دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

علی اصغر محمدی: 40 مولف برگزیده کتاب‌های درسی از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معرفی شدند.

در دومین همایش تجلیل از مؤلفان کتاب‌های درسی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش طی سخنانی ضمن تقدیر از قلم‌های ماندگار مؤلفان کتاب‌های درسی گفت: فلسفه تعلیم و تربیت مراحل پایانی را طی می‌کند و در آینده‌ای نزدیک به مراجع ذیربط برای بررسی و تصویب تقدیم ‌می‌شود.

مهدی نوید ادهم  افزود: براساس تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در آموزش و پرورش، در بخش برنامه‌های بنیادین و بلند مدت حداقل 3 طرح  در دستور کار قرار گرفته که اساسی‌ترین آنها تدوین فلسفه تعلیم و تربیت است. 

وی افزود: این طرح مراحل پایانی را طی می‌کند و به زودی برای بررسی و تصویب به مراجع ذیربط فرستاده خواهد شد. ادهم با اشاره به مراحل تدوین سند ملی آموزش و پرورش اظهار داشت: این سند بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به منظور تدوین طرح جامع 20 ساله برای آموزش و پرورش تدوین می‌شود و بیش از 550 صاحب‌نظر و متخصص تعلیم و تربیت در تدوین آن مشارکت دارند.

معاون پژوهشی آموزش و پرورش افزود: در آینده‌ای نزدیک این سند نیز به شورای‌عالی آموزش و پرورش ارسال می‌شود.

وی با بیان این که سومین برنامه سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی پژوهشی تدوین برنامه درسی ملی است گفت: این برنامه به منزله طرح جامع یادگیری و فراهم آورنده زیرساخت‌های نظری مورد نیاز برای تدوین راهنمای برنامه درسی ملی و تولید رسانه‌های آموزشی و کتاب‌های ‌درسی تدوین می‌شود.

 تدوین تقویم تاریخ علم در اسلام و ایران

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز در این همایش از تدوین تقویم تاریخ علم در اسلام و ایران برای نخستین بار در سال آینده خبر داد و گفت: تقویم تاریخ علم در ایران با حدود یک هزار و 200 مدخل و 3 هزار صفحه خواهد بود که مرجعی برای رسانه‌ها، آموزش و پرورش و تألیف کتاب‌های درسی است.

علی‌اکبر ولایتی افزود: اگر قرار است در آموزش و پرورش تحولی ایجاد شود باید این تحول در باور دانش‌آموزان ایجاد شود.

وی با تأکید بر این‌که تنها کشور اسلامی هستیم که زبان علمی ما همچنان زبان فارسی است، اظهار داشت: در حال حاضر متن‌ کتاب‌های دانشگاهی ما و تدریس‌های علمی به زبان فارسی انجام می‌شود که نشانه غیرت ملی ما نسبت به زبان ملی است.

ولایتی افزود: نمی‌توان از فرار استعدادهای نخبه جلوگیری کرد. مگر اینکه پایه این دلبستگی به متعلقات ملی و دینی، در آموزش و پرورش ریخته شود. در پایان این همایش از 29 مولف در بخش اصلی، 7 مولف در بخش پیشکسوتان و 3 مولف در بخش ویژه، تقدیر و تجلیل شد.

همچنین در بخش یادمان از زنده یاد دکتر قیصر امین پور و زنده یاد علی اصغر دانشفر، به‌عنوان مولفان کتاب‌های درسی تحلیل شد.

حاشیه
* در حالی که در برنامه همایش اعلام شده بود  سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سخنرانی خواهدکرد، اما علی احمدی تنها به حضور در این همایش بسنده کرد.

* حضور نداشتن ذوعلم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی و دبیر علمی همایش از نکات قابل تامل این همایش بود.

کد خبر 38806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز