گروه اجتماعی: سومین جشنواره تصویرسازی کتاب‌های درسی در مرکز فرهنگی و هنری صبا در تهران افتتاح شد.

مدیرکل دفتر چاپ و توزیع کتاب‌های درسی، در نشست خبری که در حاشیه این جشنواره برگزار شد، گفـت: هدف‌ از برگزاری جشنواره تصویرسازی کتاب‌های درسی، زمینه‌سازی برای ارتقای کیفی جنبه هنری این کتاب‌ها است.

احمد حسینی افزود: ارتقای فرهنگ عمومی برای آشنایی با جنبه‌های هنری کتاب‌های درسی و نقش آن در یادگیری دانش‌آموزان، شناخت نیروهای مستعد و خلاق برای طراحی هنری کتاب‌های درسی، بررسی و شناخت مشکلات تصویر‌سازی علمی و آموزشی با تأکید بر نقش تصویر آموزشی در کتاب‌ های درسی، فراهم کردن امکان تبادل‌نظر مولفان و تصویر‌گران متن‌های علمی و آموزشی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌ گروهی برنامه‌ریزان، هنرمندان و تصویر‌گران در حوزه‌ تولید کتاب، از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی اظهار داشت: برای هر کتاب درسی یک مدیر هنری تعریف شده است و تصویرسازی کتاب درسی با تصویرسازی کتاب های سایر کشورها متفاوت است.

سه موضوع اصلی بخش مسابقه

در ادامه این نشست خبری، دبیر سومین جشنواره تصویرسازی کتاب‌های درسی نیز با اشاره به تاریخچه برگزاری این جشنواره گفت: سومین جشنواره با 958 اثر از 237 تصویرگر  در حال برگزاری است.

محبت‌الله همتی افزود: برنامه‌های این جشنواره در 2 بخش مسابقه و فعالیت‌های جنبی اجرا می‌شود که بخش مسابقه شامل تصویر‌سازی متن کتاب‌های درسی دوره‌ ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، تصویر‌سازی کتاب های‌ درسی چاپ 85 و 86 و برداشت تصویرسازی‌ از موضوع پیشنهادی جشنواره است.

به گفته همتی در بخش تصویر‌سازی متن کتاب‌های درسی دوره‌ ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، 440 اثر به دبیرخانه‌ جشنواره رسید که پس از داوری، 152 اثر به نمایشگاه راه یافت و از این تعداد نیز 43 اثر نامزد دریافت جایزه شدند.

همتی در باره بخش تصویر‌سازی کتب‌ درسی چاپ 85 و 86 نیز اظهار داشت: 157 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد، 112 اثر به نمایشگاه راه پیدا کرد و 25 اثر نیز به‌عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شدند.

وی افزود: در این جشنواره به منظور ایجاد زمینه‌ مناسب برای تصویر‌سازی غیرداستانی و آموزشی، شناخت نیروهای علاقه‌مند به این رشته از تصویر‌سازی و فراهم آوردن زمینه‌ حضور گسترده هنرمندان و مصوران، مسابقه‌ای تصویری با موضوع داستان‌ پیامبران با تأکید بر زندگی پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود.

همتی افزود: از آنجا که سال 2007 از سوی هیات اجرایی یونسکو به‌عنوان سال بزرگداشت مولانا نام‌گذاری شده است، سومین جشنواره‌ تصویر‌سازی کتاب‌های درسی به منظور همگامی با این حرکت جهانی و پاسداشت مولوی، دومین موضوع پیشنهادی تصویر‌سازی این جشنواره را «تصویر‌سازی برای یکی از قصه‌های مثنوی معنوی» قرار داده است.

کد خبر 37616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز