چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

جلسه رسمی معارفه وزیر علوم و تحقیقات دیروز و ۲روز پس از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به منصور غلامی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مراسم معارفه وزیرعلوم

به گزارش همشهري، جهانگيري گفت: سياست دولت و وزارت علوم اين است كه دانشگاه‌ها مركزي براي همه گروه‌ها و كساني كه به اين نظام علاقه‌مند هستند، بشود. وزارت علوم جاي مهمي است و رئيس‌جمهور، حكم مديران زيادي را براي اين وزارتخانه امضا كردند كه مي‌توان به توفيقي، فرجي‌دانا، دانش‌آشتياني، نيلي، نجفي، فرهادي و غلامي اشاره كرد. وزارت علوم بسيار مهم و حساس است و فردي كه انتخاب مي‌شود بايد از همه جهات مورد قبول بوده و بتواند نقش ايفا كند. جهانگيري تأكيد كرد: دكتر غلامي چهره بي‌ادعا و متواضعي است، صبر وي مثال زدني است، شخصيت علمي و اجرايي دارند و امروز كه خداوند مقدر كرده كه در وزارت علوم قرار بگيرند اميدواريم بتواند با كمك دانشگاهيان از پس اين خدمت به‌خوبي برآيد. نظام علمي كشور با يك شرايط مساعد براي پيشرفت روبه‌رو شده است و از طرفي در بخش‌هايي نيز با يك شرايط نامساعد روبه‌رو است كه جزو مسائل مهم بوده و بايد به آن توجه كنيم.

معاون اول رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: توسعه كشور جز از طريق توسعه علمي امكانپذير نيست. كانون اصلي توسعه علمي كشور، دانشگاه‌ها هستند و مقام معظم رهبري روي اين موضوع بسيار تأكيد داشتند. جهانگيري با بيان اينكه متأسفانه نظام علمي كشور گرفتار مسائل جدي از جمله مسائل چندپارگي است، گفت: البته منظور از چندپارگي اين نيست كه دانشگاهي تحت مديريت دستگاه ديگر باشد بلكه منظور اين است كه دانشگاه نبايد مديريت‌اش چندپاره شود.

وي اظهار داشت: دانشگاه در جذب استاد، بودجه و ساير موارد بايد استقلال و قدرت داشته باشد. نبايد استقلال و قدرت دانشگاه از آن گرفته شود و جهت‌گيري كشور به سمت امنيت و استقلال دانشگاه‌هاست و ما بايد به سمتي حركت كنيم كه استاد، دانشجو و دانشگاه از جايگاه مناسبي برخوردار باشد. در دولت يازدهم تلاش خوبي شد و بخشي از اين نواقص برطرف شد و اين مسير نيازمند ادامه راه است كه دكتر غلامي شخصيتي است كه مطمئنيم اين راه را ادامه خواهد داد.

معاون اول رئيس‌جمهور به برخي برنامه‌هايي كه دولت از وزارت علوم انتظار دارد اشاره و تصريح كرد: نخستين برنامه، توسعه علمي است. دانشگاه‌ها در اين زمينه بايد به مسائل مختلف تجهيز باشند. دكتر فرجي‌دانا روي اين مسئله بسيار اصرار داشتند. در آن زمان اعلام شد كه ارتباط ما با اكثر مجله‌هاي علمي قطع شده است، بخشي به اين خاطر بود كه پول آن پرداخت نشده بود؛ البته اعتقاد ندارم كه پول نداريم ما پول داريم اما از آن خوب استفاده نمي‌كنيم. مانند بچه‌پولداري كه گاهي گرسنه مي‌شود و پولي ندارد چيزي بخرد. اين نشان مي‌دهد كه هزينه‌كرد آن خوب نبوده است. او در پايان گفت: دانشجويان مطمئن باشند سياست دولت و وزارت علوم اين است كه دانشگاه، مركزي براي همه گروه‌ها و كساني كه به اين نظام علاقه‌مند هستند، بشود.

  • قصه بورسيه‌ها با وجود بسته شدن پرونده‌ها جريان دارد

در ادامه مراسم محمد فرهادي، وزير سابق علوم و تحقيقات گفت: خوشحاليم كه وزارت علوم تعيين تكليف شد. زماني كه من تصدي وزارت علوم را قبول كردم در ابتدا با چالش‌هايي مواجه بودم و يك نوع بي‌ثباتي وجود داشت. ۶۴دانشگاه رئيس نداشتند و با سرپرست اداره مي‌شدند كه اين دانشگاه‌ها از دانشگاه طراز اول و برتر گرفته تا دانشگاه‌هاي جديدالتأسيس بودند. يكي از اقداماتي كه صورت گرفت اين بود كه اين دانشگاه‌ها ساماندهي شدند. از مسائل ديگر دوره قبل قصه بورسيه‌ها بود كه هنوز هم متأسفانه جريان دارد. با اينكه واقعا پرونده آنها بسته شده است. او گفت: دانشگاه‌ها بدهي داشتند و بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۰ و ۹۱، ۶۸ تا ۷۲ درصد تخصيص داده شده بود و دانشگاه‌ها با بدهي بالايي مواجه بودند. خوشبختانه در اين دولت دانشگاه‌ها از حمايت و توجه بيشتري بهره‌مند شدند و مشكلات آنها تا اندازه‌اي حل شد و بدهي ۶۰۰ و ۷۰۰ ميلياردي آنها به شهرداري‌ها پرداخت شد و ثبات بهتري پيدا كردند. وزارت علوم مأموريت مشخص و حساسي دارد. من در اين دوران بود كه با دكتر غلامي آشنا شدم و ديدم كه دانشگاه ايشان نيز دانشگاه خوب و پيشرويي است و از دانشگاه‌هاي طراز نوين هستند.

وي در ادامه گزارشي از رشد علمي در دوران وزارت خود ارائه داد و گفت: شتاب علمي در دوره ما شدت گرفت به‌طوري كه در سال۲۰۱۳ رتبه ما ۲۵ بود ولي اكنون به رتبه اول دست يافتيم، درصد مقالات ما در سطح يك درصد مقالات دنيا 3برابر شد و رتبه علمي ايران در جهان ارتقا 4پله‌اي پيدا كرد، پارك‌هاي علم و فناوري از ۳۲پارك به ۴۳پارك افزايش يافت و... قراردادهاي تحقيقاتي با ديگر دستگاه‌ها افزايش يافت. آمايش آموزش عالي از طرح‌هايي بود كه پيگيري شد و دكتر غلامي بايد به جد آن را دنبال كند. در حال حاضر ۲۶۰۰واحد آموزش عالي داريم كه خيلي از آنها واقعا مورد نياز نيست و با توجه به طرح آمايش عالي بايد ساماندهي شوند.

همچنين در اين مراسم ضيا هاشمي، سرپرست سابق وزارت علوم با تأكيد بر اينكه تكه‌تكه كردن آموزش عالي به نفع كشور نيست، گفت: بايد بخش‌هاي جدا شده آموزش عالي در دوره دولت دوازدهم به پيكره اصلي خودش بازگردد.

  • حمايت دولت از دانشگاه‌ها افزايش يابد

منصور غلامي، وزير جديد علوم ديروز درجلسه معارفه خود از برنامه‌ها و خواسته‌هايش گفت: اميدواريم حمايت دولت از دانشگاه‌ها افزايش يابد و دست‌اندازهايي كه دانشگاه‌ها از سال‌هاي قبل داشته‌اند با حمايت بيشتر دولت برطرف شود. آرزو دارم وظيفه‌اي را كه به من محول شده به خوبي اجرا كنم و همچنين از اساتيد و بزرگاني كه در دولت يازدهم و دوازدهم سكان‌داري وزارت علوم را داشتند بالاخص دكتر هاشمي و دكتر فرهادي تشكر ويژه دارم. برنامه من با نظرات روساي دانشگاه‌ها تنظيم و تقديم به مجلس شد و برنامه‌ام مستند به قوانين فرادستي است كه اين تكاليف به‌صورت برنامه به مجلس تقديم شد، بعضا مورد استقبال قرار گرفت و پيشنهادهاي تكميلي ارائه شد. به نمايندگان مجلس توضيح دادم اين برنامه تكاليف‌مان است كه بايد اجرا كنيم و در راستاي انجام آن بايد روش اجرايي تبيين كنيم كه آن با نظر مجموعه علمي صورت خواهد گرفت. او با اشاره به اينكه بخشي از برنامه‌ها در حال اجراست و بخشي نيز بايد اجرايي شود، گفت: در حوزه علم و فناوري، پارك‌هاي علم و فناوري بايد محوريت پيشبرد برنامه‌ها را عهده‌دار شوند، همچنين ارتقاي كيفي سطح آموزش و پژوهش در وزارت علوم از اهداف جدي ماست كه پيگيري مي‌شود. اكثريت مديران كشور از فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها هستند كه در داخل كشور تحصيل كرده‌اند. بايد نگاهي به توانمند كردن مجموعه فارغ‌التحصيلان داشته باشيم و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بتوانند به‌سرعت وارد بازار كار شوند.

کد خبر 386978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha