گروه بورس: بحران خصوصی‌سازی‌ پای مسئولان بلندپایه اقتصادی و مدیران بازارسرمایه را به بحث‌های رسانه‌ای باز کرد.

در نخستین واکنش‌ها در حالی که دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها آغاز شده، برنامه عرضه سهام بانک‌ها از بیم ناموفق بودن به تعویق افتاد.سازمان خصوصی سازی پیش از این اعلام کرده بود که 5 درصد سهام بانک ملت در 11 آذر، 5 درصد سهام بانک صادرات در 20 آذر، 5 درصد سهام بانک تجارت در دوم دی و 5 درصد بانک رفاه در 18 دی ماه سال جاری در بورس عرضه می‌شود.

اما مدیرعامل شرکت بورس از به تعویق افتادن زمان واگذاری سهام اولین بانک مشمول اصل 44 خبرداد و گفت: تاریخ دقیق واگذاری سهام بعد از انجام پذیرش و انتشار اطلاعات برای عموم مشخص می‌شود.

علی رحمانی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سؤال که آیا 5 درصد سهام بانک ملت براساس برنامه زمان بندی اعلام شده روز یکشنبه در بورس عرضه می‌شود؟ گفت: قرار نیست سهام هیچ بانکی در روز یکشنبه واگذار شود.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه سه‌شنبه هفته آینده در جلسه هیأت پذیرش واگذاری سهام بانکها مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: زمان واگذاری سهام بانک‌ها تغییر کرده است.

دلیل تعویق

به گفته وی، واگذاری سهام بانک‌ها مستلزم ارائه گزارش مالی به سازمان حسابرسی است و علاوه بر آن برخی از موارد مورد نظر سازمان حسابرسی در مورد وضعیت مالی بانکها باید اصلاح شود.

رحمانی تاکید کرد: وضعیت ذخیره برای مطالبات مشکوک الوصول، طبقه بندی مطالبات و غیره بانک های مشمول واگذاری در2 هفته آینده مشخص می شود.

مدیرعامل شرکت بورس یکی از مشکلات واگذاری سهام بانک‌ها را تصویب نشدن اساسنامه اعلام و تصریح کرد: البته براساس گفته های مدیران بانکی اساسنامه آنها ظرف 2هفته آینده به تصویب می‌رسد.

به گفته او جلسه ای در روز دوشنبه هفته جاری میان سازمان بورس، سازمان خصوصی سازی و مسئولان بانک ملت در وزارت اقتصاد در مورد واگذاری سهام این بانک برگزار می‌شود.

واگذاری مدیریت

داود دانش جعفری، وزیر اقتصاد هم، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه واگذاری سهام خرد شرکت‌های دولتی منجر به واگذاری مدیریت نمی شود، اعلام کرد: تسلیم ریز فروشی سهام شرکت‌های دولتی نخواهیم شد، زیرا قصد دولت انتقال مدیریت به بخش خصوصی است.

داود دانش جعفری گفت: این دو بنگاه -‌یعنی ایرالکو وفولاد مبارکه‌- از بهترین بنگاه های بورس هستند، و این موضوع را تمام افرادی که دارای دانش تخصصی بورس هستند، می دانند.

تصمیم جدید برای عرضه سهام

رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم از عرضه سهام‌های بلوکی به روش دیگری اشاره کرد و گفت: درصورتی که سهام‌های فولاد مبارکه و ایرالکو در بلوک‌های کوچک‌تر خریداری نداشته باشد برای تغییر شکل درعرضه سهام اقدام خواهیم کرد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: به‌نظر من دلیل این موضوع سنگینی بلوک و عرضه‌ آن به صورت نقدی بود که عرضه‌ سهام 1300 میلیارد تومان در 2 بلوک فولاد مبارکه و آلومینیوم باعث اثرگذاری بر جذب مشتریان شد.

وی افزود: شاید دلیل دیگر این موضوع عرضه‌ سهام برخی سهامدارانی بود که پیش از عرضه‌ سهام فولاد و آلومینیوم یک باره سهام را عرضه کردند و قیمت را پایین آوردند و این قیمت پایین به نسبت بلوک عرضه شده باعث ایجاد مشکلاتی شد اما درصورت معامله نشدن این سهام در بلوک‌های کوچک تر فکر جدیدی خواهیم کرد و تصمیم جدیدی برای تغییر شکل عرضه خواهیم گرفت.

او خاطرنشان کرد: روش ما عرضه دربورس است و ما روش را تغییر نخواهیم داد هر چند ممکن است نوع عرضه را تغییر دهیم. مثلا اگر در حال حاضر عرضه به صورت نقدی انجام می‌شود آن را به صورت نقد و اقساط ارائه کنیم و تسهیلات دیگری بدهیم که مشتریان جذب شوند.

سهام نفتی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: پالایشگاه اصفهان تا پایان آذر سال‌جاری وارد بورس شده و سهام  این شرکت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

غلامرضا حیدری‌کرد زنگنه، در نشستی با خبرنگاران در اصفهان افزود: براساس اولویتی که پالایشگاه اصفهان دارد، نخست این پالایشگاه وارد بورس می‌شود و پس از آن، پالایشگاه تبریز برای واگذاری به بخش خصوصی به بورس می‌رود.

وی اعلام کرد: سهام پالایشگاه‌های بندرعباس و لوان طبق برنامه‌ریزی در اسفند سال‌جاری وارد بورس می‌شوند.

سهم مدیریتی‌

رئیس سازمان بورس اوراق بهادارهم گفت: شرکت‌های خارجی، متقاضی سهام مدیریتی شرکت‌های عرضه شده در بورس هستند.

علی صالح آبادی دراصفهان، در پاسخ به ایرنا مبنی بر دلایل استقبال کمرنگ داخلی و خارجی ازعرضه سهام فولاد مبارکه و ایرالکو افزود: شرکت‌ها خارجی به‌دنبال سهم بالای ۵۰ درصدی، برای کنترل این شرکت‌ها هستند.

وی اعلام کرد: ارزش یک هزارو  ۲۰۰میلیارد تومانی سهام فولاد مبارکه فروش نقدی آن را با محدودیت مواجه کرد.

صالح آبادی، درخصوص سهام شرکت ایرالکو اظهار داشت: تعطیلی تعداد قابل توجهی از دیگ های این شرکت به‌دلیل آلوده‌زایی مشکلاتی را برای فروش سهام این شرکت ایجاد کرد اما این شرکت نیز، هم اکنون مشتری نقد و اقساط دارد.

سهام پالایشگاه ها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم، از ورود سهام پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز تا پایان آذرماه به بورس خبر داد.

محمدرضا نعمت‌زاده درنشست خبری باحضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی و رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در اصفهان گفت: به منظور تعیین قیمت واقعی سهام درنخستین مرحله 5درصد سهام این شرکت‌ها وارد بورس می‌شود.

ماجرای سهام فولاد

وزیر اقتصاد درباره نبود تقاضا برای سهام بلوکی فولاد مبارکه و ایرالکو توضیح داد: فولاد مبارکه از بهترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است اما باید توجه داشت سیاستی که درباره واگذاری سهام دنبال می‌شود، واگذاری مدیریت است.

در این میان دو گزینه برای واگذاری سهام وجود داشت که یکی به صورت خرد و دیگری بلوکی بود. اشخاصی که سهام خرد را خریداری می‌کنند عموما مردم کوچه وبازار هستند اما حرکتی که در واگذاری سهام خرد انجام می‌گیرد روشن است که منجر به واگذاری مدیریت نمی‌شود.

دانش جعفری ادامه داد: در حال حاضر حدود 60 درصد سهام ایران خودرو خرد است اما 40 درصد آن در اختیار مجموعه‌های دولتی است، به هرحال در گذشته مدیریت آن در اختیار وزارت صنایع و معادن بوده است، در این میان برای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی باید بلوک‌های بزرگ بیش از 20 درصد سهام به بخش خصوصی واگذار شود.

اگر 80 درصد سهام فولاد مبارکه به صورت خرد به مردم واگذار شود باز هم با توجه به آن 20 درصد، مدیریت دولتی خواهد بود. در هیات وزیران تصویب شده که 2 بلوک 20 درصدی به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته او مشکلی که برای این سهام ایجاد شد آن بود که برای اولین بار این دسته از سهام، نقدی واگذار شد در حالی که در گذشته به صورت 30 به 70 (نقد، قسط) واگذاری 3ساله صورت می‌گرفت.

کد خبر 37960

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز