شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

مهرداد ابوالقاسمی: «کاترینا الکساکی» فارغ‌التحصیل رشته عکاسی است و دوره‌های دکور و طراحی داخلی را هم گذرانده است.

وی همچنین در رشته‌های بازیگری و کارگردانی در تئاتر تجربی و تئاتر ملی یونان تحصیل کرده است اما عمده فعالیت‌های او در حوزه تئاتر از سال 2000 به بعد بوده که در چندین نمایش درباره درام‌های یونان باستان و نمایش‌های معاصر شرکت کرده است. الکساکی در جریان برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان که در اصفهان برگزار شد با نمایش «چترمن» که دومین تجربه کارگردانی او پس اجرای نمایش «شماره 27الکسی اسلایوفسکی»  است، حضور پیدا کرد به این بهانه با  او  و گروه «آرتیکا» که به تازگی توسط او تاسیس شده است به اتفاق مهناز عبد بهزاد (مترجم) به گفت‌وگو نشستیم.

  • چند سا‌ل است که در تئاتر فعالیت دارید و  در این مدت چه فعالیت‌هایی در حوزه تئاتر و به خصوص در حوزه تئاتر کودک انجام داده‌اید؟

مدت زیادی نیست که گروه ما فعالیت خود را آغاز کرده است. در حقیقت گروه ما گروهی جوان و تازه تاسیس است که به قصد انجام کار خلاقه شکل گرفته است. گروه ما در حال حاضر3 عضو دارد که هر3 در نمایش «چترمن» حضور داشتند. البته هم من و هم سایر اعضای گروه از 10سال گذشته در تئاتر در مقام بازیگر، کارگردان و... فعالیت کرده‌ایم و بیشتر فعالیت ما هم در حوزه تئاتر کودک بوده‌است و برای کودکان 5تا10ساله نمایش اجرا کرده‌ایم. در یونان با مهد کودک‌ها و تالارهایی که مختص تئاتر کودک هستند در ارتباط هستیم. در طول سال به طور مستمر و مداوم با آنان همکاری داریم و نمایش‌های زیادی را برای آنان روی صحنه می‌بریم.

  • شما در رشته عکاسی تحصیل کرده‌اید و در زمینه طراحی دکور و معماری داخلی هم تخصص دارید اما به سمت تئاتر گرایش پیدا کرده‌اید. اینها چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ به چه دلیل به تئاتر روی آوردید؟

در وهله اول باید بگویم پاسخ دادن به چنین سؤالی خیلی سخت است اما در زندگی ممکن است انسان‌ها بسته به شرایط و قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، دیدگاه‌هایشان دچار تغییر شود و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. من زمانی به کار عکاسی و طراحی دکور مشغول بودم و در همان زمان هم با تئاتر مرتبط بودم. همچنین معتقدم هم عکاسی و هم طراحی و معماری در تئاتر وجود دارد و جزئی از این هنر محسوب می‌شود. یک کارگردان در حین تمرین برای اجرای یک نمایش باید تصویر را به خوبی بشناسد و در نمایش خود از آن بهره برد تا با مخاطب ارتباط برقرار کند. دکور هم جزئی لاینفک از هنر تئاتر است و بدون آن نمایش شکل نمی‌گیرد. این ارتباط هنرها با یکدیگر برای من جذاب بود و من از این پیوستگی لذت می‌بردم و در واقع همین دلایل باعث شد تا به هنر تئاتر علاقه پیدا کنم و در این زمینه هم مشغول به کار شدم.

  • نمایش «چترمن» را ‌ در چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان در شهر اصفهان اجرا کردید. نمایش را پیش از سفر به ایران آماده اجرا کرده بودید یا صرفا برای حضور در این جشنواره آماده شد؟

پیش از این‌که به ایران سفر کنیم این نمایش را آماده و در نقاط مختلف یونان روی صحنه بردیم که پس از دریافت فراخوان جشنواره تئاتر کودک اصفهان کشور ما نمایش «چترمن» را برای حضور در این جشنواره انتخاب کرد و فیلمی از این نمایش را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرد که با موافقت دبیرخانه جشنواره قرار شد با این نمایش در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان شرکت کنیم.

  • زمانی که این نمایش را در یونان اجرا می‌کردید، استقبال مخاطبان چگونه بود و چه دلیلی باعث شد تا این نمایش برای حضور در اصفهان انتخاب شود؟

سالن‌هایی که در یونان برای تئاتر کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است، کوچکتر از سالن‌هایی است که در جریان برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان  به آنها اختصاص یافته‌؛ حداکثر ظرفیت تماشاگر سالن‌های نمایش کودکان و نوجوانان در یونان 50نفر است اما در اصفهان ظرفیت سالن‌ها خیلی بالاتر بود و برای ما خیلی جالب بود که چنین سالن‌هایی برای جشنواره کودک و نوجوان اصفهان  در نظر گرفته شده بود و مخاطبان هم  استقبال خیلی خوبی از نمایش ما به عمل آوردند. البته در کشورمان هم استقبال از اجرای ما زیاد بود و در سالن‌های مختلف این نمایش را بارها روی صحنه بردیم. فکر می‌کنم دلیل انتخاب نمایش «چتر‌من» برای شرکت در جشنواره اصفهان هم استقبال خوب مخاطبان بود؛ چراکه مخاطبان یونانی به خوبی با نمایش ما ارتباط برقرار می‌کردند.

  • تئاتر کودک دریونان به صورت دولتی اداره می‌شود یا بخش خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کند؟

در یونان هم تئاتر دولتی وهم تئاتر خصوصی وجود دارد اما گروه ما یک گروه مستقل است که به صورت خصوصی فعالیت  می‌کند. البته برخی اوقات از دولت تقاضای کمک می‌کنیم و گاهی اوقات تنها کمک‌های دولتی است که باعث می‌شود‌ ما بتوانیم نمایش‌هایمان را روی صحنه ببریم.

  • نمایش «چترمن» را با حمایت دولت به ایران آوردید یا با هزینه شخصی در این جشنواره شرکت کردید؟

این نمایش را به طور خصوصی آماده اجرا کردیم و از دولت هیچ کمکی دریافت نکردیم اما برای سفر به ایران از دولت تقاضای کمک مالی کردیم و حتی از سفارت هم تقاضا کردیم تا از گروه ما حمایت کند. البته هنوز هیچ جوابی دریافت نکرده‌ایم و اصلاً نمی‌دانیم که سفارت یونان در ایران با ما همکاری خواهد کرد یا نه؟!

  • این نمایش براساس کار گروهی و کار تجربی آماده اجرا شده است. تا چه حد دراجن به کار گروهی و تجربی علاقه‌مند هستید؟

رای آثارتادر اجرای بیشتر آثارمان، یک ایده از طرف کارگردان مطرح می‌شود و سپس تمرینات را با تکیه بر آن طرح و ایده آغاز‌کرده و جلو می‌رویم. در مورد ایده اولیه هم باید بگویم، قبل از طرح ایده، کار تحقیقاتی انجام می‌دهم و با اشخاصی که در ارتباط با هنر تئاتر هستند و حتی مربیان  مهد‌کودک‌ها و کارشناسان مشورت می‌کنم تا نیازها و دغدغه‌های کودکان امروزی را بهتر بشناسم. درباره معضلات و مشکلات کودکان  از آنان سؤال می‌کنم و ایده‌ نمایش را بر پایه این تحقیقات بنا می‌کنم.

  • این اتفاق در زمان تمرینات هم شکل می‌گیرد؟

بله. پس از طرح ایده با گروه به نظرات و دیدگاه‌های آنان توجه می‌کنم و از آنان می‌خواهم در این راه به من کمک کنند، در طول تمرین خیلی علاقه‌مندم تا نظرات و دیدگاه‌های عوامل را جویا شوم و به آنها احترام می‌گذارم اما در نهایت خودم با اتکا به تحقیقاتی که انجام داده‌ام، تصمیم آخر را می‌گیرم.

  • «چتر» در این نمایش باید بیانگر نماد خاصی باشد یا قرار است کارکردی فراتر از ماهیتش نداشته باشد؟ چرا از نمادهای دیگری در این نمایش استفاده نکردید؟

نه! چتر هیچ سمبل و نمادی نیست و قرار هم نیست که اتفاقی را یادآوری کند. برای ارتباط با کودک سعی می‌کنیم تا از مفاهیم حقیقی و واقعی استفاده کنیم و به سمت نمادپردازی نمی‌رویم چرا که این امکان وجود دارد  که مخاطب خردسال آن گونه که باید نتواند در ارتباط با اثر موفق باشدو در نتیجه نمایش را نیمه‌کاره رها کند.

  • در اجرای نمایش‌های کودک چه عناصری را ملاک و معیار قرار می‌دهید و چگونه از آنها استفاده می‌کنید؟

رنگ، نور، حرکت بازیگر، شخصیت‌پردازی و قصه از جمله مواردی است که برای من به عنوان کارگردان از اهمیت والایی برخوردار است و می‌دانم که مخاطب هم ارزش زیادی برای این عناصر قائل است. به همین دلیل در طول کار از این عناصر تا حد امکان استفاده می‌کنم.

  • قصه‌های فولکلور یونانی در تئاتر کودک یونانی چه جایگاهی دارد و آیا در کارهایتان  از این قصه‌ها استفاده می‌کنید؟

یونان هم مانند ایران دارای تمدن و فرهنگی غنی و پربار است. تاریخ یونان در قلب من قرار دارد اما این بدان معنا نیست که در کارهایم صرفاً به آنها اکتفا کنم. البته در مواردی هم از این قصه‌ها استفاده می‌کنیم اما این‌گونه نیست که صرفاً به آنها اکتفا کنیم. البته در مواردی هم از این قصه‌ها استفاده می‌کنیم اما این‌گونه نیست که صرفاً در آثارمان به آن قصه‌ها و داستان‌ها پایبند باشیم بلکه بیشتر از آنها وام می‌گیریم و با رویکردی مدرن در نمایش‌هایمان از آنها استفاده می‌کنیم. به طور کلی در هر کاری برای ارتباط با مخاطب خردسال  دنبال دغدغه‌ها و ذهنیت کودکان می‌گردیم.

کد خبر 37407

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز