چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - مینا فرقانی: آخرین جمعه‌ماه مبارک رمضان در پیش است و فریضه‌ای برای ادا شدن، پیش روی ماست.

روز قدس

مادر خانواده، موتور محرك فعاليت‌هاي خانواده و عنصر اصلي تعيين «ارزش»هاي كليدي در خانه است كه اخيرا دستور «آتش به اختيار» فرهنگي هم به او رسيده است. كودكان، به‌عنوان جست‌وجوگرهاي كوچك خانه، بايد در جريان مسئله‌اي به بزرگي «ظلم اشغال» و «آرمان آزادي» باشند و چه‌كسي شايسته‌تر از مادر، براي تبيين اين مسائل؟ پس آنها را براي شركت در حركت جمعي قدس سامان بدهيد و براي روزهاي آينده كشور و جهان به نفع قدس روشن‌شان كنيد.

  • كنار هم باشيم!

قرار نيست كه فقط براي سينما رفتن و گردش خارج از شهر، گروه تشكيل بدهيم و دسته‌جمعي حركت كنيم. راهپيمايي روز قدس را هم مي‌توانيم خانوادگي و فاميلي برويم. از چند خانواده كه با هم هماهنگ‌تر هستيد و مايليد بيشتر با هم وقت بگذرانيد، دعوت كنيد تا براي راهپيمايي، كنار هم باشيد. هم فرزندان‌تان با هم هستند و حوصله‌شان سر نمي‌رود، هم شما بزرگ‌ترها بيشتر با هم وقت مي‌گذرانيد. اصلا طوري موضوع شركت در راهپيمايي روز قدس و هماهنگي با دوستان براي اين مشاركت را مديريت كنيد كه اين قضيه به‌عنوان يك «فريضه خانوادگي» در ذهن فرزندتان ثبت و ضبط شود. در خلال راهپيمايي يا انتهاي مراسم هم مي‌توانيد چند عكس يادگاري با هم بگيريد و در آلبوم خانوادگي‌تان نگه داريد.

  • كاردستي بسازيم

از روز قبل، كمي كاغذ رنگي و چسب تهيه كنيد و به همراه فرزندتان، پرچم و تابلوهاي كوچك براي شعارها بسازيد. با مقواهاي رنگي، براي كودكان، كلاه‌هاي لبه‌دار درست كنيد؛ هم جلوي برخورد مستقيم نور آفتاب را مي‌گيرد، هم مي‌توانيد روي آن شعار بنويسيد يا به‌صورت پرچم ايران، رنگ‌هايش را درنظر بگيريد.

ساختن كار دستي به همراه فرزندان‌تان، هم مهارت‌هاي يدي آنها را افزايش مي‌دهد و طرز استفاده صحيح از ابزارهاي ساده (مثل قيچي مخصوص كاغذ، چسب و...) را ياد مي‌گيرند و هم باعث مي‌شود وقت بيشتري را در فضايي دوستانه با فرزندان‌تان بگذرانيد. بچه‌ها، لذت انجام كاري يا ساختن چيزي به همراه پدر و مادرشان را هرگز فراموش نمي‌كنند. مي‌توانيد از اين روز، براي فرزندتان خاطره‌اي به ياد ماندني و دوست‌داشتني بسازيد.

  • هماهنگ كنيم

هر خانواده‌اي يك ستاد هماهنگي دارد كه به‌نوعي ستون خيمه خانواده محسوب مي‌شود و محور اصلي آن است. معمولا مادر خانواده حواسش به همه كارها و مناسبت‌ها هست و هماهنگي‌هاي لازم را براي برگزاري و شركت در برنامه‌هاي خانوادگي، فرهنگي، تفريحي، اجتماعي و... انجام مي‌دهد. راهپيمايي روز قدس را البته مي‌توان مقوله‌اي فرهنگي، سياسي، عقيدتي، اجتماعي، انساني و... دانست؛ يعني يك موضوع چندلايه كه اهميتي مضاعف دارد. براي بازسازي يك كشور، بايد بيشترين تكيه و توجه، به انسان و نيروي انساني معطوف باشد. وظيفه پرورش و تربيت نيروي انساني بر عهده زنان جامعه است. پس نقش اجتماعي زن، اهميتي دوچندان دارد كه مصاديقش را مي‌توان در همين فعاليت‌ها و برنامه‌ها پيدا كرد. مادر خانواده مي‌تواند وظيفه هماهنگ كردن اعضاي خانواده و دوستان را براي شركت در راهپيمايي برعهده بگيرد و با برنامه‌ريزي ساعت و محل ديدار، يك حركت دسته‌جمعي را براي پيوستن به جمعيت بزرگ‌تري راه‌اندازي و مديريت كند.

  • فرزندمان را دريابيم

شايد نتوانيد لزوم مشاركت در اين راهپيمايي را به‌طور كامل براي كودك كم‌سن‌تان شرح بدهيد، اما براي اينكه او را با ميل و اشتياق با خود همراه كنيد، بهتر است تا حد ممكن و به اندازه بضاعت فكري خودش، او را روشن كنيد. با كلمات ساده و مفاهيمي كه براي او آشناتر هستند، موضوع فلسطين، قدس، اسرائيل، اشغال‌گري و... را توضيح بدهيد و برايش جا بيندازيد كه كجاي اين معركه است و چه نقشي مي‌تواند ايفا كند. مفهوم «همدردي» را برايش شفاف شرح بدهيد. بچه‌ها حسگرهاي قوي و هوشمندي دارند. اگر دقيق و صادقانه برايشان صحبت كنيد، حتما به خوبي مي‌فهمند و انگيزه لازم را به‌دست مي‌آورند.

  • مجروح جنگ نرم نباشيم

هدف اصلي جنگ نرم دشمن، فروپاشي خانواده است و در اين مسير ابتدا بايد «زن» و نقش او در خانواده تخريب و منهدم شود. به اين صورت كه او را نسبت به نقش و جايگاه خودش در جامعه و خانواده بدبين مي‌كنند و به او القا مي‌كنند كه اسلام، ارزشي براي او قائل نشده، مرد را برتر دانسته، مانع حضور اجتماعي، نقش‌آفريني سياسي، فعاليت اقتصادي و... زن شده و از اين قبيل القائات غلط. براساس اين خوراك‌هاي فكري، زن كه محور اصلي و كانون عواطف خانواده است، دچار افراط يا تفريط مي‌شود؛ به اين ترتيب كه فكر مي‌كند براي داشتن نقش اجتماعي، سياسي، فرهنگي و... ، بايد فرزند و همسرش را به حال خودشان رهاكند يا رسيدگي به همسر و فرزند را مانع فعاليت‌هاي ديگر مي‌بيند. درحالي‌كه بنا به توصيه رهبر عزيز انقلاب، هيچ‌كدام از اين دو نبايد مانع پرداختن به ديگري بشود.

  • آتش به اختيار باشيم

اخيرا رهبر معظم انقلاب، در ديدار با دانشجويان، اصطلاح «آتش به اختيار» را به‌كار بردند. اين مفهوم، در ميدان جنگ نظامي، زماني به‌كار مي‌رود كه ستاد و قرارگاه مركزي كه بايد دستور بدهد، اشكالي پيدا مي‌كند، دچار اختلال مي‌شود يا ارتباطش با يگان‌هاي عملياتي قطع مي‌شود. ايشان خطاب به افسران جنگ نرم فرمودند كه در مسائل فرهنگي آتش به اختيار هستيد؛ يعني جايي كه احساس مي‌شود دستگاه مركزي در تشخيص مسائل اصلي، تعطيل است و نمي‌تواند درست مديريت كند، نيروهاي دغدغه‌مند بايد خودشان تصميم بگيرند، فكر كنند، اقدام و حركت كنند؛يعني انتظار براي كار فرهنگي كردن فلان نهاد و اداره و صدور فلان دستور از مسئول بالادستي بس است. هر كسي كه دستي در مسائل فرهنگي دارد و كاري از دستش برمي‌آيد، به تشخيص خودش فعاليت لازم را انجام بدهد. مادر خانواده مي‌تواند حداقل در حوزه خانواده خودش آتش به اختيار باشد؛ مثلا محتواي متني و ويدئويي در دسترس فرزندانش را مديريت كند. سرگرمي‌هاي غيرمناسب و آسيب‌زاي فرهنگي را (حتي اگر از طريق مدرسه در اختيار فرزندش قرار گرفته است) از او دور كند و در عوض بازي‌هاي سالم و بسته‌هاي فرهنگي و سرگرمي (انيميشن، موسيقي، كتاب، اسباب‌بازي و...) مطابق با فرهنگ ايراني- اسلامي را در اختيار كودك قرار بدهد. در كل، خوراك فكري كودك را به‌جاي تمام نهادها و مسئولان ذي‌ربط، بازبيني و مميزي كند.

کد خبر 373887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha