همشهری‌آنلاین: رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت:

با تعداد کتاب‌های اهدایی امسال مقام معظم رهبری به این موزه، تعداد کتاب‌های خطی اهدایی ایشان به موزه مرکزی آستان مقدس حضرت رضا به 9 هزار نسخه رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا فاضل هاشمی امروز به خبرنگاران اظهار داشت: امسال 3600 نسخه کتاب خطی طی دو نوبت از سوی رهبری به این مجموعه اهدا شد.
وی ادامه داد: بدین ترتیب کل کتابهای خطی جذب شده سازمان کتابخانه ‌ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ابتدای امسال، به 4500 نسخه رسیده است.
وی گفت: به زودی فهرست این گنجینه‌ ها در قالب هفت جلد به صورت موضوعی آماده و در اختیار علاقمندان آثار خطی قرار می ‌گیرد.
فاضل هاشمی گفت: جلد اول و دوم این مجموعه با موضوع فقه و اخبار که هر کدام شامل فهرست 1200نسخه کتاب است آماده شده و به زودی برای چاپ آنها اقدام می‌شود.
فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: هم ‌اکنون این مجموعه به سرعت شناسایی، ثبت و در اختیار محققان و نسخه ‌شناسان قرار گرفته و برای تهیه فهرست بر اساس شیوه ‌نامه تدوین شده طی یک پروژه زمانبندی اقدام کرده‌ایم.
وی با اشاره به دیگر مجموعه‌های خطی که‌ امسال از طریق وقف و اهدا و یا خریداری، جذب کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شده، افزود: امسال817 نسخه کتاب خطی از سوی واقفان و اهداکنندگان جذب و یا خریداری شده است.
رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار داشت: در میان این کتب، مجموعه‌های اهدایی دکتر محمد فاضل یزدی که دارای آثار فوق ‌العاده نفیس و کم ‌نظیری است و دکتر فاضلیان از ارزش و اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی افزود: کتابخانه مرکزی آستان قدس به واسطه انتساب به بارگاه رضوی کانون توجه مسلمانان است و بر این اساس مجموعه‌های خطی ارزشمندی توسط واقفان و اهداکنندگان بزرگ، وقف روضه منوره حضرت رضا شده است.
به گفته فاضل هاشمی، مقام معظم رهبری با اهدای بیش از 9هزار نسخه بزرگترین واقف کتب خطی در طول تاریخ آستان قدس رضوی بوده‌اند
کد خبر 41010

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز