مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید از راه‌اندازی محور گردشگری تخت‌جمشید تا پایان تابستان خبر داد.

گردشگری-تخت جمشید

مسعود رضايي‌منفرد با بيان اينكه اعتبار پيش‌‌بيني شده براي اجراي طرح محور گردشگري ميدان ملل تا تخت‌جمشيد بيش از يك‌ميليارد تومان هزينه دارد به مهر گفت: اين محور 3 كيلومتري از ميدان ملل در مرودشت آغاز مي‌شود و تا ورودي مجموعه جهاني تخت جمشيد ادامه مي‌يابد.

وي با اشاره به اينكه در قالب اين طرح، مسير ورودي به تخت‌جمشيد ساماندهي مي‌شود، افزود: در اين طرح، ايجاد مسيرهاي پياده‌راه، دوچرخه‌سواري و تراموا پيش‌بيني شده كه هم اينك يك هزار متر از اين مسير آماده‌سازي‌ شده است.

رضايي‌منفرد با بيان اينكه طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده، راه‌اندازي اين مسير تا آخر شهريورماه صورت خواهد گرفت به اجراي عمليات علف‌زني در اين مجموعه جهاني اشاره كرد و با اشاره به رشد علف‌هاي هرز در تخت‌جمشيد گفت: ۷۰ هكتار از محوطه تاريخي تخت‌جمشيد از علف‌هاي هرز پاك مي‌شود و حذف آنها از كنار آثار تاريخي با حساسيت ويژه با حضور كارشناسان حوزه مرمت انجام مي‌شود تا خدشه‌اي بر آثار وارد نشود.

وي همچنين به تهيه طرح جامع معماري تخت جمشيد اشاره كرد و افزود: اين طرح جامع به‌صورت كاملا تخصصي و تفكيك‌شده در حوزه‌هاي مختلف حفاظت، مرمت، ساماندهي محوطه و باستان‌شناسي منطقه در فازهاي كوتاه، ميان و بلندمدت تهيه خواهد شد.

رضايي‌منفرد گفت: طرح مبلمان سايت، جانمايي تابلوهاي معرفي، همچنين برنامه‌هاي حفاظتي و مرمتي ازجمله دستورالعمل‌هايي است كه با تهيه اين طرح جامع معماري در مجموعه جهاني تخت جمشيد به‌صورت كاملا تخصصي اجرا مي‌شود.

وي افزود: با اجراي طرح جامع معماري تخت‌جمشيد هرگونه فعاليت در اين محوطه باستاني تخصصي‌تر مي‌شود.مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد همچنين با اشاره به اينكه ۸۰ درصد اسكن ليزري مجموعه فرهنگي نقش رستم به اتمام رسيده است گفت:اين اقدام با هدف حفاظت و آسيب شناسي نقوش برجسته و اجراي طرح براي مرمت انجام شد.

وي با بيان اينكه اجراي چنين طرحي در راستاي تكميل پرونده ثبت جهاني الحاقي نقش رستم به تخت‌جمشيد انجام شده است، افزود: با تكميل اين پرونده، مجموعه فرهنگي نقش رستم نيز در فهرست جهاني ثبت مي‌شود.

کد خبر 375196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha