎اند. همه اينها در اختيار مردم است. برنامه دراز مدت منطقه ويژه عباس آباد، بيانگر شكل‌گيري يك مجموعه منسجم فرهنگي و اجتماعي است كه نمادي از فرهنگ و هويت و ارزش‌هاي ايران اسلامي‌است. گنبد مينا مركز علم نجوم كشور مي‌شود.

باغ كتاب، جايي مي‌شود براي حضور دائمي فرهيختگان و نويسندگان. باغ هنر، مكاني خواهد شد براي اجتماع هنرمندان و شاعران و هنرپيشگان. بوستان نوروز هم نماد ديپلماسي شهري و جلوه‌گاه چهره‌بين‌المللي تهران خواهد شد. ميدان مشاهير نيز مردم را با پيشينيان و بزرگان تاريخ اين مرزو بوم آشنا خواهد كرد. بوستان آب و آتش نيز همانگونه كه اين روزها شاهدش هستيم، مركزي براي تفريح و تفرج است و مكاني براي تدبر. باغ موزه دفاع‌مقدس نيز يادآور 8سال ايستادگي و مقاومت مرداني است كه از جانشان گذشتند و ايثار كردند و در نهايت پل طبيعت، كه نمادي تازه براي شهر تهران است؛ پلي بزرگ و در هم تنيده با طبيعت و به نام طبيعت.

  • جايي براي فعاليت فاخر فرهنگي

منطقه عباس‌آباد در آينده به‌صورت يك منطقه ويژه عملكرد فرهنگي خواهد داشت و بيش از پيش به‌عنوان قطب فرهنگي پايتخت به توسعه حيات مدني كمك خواهد كرد. اين مكان در آينده مكاني خواهد بود براي فعاليت‌هاي فاخر فرهنگي؛ مكاني كه پاتوق فرهنگي چهره‌هاي شاخص فرهنگي كشور خواهد شد و بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي تأثير‌گذار در اين محدوده شكل خواهد گرفت. نخستين گام‌ها براي شكل‌گيري يك منطقه ويژه در منطقه عباس‌آباد برداشته شده است.

طي سال‌هاي گذشته با دستور شهردار تهران كارگروهي ويژه‌برنامه‌ها و اهداف و سياست‌هاي كلي مجموعه عباس‌آباد را طراحي و تدوين مي‌كنند و بر فعاليت‌هاي آن نظارت كامل دارند تا چنين هدفي محقق شود. اين مجموعه برنامه‌هاي گسترده‌اي در راستاي ارتقاي فرهنگ اسلامي و ايراني درنظر دارد كه با اتمام چند پروژه باقيمانده به نتيجه خواهد رسيد. هم‌اكنون برخي از پروژه‌هاي اين مجموعه در دست ساخت و طراحي است و برخي ديگر از آن نيز كامل شده است.

کد خبر 369657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha