دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

گروه بورس: شورای بورس مجوز عرضه سهام شرکت ملی مس در بورس مالزی را صادر کرد.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: سازمان ناظر بر بورس مالزی ابراز علاقه کرده برای تعیین شیوه و زمان‌بندی عرضه سهام شرکت مس، تفاهمنامه‌ای با بورس تهران تنظیم وامضا کند.

بر این اساس دعوت‌نامه‌ای برای مسئولان مالزیایی ارسال شده تا در نشست مشترکی در تهران، فرآیند عرضه سهام مس در بورس مالزی را نهایی کنیم.

صالح‌آبادی با اشاره به مراحل متعددی که باید برای عرضه سهام نخستین شرکت ایرانی در خارج کشور طی شود، تاکید کرد: از یکسو شرکت مس می‌تواند با یک شرکت تامین سرمایه فعال در داخل و در بورس مالزی، قراردادهایی منعقد کند تا از این طریق فرآیند عرضه سهام طی شود و از سوی دیگر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس اوراق بهادار تهران (CDS) باید با شرکت سپرده‌گذاری بورس مالزی هماهنگ شود تا در نهایت درصدی از سهام مس از قالب شرکت سپرده‌گذاری بورس تهران  درآید و در سیستم سپرده‌گذاری بورس مالزی سپرده‌گذاری شود.

رئیس سازمان بورس توضیح داد: به این ترتیب، بخشی از سهام که در بورس مالزی سپرده می‌شود، در بورس تهران، قابل معامله نخواهد بود.  یعنی هیچ کس نمی‌تواند سهام شرکت مس را در بورس تهران بخرد و در بورس مالزی بفروشد.

نکات عرضه

صالح‌آبادی در ادامه برخی نکات مربوط به عرضه سهام شرکت مس را در مالزی تشریح کرد و گفت: نکته نخست، تفاوت زمانی بین ساعت معاملات در تهران و کوالالامپور است. نکته دوم مربوط به تفاوت ارز قابل معامله است.

براین اساس سهام شرکت ملی مس در بورس مالزی به رینگیت یعنی واحد پول مالزی عرضه خواهد شد.

سرمایه‌گذاری خارجی

صالح‌آبادی سپس درباره آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی در بورس توضیح داد و گفت: در کل  آیین‌نامه جدید تسهیلات بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته است.  براین اساس زمان بازگشت سرمایه‌ها از 3‌سال به کمتر تقلیل می‌یابد و 10‌درصد مجاز برای خرید سهام به میزان بیشتری افزایش می‌یابد.

او افزود: برای این اطلاعات 2 راه پیش‌رو داریم؛ نخست آن که آیین‌نامه جدید را از طریق هیأت دولت تغییر دهیم و راه دوم آن که به طور موردی از دولت مجوز بگیریم که در شرایط کنونی به عقیده من مسیر دوم پسندیده‌تراست.

بهره مالکانه

صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به بحث‌های پیش آمده درباره بهره‌ مالکانه تاکید کرد: معتقدیم باید برخورد درستی با حق و حقوق سهامداران و بخش خصوصی صورت پذیرد.

او افزود: در روزهای اخیر پیگیری‌های بسیاری درباره موضوع افزایش بهره مالکانه در وزارتخانه‌های صنایع و اقتصاد و همچنین سازمان بورس انجام گرفت. طبق اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم، قرار نیست بهره مالکانه افزایش یابد و اصلا چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

او ادامه داد در تماسی هم که با وزیر صنایع داشتیم، ایشان تاکید کرده وزارت صنایع قصد ندارد در فرمول بهره مالکانه تغییری ایجاد کند.

به گفته صالح‌آبادی نکته مورد نظر کمیسیون تلفیق مجلس به بحث واگذاری معادن کوچک مرتبط است و قرار نیست در وضعیت موجود برای معادن بزرگ تغییری حاصل شود.

رئیس سازمان بورس در ادامه اعلام کرد: مصوبه دولت برای تشکیل بورس نفت ایران روز یکشنبه به طور رسمی ابلاغ شده و امیدواریم در نهایت تا پایان بهمن ماه فاز اول بورس نفت را افتتاح کنیم.

بازار خارج بورس

صالح‌آبادی در ادامه اعلام کرد: چند درخواست برای تاسیس بازار خارج بورس به شورای بورس ارائه شده که براین اساس سازمان گسترش (ایدرو) درخواست تشکیل بازار خارج بورس ایدرو را ارائه داده و شرکت سپاهان هم درخواست جداگانه‌ای را ارسال کرده است.

او تصریح کرد: شرکت بورس اوراق بهادار دیگر در ترکیب جدید تشکیل بازار خارج بورس حضور ندارد.

کد خبر 43450

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز